Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Divadlo Bolka Polívky v Redutě?

    Divadlo Bolka Polívky by po dobu rekonstrukce svého sídla mohlo najít útočiště v Redutě, kterou nyní využívá Národní divadlo Brno. S plánem přišlo vedení města, které vyzvalo obě divadla k dohodě na podrobnostech. Zatímco Polívka návrh vítá, vedení Národního divadla Brno má výhrady. Podle ředitele Martina Glasera je nyní Reduta naplno využitá a případné sdílení sálu s Polívkou by vedlo k omezení řady aktivit a plánů.

    Polívka v pondělí hovořil o možnosti dělit se o termíny v Redutě „půl na půl“. Foto: archiv redakce

    Divadlo Bolka Polívky, provozované společností DBP, sídlí v městské budově na Jakubském náměstí, jejíž střecha nutně potřebuje opravu. Začne možná už v příští sezoně. Vedení města proto jedná s Polívkou o nějakém dočasném náhradním prostoru.

    Střechu DBP hlídají čidla

    Reduta je v tuto chvíli preferovaná varianta pro sezonu 2023/2024, a to v podobě sdíleného prostoru s Národním divadlem Brno. Pro další sezony zvažujeme více možností, vždy je však potřeba analyzovat finanční stránku věci, což se bude dít u všech alternativ, uvedl mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

    Příští sezona bude pro Divadlo Bolka Polívky jubilejní – třicátá. Chystáme oslavy, zdůraznil Polívka. Doplnil, že divadlo, které nyní často bývá dlouho dopředu vyprodané, by nerado slavilo třeba „někde ve vlaku“. Věří, že se podaří najít kolem Reduty kompromis přijatelný pro obě strany.

    Glaser jako ředitel městem zřizovaného Národního divadla Brno vyjádřil pochopení pro náročnou situaci Polívkovy scény, avšak Reduty se příliš vzdávat nechce. Problémy soukromého divadla, byť spojeného s tak výraznou osobností, jako je pan Polívka, by neměly být řešeny na úkor významné veřejné kulturní instituce, uvedl Glaser.

    DBP přerušilo provoz

    Z pohledu Národního divadla Brno lze uvolnit nějaké limitní množství termínů, abychom neohrozili dramaturgický plán příští sezony a aby se nám nerozpadl stávající repertoár, doplnil Glaser. Řekl, že Reduta jako středně velká scéna slouží Národnímu divadlu Brno například pro uvádění současné činohry, dětských i rodinných oper a baletních produkcí mladých tvůrců. Divadlo ji také pronajímá jiným pořadatelům, z čehož má příjmy.

    Polívka v pondělí hovořil o možnosti dělit se o termíny v Redutě „půl na půl“. Obě divadla ještě čekají další jednání. Pokud neskončí dohodou, bude rozhodnutí na politicích, uvedl Glaser.

    • Autor:
    • Publikováno: 31. března 2023

    Komentáře k článku: Divadlo Bolka Polívky v Redutě?

    1. Josef Herman

      Josef Herman

      Divím se,
      že takovou kolosální hloupost paní primátorka Vaňková vůbec navrhuje. Neznám případ, kdy by v jedné budově sídlila dvě divadla, naposledy v Brně to bylo před rokem 1938, kdy se v Mahence střídal německý a český soubor, podobně tomu bylo před otevřením Prozatímního divadla ve Stavovském. V posledních skoro sto letech nic takového nikde není. Navíc si neumím představit koexistenci soukromého a zřizovaného divadla.
      Absurdní je představit si provoz ve sdílené budově, nejsou tam dostatečné prostory pro sklady a zázemí a zkušebny pro dva subjekty, nejde přece jen o hrací termíny. Naivita návrhu hvězd se dotýká.
      Proč a na čem se mají dohodnout divadla? Musí to rozhodnout majitel budovy, potažmo zřizovatel.
      Chtít po NdB, aby omezilo provoz Reduty na 50% je nesmyslné, kdyby to mělo být myšleno vážně, muselo by se to dlouho připravovat s ohledem na uzavřené smlouvy, dramaturgické plány, stav souboru atd.
      Kromě neskutečné neprofesionality radnice mi na věci mrzí postoj Bolka Polívky, že se nestydí takové řešení přijmout a snaží se ho protlačit. Ostudné.
      Stejně ostudné je, že se vůči tomu okamžitě nevymezila Asociace profesionálních divadel, další brněnské divadelní subjekty, JAMU…
      Ač stár, nemohu si zvyknout na poměry a etiku v divadelní obci.

      31.03.2023 (11.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      K výše uvedené zprávě
      chybí včerejší vyjádření Bolka Polívky a ředitelky DBP, které najdete zde: https://divadlobolkapolivky.cz/aktuality/prohlaseni-dbp-ohledne-hledani-novych-prostor/
      Vyjímám z něj:
      DBP si uvědomuje, nakolik je možnost pronájmu prostor v divadle Reduta citlivě vnímána laickou i odbornou veřejností. Proto považujeme způsob, jakým vedení NdB celý problém komunikuje veřejnosti, za nešťastný. Divadlo Bolka Polívky pouze v součinnosti s městem jako pronajímatelem stávající budovy usiluje o nalezení vhodných prostor k zachování svého provozu. Současně odmítá, že by si jakýmkoli způsobem hodlalo nelegitimně „přivlastnit“ prostory užívané NdB.

      A o to myslím jde.
      Bolek Polívka udělal pro Brno a divadlo v něm tolik, že by se měli tamní divadelníci v součinnosti s radními setkat, projednat možnosti a domluvit na nějakých kompromisech, aby mu pomohli přečkat situaci, do které se dostal ne vlastní vinou. Mnohého jistě hned napadne Divadlo na Výstavišti, kde existuje spolek, který o obnovu provozu tam usiluje. Půl roku je možná dost dlouhá doba pro jeho úpravu a pracovní nasazení (https://divadlonavystavisti.cz/). Jistě by pomoci Bolkovi mělo DHnP, jeho původní domovská scéna. A některé inscenace by mohl možná hrát v MdB či v Divadle na Orlí… Těch možností je zkrátka víc, než pouze se dělit v jedné budově s NdB. Byť uvažovat i o této možnosti je podle mne legitimní, jakkoli to je těžko realizovatelné.
      Nahlíženo zvenku je to test, jak jsou v Brně divadelníci mezi sebou kolegiální. Radnice je podle mne až druhá v pořadí.

      31.03.2023 (12.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Samozřejmě
        jsou v Brně možnosti, jak to řešit. Tak proč Reduta a proč už jen s jednáním o takové věci Polívka souhlasí? Jasný případ, který Vladimíre rozmělňuješ.

        31.03.2023 (12.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Snažím se
        ukázat problematiku dané situace ve větší šíři a kontextech. Jednání o budoucnosti hraní DBP v Brně jsou ještě na začátku a není myslím vhodné hned vytahovat rudé prapory a chodit na barikády. Jeví se mi, že možnosti se teprve hledají a probíhající jednání nejsou ve stavu, kdy by se měla zveřejňovat či odborná veřejnost se vůči nim vymezovat.
        🙂

        31.03.2023 (12.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Josef Herman

          Josef Herman

          Vladimíre,
          nejde o barikádu a boj dvou stran. Jde o nesmyslný návrh řešení, a o to, že se mu Polívka nebrání, i když ani jeho divadlo by „napůl“ s NdB v Redutě existovat nemohlo. A já žasnu, že je něco takového vůbec možné, a že to, jako obvykle, v divadelní obci skoro nikoho nezajímá.
          Na barikádu na obranu DBP se svými „kontexty“ stavíš ty, zbytečně, já mu také fandím.

          31.03.2023 (13.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Vladimír Hulec

          Vladimír Hulec

          No…,
          já spíš vyzývám k racionálnímu uvažování o nastalé situaci a jejích řešeních. Například nevím, od čeho usuzuješ, že to v „divadelní obci skoro nikoho nezajímá“ a že by se vůči jednání s NdB o možném využití Reduty „okamžitě měly vymezit Asociace profesionálních divadel, další brněnské divadelní subjekty, JAMU…“ To jsem považoval (a považuju) za výzvu příliš emotivní a „hot“.
          DBP pochopitelně přeju, aby mohlo dál hrát, ale obdobně bych „fandil“ i jiným brněnským scénám, kdyby se dostaly do podobné situace.

          31.03.2023 (15.03), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Josef Herman

            Josef Herman

            Vladimíre,
            že tomu nerozumíš mě nepřekvapuje. Že musíš mít poslední slovo taky ne. To je vše.

            31.03.2023 (15.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Vladimír Hulec

            Vladimír Hulec

            Tedy Tě, Josefe,
            nepřekvapí, že se ještě ozývám a podivuju nad tím, proč se u nás tak často v diskusích nemluví o tématu, ale útočí na diskutujícího. Právnickou terminologií řečeno, diskutuje se ad personam, a nikoli ad rem.
            🙂

            31.03.2023 (16.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

            • René Levínský

              Avatar

              Milý Vladimíre,
              vždycky mne zarazí diskutující, kteří sami o sobě prohlašují, že „vyzývají k racionálnímu uvažování o nastalé situaci a jejích řešeních“. V tomto konkrétním případě a Tvých radikálně naivních názorech je to obzvlášť roztomilé. Představa, že jde o „zkoušku solidarity divadel“ je skutečně skautská. Dovolím si jen ocitovat Marka Fišera, bývalého brněnského radního pro kulturu. Kopíruji z FB, lehce to dohledáš. „Dost jsem se snažil, aby tenhle nápad vůbec na veřejnost nepronikl a aby si to BP pořádně rozmyslel, do čeho se žene. Bohužel po dnešku už to nejde. Ale furt je možnost z toho ještě jakžtakž se ctí vycouvat. Já čelil tlakům o ODSvěření Reduty prakticky od prvního dne mého nástupu v roce 2018 (měli s tím barákem jiné plány). Imho má nyní Bolek sehrát pouze roli užitečného blba, aby se mohl zkrouhnout příspěvek NdB, což jsem slýchal taky furt. „To není možné miliarda na provoz kultury, s tím musíme něco udělat..“ no tak teď se s tím asi začíná něco dít, protože už se tomu nikdo v Radě nebrání. Doufám, že ten tlak neustojí. Napsals to hezky, hraje se to bez respektu jak k Národku, tak k Bolkovi. Já už politické ambice nemám, jednou si to vyzkoušet mi bohatě stačilo (zas tak lukrativní job to není, abych si nechal imrvére nadávat od každýho vocasa). Ale toto mě sere… gudlak.“

              01.04.2023 (9.25), , Trvalý odkaz komentáře,

            • Vladimír Hulec

              Vladimír Hulec

              René,
              nikde ve svých příspěvcích nepléduju pro spojení provozu NdB a DBP v Redutě, jen je nezavrhuju jako možné (doplňuju tedy: na dobu nezbytně nutnou a za jasně stanovených a pro obě strany přijatelných podmínek) a píšu, že jsou nabíledni i jiná řešení a že by se měli divadelníci v Brně sjednotit a dohodnout.
              Souhlasím však s Tebou i s panem Fišerem, že straně ODS a jejím představitelům se nikdy nedalo a nedá věřit, a vždy mě udivovalo a sere, že s ní chodí jiné strany – i ty, ke kterým má člověk blízko – do koalic. A to nejen v Brně. V Praze jsem zažil podobnou situaci.

              03.04.2023 (2.25), , Trvalý odkaz komentáře,

    3. Jiří Novák

      Avatar

      Město by mělo DBP pomoci,
      a myslím, že tak v minulosti hodně činilo (dotace, nulový nájem, částečné rekonstrukce budovy – byť v majetku města, ale spravovaná DBP). Na druhou stranu by se tak nemělo dít na úkor příspěvkových organizací (divadel), které město spravuje, jedná se o soukromý subjekt. DBP postihlo v nedávné době hodně nepříjemných situací – covid, úmrtí Milana Lasici (2 inscenace v repertoáru hodně dopředu vyprodané), uzavření budovy na 10 dnů v souvislosti s nedobrým stavem objektu, teď dlouhodobá rekonstrukce. Spojení primátorky a principála budí obavy z nečisté hry. V DBP byly k vidění mnohé zajímavé inscenace (Dejvické divadlo, Činoherní klub, Divadlo Na zábradlí, Švandovo divadlo, Komorní scéna Aréna), ale většina z programu jsou agenturní a zájezdová představení, která do Reduty, dle mého soudu, nepatří. Těch možností, jak celou situaci vyřešit, je celá řada – rychle zprovoznit Divadlo na Výstavišti, nepožadovat tolik hracích termínů v Redutě, kočování po brněnských divadlech (Reduta, MDB, Husa na provázku, HaDivadlo, Marta, Radost, Orlí, Polárka – s možností uskladnění scénografie v některých městských nedivadelních prostorách), využití kulturních domů (Semilasso, Bystrc, Rubín) – kam ostatně většina produkcí dramaturgicky zapadá, Sál Břetislava Bakaly, využití kulturních domů v okolních okresních městech (Blansko – již zde DBP v nedávné době hrálo, Vyškov), zájezdy po celé republice, naplno využitá letní scéna (třeba ne jen jedna).

      03.04.2023 (9.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Bohumil Nekolný

      Avatar

      Bolek Polívka
      patří jednoznačně k tomu, čemu se říká brand (či značka) Brna. Odtud je legitimní i režim zvláštního zacházení ze strany města Brno. Ale… nemůže to být na úkor (a bez souhlasu či vstřícnosti) vlastního veřejného divadla. Brno mělo vždy silné alternativní divadelní společenství, ať už to kdysi bylo Divadlo 7 a půl či aktivity Skleněné louky, později a dodnes např. Divadlo Feste, Buranteatr, Divadlo Líšeň, D´EPOG či Co.Labs. Problémy nastávají tak jako vždy – s financováním.
      Město obtížně samofinancuje svá tři vícesouborová divadla (včetně opery a filharmonie). Na nezávislý sektor (NGO), kam patří zmiňované soubory, zůstanou v grantech stotisícové částky. A do toho spadne tříletý grant ve výši 18 mil. Kč v podstatě soukromému podniku, i když má charakter zapsaného ústavu s dovětkem: “propagace činností souvisejících s plněním obecně prospěšných služeb“. Do toho přijde havárie Divadla U Jakuba. A neštěstí je hotové. Kulturní veřejnost se pochopitelně splaší, neb náš divadelní systém je nevyrovnaný a logicky produkuje chyby.
      Samozřejmě, že ideální by byla (jak je tomu na západ od Chebu) spolupráce soukromého a veřejného sektoru, ale ta nejde nadekretovat. Jsme v Čechách (a na Moravě), takže přirozeně, když něco funguje (v tomto případě Reduta), tak je zapotřebí s tím něco učinit. Politické konotace mne nechávají klidným (ty budou vždy) a stejně tak i osobní animozity, neb jsme pořád přece jen v divadle. Co mne nenechává klidným, že politici ani po třiceti letech nepřišli na to, že nemají kompetenci na všechno.

      03.04.2023 (17.00), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,