Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Divadlo jako pořádný bigbeat

    Pytlákova schovanka. Nick Carter. Dracula. Philleas Fogg na své cestě kolem světa za šedesát dní. Už jen letmý pohled do repertoáru Divadla AQUALUNG prozrazuje, že tady se hraje s lehkými žánry. A že se tak nachází ideální materiál pro revue, kabaret, loutky a použití živé hudby. Následující řádky se pokusí AQUALUNG představit ještě o něco zevrubněji.

    Divadlo AQUALUNG je nezávislý profesionální soubor fungující pátou sezonu. Až do letošního roku AQUALUNG plul na lodi Tajemství Divadla bratří Formanů. V současné době hraje v Žižkovském divadle Járy Cimrmana, kde také zkouší autorský text režiséra Ondřeje Lážnovského Mistr Hus.

    Kořeny divadla sahají do historie generačního souboru Divadla NABLÍZKO, jehož členové byli studenty režiséra a pedagoga Jana Borny. NABLÍZKO působilo po šest let v A-Studiu Rubín na Malé Straně a dva roky v Malém Nosticově divadle na Kampě. Po osmi sezonách, jak tomu bývá, se z generační ho NABLÍZKA odštěpila část souboru – a tak vznikl nově fungující AQUALUNG. Jeho hrajícím principálem je Lubor Šplíchal, dvorním scénografem Hynek Dřízhal a pravidelně hrajícími herci jsou Zuzana Dřízhalová, Martin Dusbaba, Václav Rašilov a Václav Krátký. Dále participují kolegové, kteří vyšli z pražské Divadelní akademie.

    AQUALUNG není kamenné divadlo s pevnou dramaturgií. Jednou za rok se při zkoušení sejdou ti, kteří mají společné pnutí po procesu zkoušení autorského textu a kteří chtějí zažít nekonvenční divadelní práci – od výběru tématu, přes jeho realizaci – artikulaci do dramatické podoby až po následné převedení na jeviště. Jsme sezónní soubor s nepravidelnou dramaturgií, která je založena na autorském přístupu. Hrajeme braky, vlastní texty a také převádíme velké romány na jevištní prkna.

    Co je pro AQUALUNG charakteristické?
    Komediální žánr, happy end, živá hudba na jevišti, brakové předlohy a většinou steampunková estetika. Nechceme vyrábět představení, chceme s diváky zažít pořádný divadelní flám.

    Co je aktuální?
    Novinkou je to, že nám nabídlo Žižkovské  divadlo Járy Cimrmana, abychom u nich pravidelně hráli. Takže máme střechu nad hlavou, za což moc děkujeme. Do června 2011 tu budeme hrát nový kus – polopravdivý příběh o nejpravdivější pravdě „Mistr Hus“, offbeatovou operetu „Pytlákova schovanka 2010 aneb Šlechetný milionář“ a kapesní revui  „Cesta kolem světa za 60 dní“. Všechna představení s živou hudbou.

    Tři otázky pro principála souboru Lubora Šplíchala

    Proč  název Aqualung?

    V názvu jsme se inspirovali prvním úspěšným albem hudební skupiny Jethro Tull, protože jsme si říkali, že to naše divadlo by měl být pořádný bigbeat. Kromě toho to je dýchací přístroj pro potápěče a my našimi představeními pumpujeme čerstvý vítr do plic diváků.

    Často se v kontextu s Vaším divadlem setkáváme s pojmem „steampunkové“, co to znamená? Jde o steampunkovou estetiku. Pro naše divadlo je to forma tvůrčího východiska ze zrychleného života a formálního divadla. Kam? Do světa fantazie, samozřejmě. Steampunk se inspiruje stoletím páry. Rádi si představujeme, jak by svět vypadal, kdyby technický vývoj nešel po linii výbušných motorů, ale sledoval by vývoj parního stroje. A tak vytváříme divadelní estetiku navazující na století páry, ale nejen tu.

    Co obnáší  být principálem divadla?
    Znamená to dělat všechno. Vytírat jeviště, vybírat téma, oslovovat herce, kterým nemám co nabídnout kromě jevištní svobody a tvorby, shánět kostýmy a peníze pro všechny aktéry našich divadelních procesů.

    Komentáře k článku: Divadlo jako pořádný bigbeat

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,