Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kritika

    Divadlo jako škola lidskosti

    V Americe býval hrdinou dobyvatel divokého západu či pistolník čelící padouchům. V téže době, koncem devatenáctého století, Helen Keller a její učitelka Anne Sullivan, slabé ženy, zvítězily nad osudovým neštěstím ne silou, ale hledáním možností sdílení.

    O tomto jiném hrdinství je inscenace Hrdinky?! Slyšící a neslyšící herečky Veronika Slámová a Šárka Šildová ze spolku OUKEJ v ní vyprávějí o zápasu o život hluchoslepé Helen a její učitelky, slabozraké Anny, která vynalézala nové způsoby sdělování. Stejně jako hrdinky inscenace obě aktérky věří, že zdravotní i sociální bariéry je možné překonávat.

    Divadelní spolek OUKEJ tvoří studenti a přátelé ateliéru Divadlo a výchova pro Neslyšící na DIFA JAMU. Inscenaci režírovala zakladatelka tohoto oboru Zoja Mikotová ve spolupráci s dramaturgyní Janou Ondrušovou a loutkářkou Yumi Mráz Hayashi.

    Helena je napřed loutkou – miminkem, pak loutkou – holčičkou. Díky skvěle pohyblivé loutce nám ve spojení s její vodičkou před očima vyvstává vnitřní souboj bytosti zazděné ve svém světě a její postupná proměna z bytosti zvenčí animované v aktivní, „neloutkovou“ Helenu plnou nápadů, odvážně vstupující do neviděného a neslyšeného světa. Umí prsty číst z rukou a rtů učitelky slova, spojovat je s konkrétními významy, umí komunikovat v různých jazycích (Helena jich uměla pět) a nakonec i se vyrovnávat se smyslem života vlastního i života pro druhé a s nimi.

    Herečky evokují objevování vzájemné důvěry a přátelství plasticky a s bravurou. Foto Anna Žďárová

    Herečky evokují objevování vzájemné důvěry a přátelství plasticky a s bravurou, takže složitý příběh je průzračný: svobodně užívají pohybový, slovní, taneční i obrazový výraz, znakování i akce s rekvizitami (voda, peřinka, klíč, škopek, látka). Helenou je Veronika. Šárka je s pomocí šátku, klobouku, pláště a dalších rekvizit střídavě maminkou, otcem, doktorem. Ale hlavně učitelkou Annou. V jejich konfliktech i ve vzájemné souhře vznikají dramatické, jímavé i humorné scény vedoucí ke srozumění a porozumění mezi postavami. A také mezi nimi a námi – diváky.

    Doteky, voda, chuť, horko, dostupné smyslové podněty uvolňují pouta Helenina handicapu a vedou ji k proměně počitků do sdělných gest a proměně zvědavé holčičky ve zralou ženu. Gesto vztažení se vzhůru v epizodě s hvězdami je výmluvným a krásným úvodem nejen do znakového jazyka, ale i do světa Zoji Mikotové a jejích studentů a studentek.

    Doteky, voda, chuť, horko, dostupné smyslové podněty uvolňují pouta Helenina handicapu. Foto Anna Žďárová

    Spolek OUKEJ (O znamená oči, U uši, K komunikaci, E edukaci, J jazyk) vytvořil inscenaci podle knihy Jindry Jarošové Via Lucis. Jak titul knihy, tak jméno spolku připomíná učitele národů, exulanta Jana Amose Komenského. Cestu světla psal v labyrintu třicetileté války (1641). Při brutálních bojích o udržení či dobytí kusu území viděl naději ne v opevňování, ale v otevírání hranic na jiné úrovni. (Proslulá Brána jazyků otevřená). V Labyrintu světa nachází ráj, únik z mámení světa, v otevření vlastního srdce. Později už nehledá únik, ale světlo poznání. Chce překonávat rozpory mezi národy a jednotlivými lidmi překonáváním nevědomosti; nabízí všenápravu skrze vzdělávání.

    Podobné rozpadání známého světa, zklamání a obavy, jaké zažíváme teď, kdy se zdá, že je svět na prahu další světové války, zažil i on – a nepřestával pracovat na uskutečnění naděje. Věřil, že můžeme otevřít oči i uši a objevit, že všichni jsme spolužáci v téže škole života. A také že divadlo je školou a dílnou lidskosti.

    Sociologové, manželé Bohuslav Blažek a Jiřina Olmrová v knize Krása a bolest (Panorama, 1985), jejíž součástí je i příběh Helen Keller, píší: Trpící a postižení představují jakousi laboratoř celé společnosti; jsou průzkumníky tam, kde na mapě lidských zkušeností jsou bílá místa, navrhují a testují strategie a styly pro mezní životní situace, a jsou tedy jakousi skrytou rezervou lidského rodu pro případ extrémních zátěží, drastických změn nebo katastrofických ohrožení. Ta kniha prolomila dlouho tabuizované téma odlišnosti: nahlédla za fasádu povinně šťastného života do zatajovaných koutů a nobilitovala nenormalizovatelné životní zkušenosti stigmatizovaných jedinců nebo skupin.

    Až v tomto kontextu je jasné, proč Hrdinky?! v listopadu hostovaly na festivalu Případ pro sociálku ve Venuši ve Švehlovce v Praze. Bolestivá sociální témata a akce nezávislých souborů zde mají trvalé útočiště.

    Pětatřicet let od sametového převratu už nás sice neomezuje cenzura, ale – bohužel – stejně účinně kasa. Nemůžeme si dělat iluze, že je všechno na dobré cestě. Navzdory tomu ale právě tady můžeme zažívat radost spolu-sdílení. Díky za to!

    Divadelní spolek OUKEJ, Brno – Zoja Mikotová a Jana Ondrušová: Hrdinky?! Na motivy knihy Jindry Jarošové Via lucis. Režie Zoja Mikotová, dramaturgie Jana Ondrušová, scénář Zoja Mikotová a Jana Ondrušová, návrh a realizace loutek Yumi Mráz Hayashi, hudba Zdeněk Kluka. Hrají Veronika Slámová a Šárka Šildová. Premiéra 10. října 2022 v Divadle Barka, Brno. Psáno z uvedení ve Venuši ve Švehlovce 25. listopadu 2024 v rámci 10. ročníku festivalu Případ pro sociálku.

    ///

    Více o inscenaci Hrdinky?! na iDN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 768)


    Komentáře k článku: Divadlo jako škola lidskosti

    1. Helena Kalousová

      Avatar

      Úsilí
      krok za krokem otevírat možnosti mezilidské komunikace způsobem, který byl prezentován v nové inscenaci a tak krásně popsán a vyjádřen v recenzi prof. Pilátové dává člověku znovu pocítit závratný záblesk poznání toho, že divadlo stále žije.
      DÍKY

      07.12.2024 (22.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,