Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 5)
Víkendovou část festivalu zakončila dvě představení se společným motivem životní etapy. V případě Švihly v Ponci jsme pomocí rytmizovaného odbíjení lana o podlahu naskakovali do krátkých úryvků ze života ženy neustále plnící očekávání, což ji ovšem neuspokojuje, ale spíše pronásleduje. Druhý projekt s názvem Resolution v Experimentálním prostoru NoD představil okamžik životní změny pomocí analýzy.
Terezu Hradílkovou inspirovali pro vytvoření choreografie se švihadlem boxeři, kteří s ním pracovali při natáčení filmu Beating. Už ho nevnímala jen jako nástroj pro dětskou hru, ale jako prostředek k vyjádření překračování hranic, překonávání sama sebe. Své tělo po čtyřicet minut uvěznila do bubliny, jejíž hranice tvoří švihadlo, které se nepřestává točit.
Na jevišti jsou dva aktéři: Tereza Hradílková – švihadlo, Filip Míšek – kytara a mixážní pomůcky. Zvuk vytváří švihadlo, hudba a slova, nechybí pohyb a světlo, a to všechno tvoří perfektní sloučeninu, jednotlivé komponenty na sebe reagují i se navzájem přerušují. Práce s živou hudbou a efekty prohloubily přítomnost a dynamiku představení, a to hlavně v momentech, kdy se odbíjení švihadla synchronizovalo s rytmem hudby. Spojením v jednu melodii se švihadlo nakonec ztrácí a zůstává jen neustávající pohyb někam přes… Podobně zafungovalo i světlo – odlesky točícího se prolínaly do kruhu a vytvořály iluzi uzavřeného tvaru kolem performerky. V mnoha okamžicích nebylo možné přesně odlišit, zda pohybující se švihadlo je samostatná entita, anebo ho stále ještě ovládá Hradílková. Aby mohla pokračovat v životní cestě, musí se švihadlo točit, zároveň ji také omezuje a vysává z ní energii. Odhození švihadla nebo odpadnutí na zem neznamená konec, protože v zápětí znovu naskakuje do ještě zběsilejšího tempa.
Přerývaným hlasem proloženým hlubokými oddechy Hradílková odsekává text složený z úryvků o svém životě, jsou to pouhá slovních spojení nebo krátké věty. Připomíná opakující se rituály v dětství, rady rodičů, první vztahy, cestování, a jakmile přechází do dospělosti, přicházejí i očekávání. Silně prostorem rezonuje spojení práce – kavárna – děti – rodina. Stále ještě není konec, stále ještě musí skákat, i když vidíme únavu. Svoje skoky zpomalí a ztiší kvůli spícímu příteli, poté skoro přestává pod tíhou nespecifikovaných zážitků. Švihla ovšem nemá skončit zastavením švihadla, nýbrž jeho extrémním roztočením.
Audiovizuální taneční show Resolution Jany Vrány nese podtitul: Změnila jsem sama sebe… Divákovi nabízí pohled na ZMĚNU osobnosti s destruktivními návyky. Tento proces zahrnuje všechny etapy takového předělu a snaží se popsat množství emocí a myšlenek s ním spojených.
Největší důraz je v tomto případě kladen na hudbu a projekci, jejichž součástí se stává také tělo Jany Vrány. Přeměnu zahajuje jako bílá postava s maskou a mečem/křížem, když jedním úderem roztříští sádrovou kapku zavěšenou před diváky. Hudba se rozduní a hlava se točí. Start.
Černé tělo s obnaženýma nohama se zmítá s malým světlem u stěn a hledá oporu, hledá cestu, směr, smysl…vše, co si dokážeme spojit s nejistotou v neznámu. Náhle se dostává do středu obrazců promítnutých doprostřed jeviště a snaží se do nich zapadnout, ale světelné obrazce ji omezují nebo mizí příliš rychle, jsou až moc pravidelné a nepřizpůsobivé. Probíhá rozsáhlým bludištěm jako figurka a sbírá ty správné kuličky, leze po příčkách žebříku někam dál, ale jejich rozpohybováním už jen padá spolu s nimi. Pozor.
Pomalý rytmus střídají dunivé beaty, rozhoupaný kruh odděluje prostor mezi zavřenými dveřmi a jejím tělem, duní zvon, střídají se obrazy s roztřeseným tělem na vrcholku dveří, nechává se rozebrat pomocí projekce na malé nespojené kostky bez obsahu a znovu složit, prochází blíže neurčitelnou krajinou… Každá z těchto vizí ji dále posouvá k cíli. Po otevření dveří zalije scénu prudké světlo a ona vstupuje do něj. Proces změny se chýlí ke konci. Teď.
Významy napěchované představení okouzlovalo propojením vizuálních technologií, hudby a lidského faktoru. Resolution je smysluplná symbióza.
///
Ostatní díly festivalového zpravodajství:
Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 1)
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 2)
Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 3)
Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 4)
…
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 6)
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 7)
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 8)
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 9)
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 10)
///
Více na i-DN:
Festival nového divadla popatnácté
Komentáře k článku: Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)