Divadelní noviny > Burza Zprávy
Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní
Pražské Divadlo Kámen zahajuje svou dvacátou kamennou divadelní sezonu. Rozhodlo se v ní věnovat především tématu autentičnosti. Bude se jím zabývat jak při svých autorských hrách, tak z různých úhlů pohledu i v salónních debatách. První z nich se uskuteční v pátek 22. září po představení Přibližně dvaatřicet zubů se sociologem Miroslavem Paulíčkem na téma: Nemožnosti autentičnosti.
To, že dnes autentičnost oceňujeme, jednoznačně ukazuje, jak moc naší době schází. Přitom už samotná skutečnost, že o autentičnosti přemýšlíme, případně o ni usilujeme, nás od ní vzdaluje. V tom tkví tragédie autentičnosti, ale také její přitažlivost, říká Miroslav Paulíček, který v rámci debaty představí úryvky z připravované knihy Josepha Grima Feinberga Vrátiť folklór ľudom s pracovním podtitulem Paradox autentického folklóru na post-ľudovom Slovensku, která by měla vyjít v listopadu 2017.
V nastávající sezoně, kterou si divadlo programově definovalo jako sezonu autentičnosti, nabídne Divadlo Kámen spektrum svých autorských her, starších či mladších, ve kterých lze na autentičnost pohlížet ať už skrze rytmus současné poezie, hudbu či minimalistickou improvizaci. V divadle se bude konat též několik přednášek o moderní architektuře s historiky umění V. Czumalem, L. Zikmundem-Lenderem a J. Syneckým. Jako host Divadla Kámen se představí Antonín Puchmajer D.S. se svým vysoce stylizovaným autentickým vyprávěním JAKO (škorperetka). První část sezony autentičnosti zakončí Divadlo Kámen 8. prosince premiérou inscenace nové hry Ok plus F, ve které se pokusí o dosud nejvyšší stupeň autentičnosti na jevišti v rámci své dosavadní tvorby.
Tématem autentičnosti se zabýváme delší dobu. Když trochu přeženu, je to to jediné, co nás v tuto chvíli na divadle opravdu zajímá. Zároveň nás trápí, a přitom vlastně vzrušuje, že autentičnost málokdo (včetně nás) pozná, špatně se definuje, a dokonce: málokdo ji v umění opravdu hledá. Proto chceme toto téma letos pořádně prozkoumat, vysvětluje Petr Odo Macháček, umělecký šéf Divadla Kámen. V nové inscenaci Ok plus F se pustíme, zatím s určitou opatrností a „testovacím způsobem“, do odbourávání iluzivnosti divadelního rituálu, aniž bychom přitom tomu rituálu chtěli uškodit, aniž bychom ho chtěli oslabit. Rádi bychom postupně našli způsoby, které nám umožní na nic si v divadle nehrát a být tak autentičtější, přítomnější, méně trapní a podobně. Takhle bych to asi vytyčil: Na nic si v divadle nehrát.
Informace o programu Autentického podzimu v Divadle Kámen lze najít na www.divadlokamen.cz a na FB Divadlo Kámen Praha.
Komentáře k článku: Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)