Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Divadlo miluju, film žeru!

    Laskavě nevážný, někdy ironicky shazující a vždy hravý je pohled, kterým se ve své autorské tvorbě dívá na svět hrdinů, osobností a celebrit Jiří Jelínek. Je tak docela přirozené, že se čas od času v jeho již bohatém díle objeví téma filmu, případně filmové postupy, nezřídka v parodickém duchu. Zatímco však například v předloňské Cestě do pravěku (Městské divadlo Zlín) mu slavná filmová předloha posloužila spíš coby výchozí inspirace k rozvíjení vlastního příběhu, v nejnovější inscenaci v brněnské Huse na provázku postavil fenomén filmu do centra dění.

    Nemalou roli v inscenaci Laurel, Hardy a ti druzí hraje popcorn FOTO JAN ZRZAVÝ

    Nemalou roli v inscenaci Laurel, Hardy a ti druzí hraje popcorn FOTO JAN ZRZAVÝ

    Přestože má název Laurel, Hardy a ti druzí, jmenovaní klasikové němé grotesky se jí spíše mihnou, stejně jako mnoho jiných postav spjatých s dějinami světové i české kinematografie. Nezdá se, že by jejich výběr měl nějaký řád, působí víceméně náhodně či – možná lépe řečeno – asociativně. Jiří Jelínek využil poměrně známé momenty svázané s filmem a jeho tvůrci, sestavil z nich sled volně plynoucích obrazů a situací, jež jsou podřízeny zákonům hravosti (též jazykové: Steven Spielberg / Špilberk) a fantazie. Výsledný tvar tak snad působí mírně nekonzistentně, nabízí však řadu půvabných a svěže humorných scén. Patří k nim třeba výstup z arzenálu loutkového divadla, v němž je pomocí ramínek s bílými košilemi a také jednou černou ztvárněno setkání tří postav vrcholící skupinovým sexem. Ten nezůstane bez následků, a protože barvy košilí tu představují barvu pleti, nemůže být divu, že oním následkem je černobíle kostkovaný fotbalový míč. Ten je vzápětí využit k interaktivní hře s publikem a na plátně je promítán brankář chytající penaltu.

    V popsané scéně se koncentrují dva momenty, které přispívají ke kouzlu nedlouhého večera: využití projekcí (a jejich nápadité propojení se scénickým děním) a zapojení diváků, jež místy inscenaci posouvá kamsi k žánru živé a zábavné vědomostní soutěže. Vzájemná bezprostřednost čtveřice protagonistů (vedle Jiřího Jelínka Tomáš Milostný, Nicole Maláčová a Monika Jelínková) a obecenstva dokládá, že devízou této svérázné pocty filmu je její nespoutaná divadelnost. Nejspíš v duchu podtitulu inscenace Divadlo miluju, film žeru!, jenž je v souladu s jelínkovskou poetikou využit dvojsmyslně: nemalou roli tu totiž hraje popcorn. Ostatně i program inscenace má podobu papírového pytlíku na tuto rádoby nezbytnost mnohých návštěvníků kin.

    Laurel, Hardy a ti druzí v Huse na provázku zkrátka vyzobávají ledacos z atributů, jež přisuzujeme filmovému světu, a to hravě a s lehkostí.

    Divadlo Husa na provázku Brno – Jiří Jelínek: Laurel, Hardy a ti druzí. Režie Jiří Jelínek, výprava Matěj Pospíšil, dramaturgie Miroslav Oščatka. Premiéra 1. dubna 2016.


    Komentáře k článku: Divadlo miluju, film žeru!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,