Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Jana Vedrala

    Absolvoval jsem 3/5 festivalového programu, například bez neděle, což všechny mé už tak relativní soudy ještě relativizuje.

    Nicméně:

    Pořadatelům a dramaturgii festivalu patří díky za to, že se každý rok pokusí přivézt nejméně jednu inscenaci tzv. „velké činohry“, tedy interpretačního divadla pracujícího s „pravidelným textem“, který musí být nějak vyložen, pokud možno tak, aby jeho tematizace souvisela s dnešní žitou zkušeností, jež je tímto způsobem s publikem sdílena a zakoušena. Smysl sdělení takové „velké činohry“ pak, abych parafrázoval své učitele prof. Císaře a prof. Vostrého, nespočívá ve velikosti divadelního prostoru ani početnosti ansámblu, ale ve společenské relevanci tematizované zkušenosti, ve „velikosti“ toho, čím se divadelní dílo zabývá a co přesahuje rámec intimní či exkluzivní (ba někdy patologické) zkušenosti, již můžeme sice s jistou zálibou čtenářů bulváru voyeursky pozorovat, nikoli však zakoušet jako součást toho, s čím se sami ve společnosti vyrovnáváme.

    Takovou velkou činohrou byl nesporně – i přes jistou únavu inscenace, která také byla v Plzni dernierována – maďarský Ivanov.  K tomu je třeba ještě dodat, že to nejpodstatnější sdělování smyslu je v této inscenaci dosahováno hereckou tvorbou, herec tak není jen nosičem a předvaděčem „významů“, které na něj režisér navěšel.  Velká činohra, velké herectví tedy v Evropě ještě nevyhynula.

    Ukazovat prstem dolů či dávat jednu hvězdičku (vhodné pro derniéru) nechci, a ani nemusím, nejsem kritik.  Mrzelo mě, že proti hlavnímu programu nebylo možné stihnout program alternativní. A tak největším pouličním špektáklem bylo pozorovat cestou z Velkého divadla v pátek v noci, jak se Policie ČR snaží zavést v místních hostincích a osvěžovnách částečnou prohibici. Policie tak završila dílo, jež „interakcí“ vyvolali téhož dne ostravští herci, nabízející – vesměs marně – panáky vodky divákům inscenace Jerofejevova okázalého alkoholického planktu.

    • Autor:
    • Publikováno: 25. září 2012

    Komentáře k článku: Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Jana Vedrala

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Moskva – Pětušky? Prohibice?
      My, vinaři, říkáme: jen houšť a větší kapky! Na víno a ne na destiláty je lidské tělo zařízené! A sám Bůh ví, proč.
      Liturgie slušných náboženství se bez něj neobejde!
      /Bez tvrdého se obejde liturgie všech náboženství, o kterých jsem vůlbec kdy skyšel. Co Bůh činí, dobře činí!/

      25.09.2012 (4.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,