Divadlo Plzeň 2013: Up & Down Josefa Hermana
Up (abecedně):
Černé mléko – obraz zanikajícího obyčejného světa, dokonalé nepopisné herectví, stylově čistý poetický jevištní tvar
Dášeňka aneb Psí kusy – chytrý text a vtipná inscenace, dokonale zahraná oběma protagonisty, pozitivní energie z hravosti a z přesvědčení, že obyčejný život je krásný – důležité v naší době, zvláště vůči dětskému publiku
Den opričníka – varování, kam to můžeme dovést, promyšlené prostorové vizuální a hlavně akustické řešení, nepopisné herectví Karla Dobrého
Divadlo Gočár – hravý kabaret s chytrou hudbou Miloše Orsona Štědroně na téma první republiky, demonstrované třemi architekty, ryze divadelní poetika postavená na herectví a souhře, nepotřebuje přemíru techniky, jistě ne náhodně připomíná postupy poetistické avantgardy
S nadějí i bez ní – navýsost politická inscenace, ublížila jí změna prostoru, zdá se také trochu unavená, ale nahlíží ideologii a historii očima nepolepšitelné oběti, která přes prožité zkušenosti otrocky věří v komunistickou hvězdu – bohužel čím dál aktuálnější
Down (abecedně)
42. týden – privátní historka, která je v Maďarsku možná sdělná a aktuální, v plzeňském (našem) kontextu jsem její smysl nepostřehl
Deštivé dny – účelně napsaná a pro Divadlo Ungelt neméně účelně inscenovaná bulvární hra, plná tezí a podivné (ne)morálky, poctivé komerční zboží, jen nechápu, proč bylo na mezinárodním festivalu, herecké šarže (přestávám rozumět udělování Cen Thálie), představení velmi utrpělo přenosem na „velké“ jeviště
Holokaust – hra napsaná tak neobratně, že neměla přijít na jeviště (stejně jako Klimáčkův Komunismus!), rádobyobjevování toho, co dávno, a dokonale objevil Obchod na korze
Pokus – sebeexhibice, dokument vydávaný za divadlo, hodně vypovídá o Blaho Uhlárovi a něco o slovenském undergroundu
Princ Bhadra a princezna Vasantaséna – proč je půdorysem orientálního příběhu „asi slušný oddíl“?, proč loutkáři nehrají s loutkami, když herectví jim není vlastní?, k čemu takové nekontaktní uměle vyráběné divadlo je?
Slečna Julie – dokonalá mašinérie s pěknou hereckou trojicí, která ze Slečny Julie udělala tuctovou historku z televizní krimi
Stručně k festivalu:
Festivalu chybí platforma pro reflexi a diskuse.
Festivalu chybí závěrečné diskusní účtování, které by zhodnotilo smysl a výsledky přehlídky a doporučilo možné změny.
Festival by měl stále promýšlet, zda plní deklarované cíle a zda jsou ty cíle žádoucí a reálné. Mám o tom jisté pochybnosti, včetně druhového a žánrového zaměření.
Dramaturgická rada by se měla pravidelně obměňovat (rotační princip), což není výtka vůči současným členům plzeňské dramaturgické rady, ale dobrý obecný princip, který může skladbu festivalu podstatně oživit.
///
Poděkování všem organizátorům a donátorům, udržet takový podnik není jednoduché, ale je to nanejvýš potřebné! Festival se podařil, diskutovat o něm je normální a žádoucí.
Komentáře k článku: Divadlo Plzeň 2013: Up & Down Josefa Hermana
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Ony „cíle“
(viz http://www.festivaldivadlo.cz/cs/cile/ )
jsou podle mého náhledu příliš obecné a nesplňují aktuální požadavky (českého) divadla. Myslím, že by se měly předefinovat, jak ostatně na Nadivadle (viz http://nadivadlo.blogspot.cz/2013/09/varys-co-s-plzni.html#more ) nabízí Vojtěch Varyš. Včetně pravidelných obměn dramaturgické rady, což navrhujete oba a i já se tímto přidávám.
28.09.2013 (15.17), Trvalý odkaz komentáře,
,