Divadelní noviny > Festivaly Zprávy
Divadlo, zpěv, revolta a umyté nádobí
Venuše ve Švehlovce zve milovnice a milovníky umění od 2. do 6. dubna 2019 na čtvrtý ročník festivalu věnovaného převážně divadelní tvorbě o ženách, od žen, pro ženy, ale i muže. Festival Venušiny dny nabízí čtyři premiéry, zahraniční hosty, splnění jednoho tajného snu a kromě umění také možnost přispět do sbírky hygienických potřeb pro ženy v tíživé sociální situaci. V prostorách art-deco sálu Venuše ve Švehlovce festival nabídne mlčící Maryšu nebo Pussy Riot u české plotny. Dále reality show s porody, pohled na roli manželky, tajemné představení pro smysly či drag-show Kateřiny Olivové, finalistky Ceny Jindřicha Chalupeckého 2018.
Barbora Šupová, dramaturgyně festivalu, přibližuje letošní program: Klademe důraz jak na historický kontext, tak současnou zkušenost. Letos slavíme v České republice sto let volebního práva žen, a proto jsme se tematicky soustředili na posilování ženských práv. Rovnost máme vyřešenou pouze zdánlivě, stále čelíme podobným předsudkům jako ženy před sto lety. A jak je pro Venušiny dny zvykem, budou se ženská práva hájit netradičně a drze nekorektně: za vstup na inscenaci, která 6. dubna festival uzavře, si mužská část publika připlatí 22% ceny. Organizátoři festivalu tak poukazují na přetrvávající nerovnosti v oblasti příjmů. Program neuhýbá ani dalším elementárním tématům, jako je mateřství nebo manželství.
První festivalový večer 2. dubna patří divadelnímu gangu Depresivní děti touží po penězích a premiéře Maryša (mlčí). Klasická tragická hrdinka českého divadla v netradičním podání. Místo mlýna loftový byt, místo hospody obchodní centrum. Hanácké nářečí je nahrazeno významným mlčením. Ale Maryša je pořád stejně krásná a nešťastná. A nebezpečná. Naši Maryšu jsme se pokusili udělat současnou, živou a rebelující. Chtěli jsme ji posunout od českého folklórního příběhu k velkým tragickým hrdinkám – vražedkyním. Myslím, že příběh je notoricky známý, takže se v něm bude snáze orientovat i divák, který větší zkušenost z divadel nemá. Během zkoušení jsem nabýval nadšení – forma beze slov dává příběhu nové kontury, barvy a nuance, objasňuje režisér Jakub Čermák, proč právě Maryša mlčí. Hlavní role se ujala Andrea Berecková, divadelní fanoušci se mohou těšit také na Petra Jeništu a Pavla Neškudlu. V této inscenaci Maryša ani necekne, ale řekne toho dost.
Ve středu 3. dubna navštíví Venuši nastupující generace slovenského divadla. Monodrama Veroniky Malgot a Lýdie Ondrušové Mala Dr. Csabova pravdu? o ženě a jejím postavení v manželství ve slovenské společnosti za posledních sto let, si odbude svou českou premiéru. Ponor do kulturních stereotypů, právní a sociální východiska pro ženu, realita manželského života „v dobrém i zlém“. Vědí dnešní ženy, co je pro ně dobré? Kariéra? Děti? Manželství? Emancipace? Vaření, pečení? A ví to manžel?
Jsou tři, dohromady mají šest dětí a všechny je porodily. První v porodnici a druhé už raději doma. Jde o tak intimní téma, že se o tom ani divadlo dělat nedá. Takže jsme se do toho pustily, říkají matky na mateřské a zároveň divadelní autorky a performerky Kateřina Bílková, Lenka Huláková a Hana Malaníková. Pod hlavičkou seskupení MAnaMA připravily na 4. dubna premiéru nazvanou Promiňte, že rodim o radostech i strastech těhotných a rodících žen a rolích, které jim tak rádi vnucují lékaři, sestřičky a příbuzní. Co se matky do toho porodu vůbec pletou?
Mateřské postavy z Kytice Karla Jaromíra Erbena v multisenzorickém představení Spoonfed / Až pod nos budete moci potkat v pátek 5. dubna. Jedno ze základních děl české literatury, jak jej vidí zahraniční umělci Nitish Jain z Indie a Eva Rosemarijn z Norska, kteří zkoumají vztah matka – dítě. Být matkou a mít matku. Vracíme se k momentům, které se dotýkají okamžiků, které jsme sdíleli s našimi matkami a dětmi. Kdy jste naposledy něco z ní rozpoznali v sobě?, ptá se Eva Rosemarijn. Představení, které potěší všechny vaše smysly má omezenou kapacitu na 5 diváků a hrát se bude osmkrát každou půlhodinu mezi 17:30 a 21:30.
S festivalem i s Patriarchátem Čechy a Morava se v sobotu 6. dubna rozloučí drzá inscenace Bohorodičko, staň se feministkou: Máš umytý nádobí, vypraný prádlo a uvařenou večeři? A co si dneska udělala pro ženský hnutí? Přijď na zakládací schůzi Úderné feministické skupiny! vyzývají Alena Julie Novotná a Barbora Šupová. Ruské punkerky Pussy Riot se potkávají s českými feministkami od plotny, stěžují si na chlapy, řeší fenomenologický koncept svobody a zpívají si hezké písničky. Pánům doporučujeme dámský doprovod a přiměřený oděv. Klasický suspenzor pod nevyzývavým oděvem nejspíše postačí, dodávají autorky. Po punkovém kabaretu, volně inspirovaném životem Marie Aljochinové a Naděždy Tolokonnikové, se představí performerka Kateřina Olivová, která se tentokrát nebude svlékat, ale naopak se zjeví v kostýmu a za doprovodu popových hitů se svými kolegyněmi ze skupiny NEWkus rozjede krátkou show ve stylu lip-sync.
Součástí festivalu je také sbírka hygienických potřeb pro ženy bez domova. Přispět do sbírky můžete již od 8. března vždy v mezi 19:00 a 20:00 v den, kdy se hraje ve Venuši představení. Mimo tyto časy nebo při větším objemu darovaných věcí můžete navštívit ve všední dny od 10 do 18h Jako doma – Homelike, o.p.s na adrese Pobřežní 299/8, 186 00 Praha 8, Karlín.
Program – VENUŠINY DNY 2019:
2.4. Maryša (mlčí) (Depresivní děti touží po penězích) Premiéra
3.4. Mala Dr. Csabova pravdu? (Veronika Malgot, Lýdie Petrušová) Česká premiéra
4.4. Promiňte, že rodim (MAnaMA) Premiéra
5.4. Spoonfed (Eva Rosemarijn, Nitish Jain) Premiéra
6.4. Bohorodičko, staň se feministkou (Alena Julie Novotná, Barbora Šupová) Premiéra; Vždycky jsem chtěla být zpěvačkou (Kateřina Olivová & NEWkus)
Více informací na www.venuse-ve-svehlovce.cz.
Komentáře k článku: Divadlo, zpěv, revolta a umyté nádobí
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)