Divadelní noviny > Festivaly Zprávy
Divadlu se bude v Plzni opět fandit!
Ve středu 11. září začíná v Plzni 21. ročník mezinárodního festivalu DIVADLO, který uvede přední divadelní soubory z Ruska, Polska, Maďarska, Lotyšska a Slovenska, výběr těch nejzajímavějších domácích inscenací za uplynulou sezónu i bohatý alternativní, open air a doprovodný program.
Celkově se v rámci hlavní části do 15. září představí dvacet čtyři souborů, v rámci epilogu 18. září pak další dva. Právě dvě uváděné slovenské inscenace – Holokaust autora Viliama Klimáčka v režii Rastislava Balleka bratislavského Divadla Aréna a Untitled Slávy Daubnerové – se pyšní čerstvými nominacemi na ocenění DOSKY za nejlepší slovenskou inscenaci uplynulé sezóny.
Hlavním zahraničním lákadlem je inscenace Slečna Julie moskevského Divadla národů v režii uměleckého ředitele berlínské Schaubühne Thomase Ostermeiera, která hlavní část festivalu uzavře 15. září. Slavný příběh je přenesen do dnešního Ruska: ona je dcera oligarchy, on je její řidič. Výborným hereckým výkonům dominují hvězdy ruského divadla a filmu Čulpan Chamatovová a Jevgenij Mironov, zdůrazňuje vedoucí dramaturgické rady festivalu Kamila Černá. Inscenace předního ruského souboru, který spolupracuje s evropskými režiséry velkých jmen, byla nominována na prestižní ocenění Zlatá maska. Kdo by se do Plzně na toto představení nedostal, má šanci o dva dny později v pražském divadle Hybernia.
Z Polska do Plzně zavítá jeden z nejvýraznějších divadelních souborů posledních let, Teatr Polski z Wroclawi, s inscenací Hra o matce a vlasti (autorka: Bozena Keff) v režii Jana Klaty. Inscenace zpochybňuje vžité pojetí dějin polského národa, jeho hrdinství i vztah k vlasti. Příběh židovky, jež přežila holocaust, a její dcery zde slouží jako východisko k podobenství o závislosti, duchovním otroctví a hledání svobody, přibližuje Kamila Černá. Těžká témata odlehčuje Klatův smysl pro humor i uhrančivé taneční a hudební výstupy chóru. Výtvarně působivá inscenace objela doslova celý svět.
Diváci v Plzni budou mít letos vzácnou příležitost vidět další z děl slavného lotyšského režiséra Alvise Hermanise. Tentokrát Nové rižské divadlo přiveze menší, neokázalou, ale výpovědí silnou inscenaci Černé mléko. Hermanis zde hledá ztracenou lotyšskou identitu. Nachází ji na venkově, kde doposud přetrvává tradiční způsob života, doplňuje členka dramaturgické rady Jitka Sloupová. Základem scénáře jsou skutečné vesnické příběhy, pravé Lotyšsko tu představují nejen vesničané, ale i jejich zvířata. Proto je Hermanisova inscenace taky o kravách.
Autorskou komedii s výmluvným názvem 42. týden o gynekoložce, která se věnuje pouze své kariéře a kašle na lásku a přátelské vztahy – až do chvíle, kdy se zamiluje do umělce, uvede v Plzni budapešťské Divadlo Bély Pintéra. Jak už to u Pintérových inscenací bývá, určující složkou představení je hudba a maďarský temperament. A také velmi svérázný groteskní humor, dodává Dora Viceníková.
Slovenští sousedé se v Plzni představí inscenací Holokaust autora Viliama Klimáčka v režii Rastislava Balleka v podání bratislavského Divadla Aréna. Hrdinka hry se v devadesátých letech vrací do vlasti a chce restituovat majetek, ale zjistí, že ho její rodina ve skutečnosti arizovala. První část hry se odehrává za války v kavárně a druhá kdesi mezi nebem a zemí, v době, kdy jsou hrůzy spojené s holocaustem slovenských Židů téměř zapomenuté. Příběh, na který by Slovensko nejraději zapomnělo, zní podtitul hry. Druhým slovenským zástupcem se letos stane bratislavské divadlo S.T.O.K.A. s autorskou i režijní inscenací Blaha Uhlára nazvanou Pokus (v hľadaní spirituality). Dílo na pomezí divadla a videa nejen rekapituluje autorovy boje o divadelní prostory, ale nabízí i úvahu o postavení umělce ve společnosti. Letošní domácí program nabízí o něco více menších inscenací netradičního divadla než v letech předchozích. Sleduje trend českého divadla, v němž se často to zajímavé odehrává „na okraji“. Kabarety, autorské projekty, objevné dramatizace, loutky…, říká Jan Kerbr.
Nejvíce souborů přijede do Plzně z Prahy: hereckou exhibici protagonistů Richarda Krajča (cena Thálie za tuto roli) a Davida Švehlíka nabídne Divadlo Ungelt v drsné inscenaci Deštivé dny v režii Janusze Klimszy. V inscenaci Eyolfek Divadla v Dlouhé se režisér Jan Nebeský vrací k Ibsenově dramatice – tentokrát v interiéru moderního bytu, s multiprojekcemi, domácí kamerou a současnou hudbou. Divadlo Gočár, muzikál Miloše Orsoně Štědroně opět v režii Jana Nebeského (o.s. Omnimusa) představuje s humorem a v divadelní zkratce osobnosti architektů Josefa Gočára, Pavla Janáka a Jože Plečnika, kteří ovlivnili svými stavbami podobu českých měst. V představení Pohyblivé obrázky autorka a výtvarnice Hana Voříšková za doprovodu živé hudby v podání Heleny a Jiřího Vedralových přímo před diváky rozehrává technikou kresleného divadla v kombinaci se stínohrou několik poetických minipříběhů beze slov. Osvědčený tým Studia Damúza režiséra Jana Nebeského, herečky a dramatičky Lucie Trmíkové a herce Davida Prachaře, který se tentokrát rozrostl ještě o herce Miloslava Königa a Karla Dobrého, přiváží do Plzně Kabaret Shakespeare, divoký kabaret inspirovaný Shakespearovými sonety, teoriemi o jejich adresátech i dobovými traktáty proti divadlu. Studio Hrdinů v Plzni představí divadelní podobu kontroverzní novely Vladimira Sorokina Den opričnika v režii Kamily Polívkové, ve které formou bizarní estrády člen osobní panovníkovy gardy vede monolog o svých udatných činech. V divadelním zpracování (Masopust, o. p. s.) bezmála čtyři sta let starého dramatu Vytrvalý princ (El príncipe constante) o střetu křesťanského světa s islámem klade režisér Štěpán Pácl řadu otázek, týkajících se věrnost ideji, fanatismu, stálost v milostných a přátelských vztazích, zneužití moci.
Z Brna se v Plzni představí tři soubory: Divadlo U stolu s inscenací Magor v režii Iva Krobota přibližuje osobnost kultovního undergroundového básníka Ivana M. Jirouse, především posledních osm let jeho života. Autorská inscenace Dášeňka aneb Psí kusy – Haf! dvou protagonistů, Anežky Kubátové a Jiřího Jelínka, která vznikla v Divadle Husa na provázku, hravou, zkratkovitou a imaginativní formou popisuje život štěněte i život se štěnětem. Inscenace Buržoazie v režii Jana Mikuláška vznikla v Divadle Reduta, NDB, od nové sezóny ale bude na repertoáru pražského Divadla Na zábradlí. Spíše než k filmu Nenápadný půvab buržoazie odkazuje k motivům a tématům, jimiž byl Buñuel fascinován a přitahován.
Komorní scéna Aréna z Ostravy představí v Plzni kabaretní a černě groteskní inscenaci S nadějí i bez ní v režii Ivana Krejčího, která vychází ze vzpomínek Josefy Slánské, ženy Rudolfa Slánského, popraveného v padesátých letech v rámci vnitrostranických čistek. Liberecké Naivní divadlo zavede v parodické inscenaci Loutky hledají talent v režii Tomáše Dvořáka diváky do prostředí talentových soutěží, kde jsou ale účinkujícími výhradně loutky. Daniel Špinar nastudoval v Klicperově divadle v Hradci Králové proslulou hru Václava Havla Žebrácká opera o politickém systému londýnského podsvětí – výsledkem je velkolepá mafiánská groteska zasazená do tuzemských i zámořských sedmdesátých let, světa Veřejné bezpečnost i Horečky sobotní noci.
Domácí, plzeňské, scény bude za Divadlo J. K. Tyla reprezentovat drama Jiřího Křižana Je třeba zabít Sekala v režii Natálie Deákové a za Divadlo Alfa pohádka v režii J. A. Pitínského Princ Bhadra a princezna Vasantaséna aneb mnich pokrytec, kterou připravili volně podle starého indického příběhu Pavel Huml a Hubert Krejčí.
Návštěvníci také uvidí zdarma čtyři představení pod širým nebem v proluce Theatrum Mundi v Křižíkových sadech. Ve středu 11. září bude tento prostor patřit studentům VŠMU z Bratislavy – slovenské lidové pohádce Hanička bez rúk v loutkově-činoherní úpravě a bláznivé dramatizaci povídky Borise Viana Hlava medúzy. Druhým dnem s open air představeními v proluce se stane pátek 13. září. Nejdříve se zde na cestu vydají čtyři funebráci, kteří s rakví na ramenou a pohřební kapelou v zádech hledají místo, kam pohřbít nebožtíka. Chmurnému průvodu však není dopřána ani chvilka klidu, rakev se mění v loutkové divadlo či kulečníkový stůl, samotní aktéři v kouzelníky a kabaretní umělce…, říkají členové souboru Wariot Ideal, který tuto groteskní eskapádu připravil. O tom, že se Hamlet dá zahrát i jako veselá jarmareční inscenace přesvědčí diváky slovenské Túlavé divadlo, které do Plzně přiveze svoje nejslavnější představení Hamlet, alebo nález lebky. Inscenace se již dočkala stovek repríz na slovenských i evropských náměstích.
V rámci festivalu připravilo program do železniční zastávky Plzeň – Jižní předměstí také o.s. Johan: například představení Čekání na Turka Divadla Na zábradlí režisérky Ewy Zembok, sólovou, pohybově-vizuální performanci Untitled Slávy Daubnerové inspirovanou dílem fotografky Francescy Woodman, inscenaci Odjezd z konce světa Studia Divadla Dagmar a pedagogické školy Karlovy Vary, dále několik hudebních večerů Divadlem to začalo… a diskusí divadelních profesionálů.
Program festivalu DIVADLO dále doplní fotografický a video workshop, výstava i projekce filmů (Moliere, Coriolanus). Na hlavní část naváže 18. září tradiční epilog, který tentokrát nabídne pražské Divadlo pod Palmovkou s inscenací Králova řeč v režii Petra Kracika a Činoherní klub se zpracováním hry Před západem slunce v režii Ladislava Smočka.
Komentáře k článku: Divadlu se bude v Plzni opět fandit!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)