Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    DNA Malé inventury (No. 8)

    Poslední den Malé inventury zahájila taneční opera Wasted Land litevské choreografky Agniji Šeiko a skladatele Jonase Sakalauskase. Potemnělou průmyslovou halu Studia ALTA zaplnila industriální hudba, projekce panelových domů a čtyři tanečníci a zpěváci zároveň v plátěných šedivých úborech s hiphopovými čepičkami, představující filozofy Jeana Baudrillarda, Clauda Levi-Strausse, Jeana-Paula Sartra a Michela Foucalta. Sólového partu – dominantního hlasu Jeana Baudrillarda – se ujal sám autor hudby a libreta Jonas Sakalauskas.

    Wasted Land aneb Postmoderní zamyšlení nad odcizeným světemFOTO archiv Malé inventury

    Libreto opery se skládalo z citací a parafrází z děl zmíněných myslitelů, nevytvářely však polemiky a nezapřádaly rozhovory. Jednotlivé party doprovázené sborem a tancem připomínaly spíše přednášku či kázání. Dotýkaly se témat jako realita a simulace, zodpovědnost a svoboda, etnologie a její objekt, znak, sexualita a další. Pěvecké a taneční pasáže se propojovaly a spojovaly, zvláště efektní pak byly choreografie ve scénách věnovaných simulaci. Pomocí vrstvení a opakování stejných či podobných prvků zde Šeiko dokázala, že některé filozofické myšlenky lze snadněji prezentovat pohybem než slovy. Další motivy se pak skrývaly ve výsledném provedení – například otázka multikulturalismu signalizovaná množství orientálních prvků jak v hudební a taneční složce, tak v úpravě čepiček, které v jistou chvíli připomínaly turbany.

    Celkově odsobněné ladění kostýmů a scény, občasné strojové či asexuální vystupování tanečníků pak evokovaly pocit ztráty kontaktu s reálným, potažmo s vlastním já subjektu. Představení přináší jakési postmoderní zamyšlení nad touto situací. Pokládá tak i otázku čím je divadlo, když sama skutečnost je z části jen vyprázdněným napodobováním.

    Zahraniční hosté touto taneční operou udělali velmi důstojnou tečku za celým festivalem!

    Jonas Sakalauskas: Wasted Land. Libreto J.  Sakalauskas, choreografie A. Šeiko, dramaturgie G. Dapđytë, scénografie S. Đimkűnaitë, A. Paslaitis. Premiéra 4. 5. 2011, Art Printing House at New Baltic Dance 2011, festival „Inner Desert“ v Mexiku.


    Komentáře k článku: DNA Malé inventury (No. 8)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,