Do divadla s kuřetem (No. 8)
Mutus Liber skupiny Handa Gote své publikum přímo zahlcuje množstvím rekvizit-nástrojů, které jsou podle anotace určeny k vytvoření kamene mudrců. Diváci se stávají svědky toho, jak se pomocí elektrod, modelovací hlíny či hudebního nástroje-dmychadla s píšťalami, uskutečňují chemické reakce, anebo jejich používáním na jevišti vzniká tajemná atmosféra.
V inscenaci vyjde nastejno, je-li výsledek hmotný či nikoliv. Také kámen mudrců je čímsi nedefinovatelným, napůl objektem a napůl idejí. Celková kompozice díla má však pevný bod v jediném chemickém procesu, který probíhá po celé představení. Je jím příprava halušek v improvizované kuchyni u kraje scény.
Představení si rafinovaně pohrává s vnímáním diváků. Uvádí je do nezvyklé a znejišťující situace tím, že záměrně potlačuje všechny výrazové prostředky, které by mohly odpoutat pozornost od použitých rekvizit. Herectví je omezeno natolik, že by (nebýt několika stylizovaných hereckých vstupů) bylo možné hovořit o aktérech spíše než o hercích. Převažují zde totiž téměř bezpříznakově prováděné úkony mechanického rázu (přelévání tekutiny ze skleničky do baňky, propojování dvou elektrod, různé druhy statování …). Na druhou stranu tvůrci poskytují publiku pocit jistoty, že sleduje pečlivě připravené představení, jemuž musel předcházet pečlivý průzkum materiálu. Objevuje se zde mnoho těžko (či vůbec ne) rozklíčovatelných symbolů, mezi nimiž se vždy vynořují motivy poměrně jasné a známé, které informační příval „staví na nohy“ a dodávají mu na důvěryhodnosti.
Mutus Liber publiku přináší jakési „ozvláštňující uvolnění“, odvádí ho (podobně jako Práce Ryby řvoucí) od konvenčních způsobů vnímání práce i divadla vůbec. Dobře vyvažuje poměr momentů, jimž lze snadno porozumět, a těch poněkud vychýlených.
///
Předchozí díly denních zpravodajství:
Komentáře k článku: Do divadla s kuřetem (No. 8)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)