Do Nového divadla!
Novým divadlem plzeňští zastupitelé pojmenovali budovu, kterou mají dodavatelské firmy dokončit v červnu, a divákům se má otevřít od nové sezony. O názvu se v Plzni hodně diskutovalo, v návrzích bylo třeba Divadlo Miroslava Horníčka či Václava Havla. Přijatý název je důsledně odpolitizovaný, a možnou námitku, že „nové“ zestárne a název ztratí smysl, současný ředitel divadla Ilja Racek vyvrací poukazem na Nové a Staré Město pražské.
Název Nové divadlo lze chápat také symbolicky, po mnohaleté pouti po zavedené solidní cestě pod vedením Jana Buriana se divadlo ocitlo na křižovatce, z níž musí vykročit do „nové“ existence s novou budovou, bez už nevyhovující budovy Komorního divadla, v níž se od června přestane hrát, a v nezbytné spolupráci s Plzní – Evropským hlavním městem kultury 2015, která přirozeně plzeňské poměry víc, než tomu dosud bylo, otevře do zahraničí. Symbolický je nakonec i trochu kuriózní triumvirát ředitelů, kteří si v průběhu jednoho roku předávají klíče od divadla: nyní už ředitel Národního divadla v Praze Jan Burian ještě dokončuje stavbu Nového divadla, právě on novou budovu divadla pro Plzeň prosadil a definoval její podobu, Ilja Racek prakticky překlenul období od Burianova odchodu do Prahy k nástupu nově ustanoveného ředitele Martina Otavy, který dosud vedl Divadlo F. X. Šaldy v Liberci a v Plzni se už zapojil do příprav „nového“ divadla, fakticky ho převezme v září.
Přízvisko „nové“ lze chápat v ještě obecnějším smyslu jako hledání nové podoby a funkce ryze evropské instituce městského divadla. Datuje se od 18. století, především ji předurčili osvícenci, u nás je spjata také s obrozenskou funkcí divadla, které se zdejší městská divadla plně nezbavila dodnes. Platí (zřizují) je dnes magistráty ve funkci veřejné služby občanům města (se zatím jen mírnou podporou krajů a státu), jsou jednou z páteří zdejšího pojetí kulturní politiky – a často se stávají předmětem přímých politických střetů.
Připomeňme, že česky hrané divadlo v Plzni patří mezi vůbec nejstarší u nás, že za ním stojí proslulé plzeňské pivo, na němž město, především plzeňští sládci, vydělali značné peníze. A protože to byli pravověrní Češi, zatoužili zřídit si česky hrané divadlo už v roce 1865, tři roky po slavnostním otevření celonárodního Prozatímního divadla v Praze. Na rozdíl od jinde zpravidla chudých obrozenců si to mohli dovolit. Právě plzeňské divadlo pak hrálo podstatnou roli i v dějinách pražského a Národního divadla. Leč není na místě psát tu podrobně o historii, chci jen připomenout, že Divadlo J. K. Tyla má vskutku dlouholetou tradici, že jsou s ním spojeny významné osobnosti – a že představuje instituci platnou svému městu zcela v logice osvícenských úvah o městském divadle coby centru kultury svého regionu. Že řečené není tak samozřejmé, jak by se mohlo zdát, je snad zřejmé, stejně jako to, že „poslání“ a smysl městského divadla nelze v době médií a virtuální internetové reality mechanicky naplňovat stejnými metodami jako před lety, vlastně ještě donedávna. Jak se s tím Divadlo J. K. Tyla vyrovnává a hodlá vyrovnat, je hlavním tématem následujících příspěvků, ať už čitelným přímo, nebo mezi řádky a v podtextu řečeného. Divadlo J. K. Tyla se může pochlubit deseti tisíci (!) předplatitelů, což, jako všechno, vedle pozitiv přináší také problémy – divadlo připomíná těžce naložený tanker, s jeho kormidlem se jen těžko otáčí. Městské divadlo jaksi z podstaty věci musí hrát pro většinové publikum, ale nemůže proto rezignovat ani na umělecké výboje, nemůže opomíjet různé menšiny a zájmové skupiny, musí i svých deset tisíc nyní spokojených pasažérů provokovat dalšími možnostmi, alternativami. Musí i jim ukazovat, že doba přináší zase něco jiného, lepšího a hezčího, než na co si zvykli, ale nesmí se jim uzavřít. Není to jednoduché.
Zakončím poučnou historkou odposlechnutou před nějakými lety u šatny po běžné operní repríze ve Velkém divadle. Jedna divačka si stěžovala druhé, že vůbec nepochopila, o co na jevišti šlo. Druhá odpověděla: To zas byla nějaká koncepce. Divadelní Bůh chraň Divadlo J. K. Tyla, jeho ředitele a šéfy před „koncepcemi“ stejně jako před opakováním prověřeného jen proto, že se to deseti tisícům abonentů líbí. Zatím se jim to líbí.
Martin Baxa:
(primátor města Plzně)
Divadelní umění je jednou z nejdůležitějších a nejstarších kulturních, ale i společenských tradic města Plzně. Vždyť první divadelní představení se tu odehrála již na přelomu 18. a 19. století. Neodmyslitelně patří do plzeňské historie i do její současnosti a věřím, že tomu tak bude i v budoucnu. Kolik se tu již vystřídalo hereckých generací, kolik skvělých herců, režisérů či scénografů zde působilo, kolik představení tu bylo již sehráno a kolik návštěvníků je zhlédlo. Divadlo J. K. Tyla představuje pro Plzeň institucionální zpřítomnění této obdivuhodné divadelní tradice, navazuje na ni a prakticky denně ji svými představeními rozvíjí. Mnohdy úspěšně, někdy méně, ale to již k umění patří. Divadlo J. K. Tyla bezpochyby významně ovlivňuje kulturní i společenské milieu Plzně a je jedním z jejích charakteristických rysů. My, Plzeňané, jsme si toho velmi vědomi. I proto stavíme novou budovu Divadla J. K. Tyla, proto je jednou ze stěžejních investic v rámci projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015. Divadlo v Plzni žije.
Jiří Suchánek:
(ředitel společnosti Plzeň 2015)
Plzeň byla vždy důležitou kulturní metropolí. Své postavení si vydobyla nejen díky světoznámému zlatému moku, ale i zásluhou kvalitní divadelní, hudební a architektonické tradice. V příštím roce se navíc stane nositelem prestižního titulu Evropské hlavní město kultury.
Rádi bychom oficiální část slavnostního zahájení projektu 17. ledna 2015 pořádali v nové budově Divadla J. K. Tyla, která byla postavena právě k příležitosti plzeňského kulturního předsednictví. Jde nám nejen o využití nejmodernějších divadelních prostor v ČR, ale i o přispění Divadla J. K. Tyla do oficiálního programu této významné události. Řešíme programovou spolupráci v průběhu celého roku, v jednání je pořádání Eurovizní soutěže mladých tanečníků v létě 2015.
Divadlo J. K. Tyla má potenciál stát se inspirací pro další divadla v republice, pokud využije příležitosti Evropského hlavního města kultury k tomu, aby svůj tradiční repertoár doplnilo o atraktivní nové inscenace a evropská představení, vznikající v zahraniční koprodukci.
Komentáře k článku: Do Nového divadla!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)