Don Juan bez vášně
Co je za boomem uvádění Molièrova Dona Juana na českých jevištích? Samozřejmě každá inscenace chce akcentovat téma, které podle mínění tvůrců silně rezonuje právě s dnešním hledištěm. Na první pohled je to u Dona Juana jasné. Lidí, kteří si s morálkou nelámou hlavu nebo nastavují společnosti pokryteckou tvář, přece sami známe hodně. Ale tak přímočaré to s Molièrem není. V Českých Budějovicích navíc vsadili na hodně riskantní nápad, když se rozhodli uvěřit především síle Molièrova slova a vrátili vizuálně text do doby jeho vzniku.
Malovaný prospekt, který se jen minimálně proměňuje (nejvýrazněji ve scénách s komturovou sochou znázorněnou zde naddimenzovanou dlaní), zdobné barokní kostýmy a molitanová podlaha symbolizující nepevnou písčitou pláž. Z tohoto rámce se vymyká jen začátek, kdy přichází na scénu představitel titulní role Tomáš Drápela v civilu. Vstupuje sem jako herec, který je pak sborem dívek oblékán do kostýmu Juana, a stává se tak touto postavou. Dívky ho provázejí celou inscenací, aby ve svých zlatavých plavečkách byly jeho fanynkami, oběťmi i Erinyemi. Nejvíce však připomínají současné mažoretky. Dodávají sem také erotickou rovinu (scéna na pláži s rudými míči), protože o svedených a sváděných ženách se zde především mluví, ve hře se vlastně setkáváme jen se třemi z nich. Všechny postavy také hrají bez bot, což má zřejmě nějaký význam – pokud to neznamená, že se jen nemohou bořit v písku (molitanu). V inscenaci se používá stroboskop ve chvíli, kdy se blíží Juanův pád, ale jen tak napolo, rej figur je docela decentní.
Režisér Thomas Zielinski neporušuje barokní úzus ani v tom, jak vede herce – zvláště v první polovině neudržují téměř žádný vzájemný kontakt, své repliky adresují přímo do publika. Bohužel jejich výkony tak dostávají monologický charakter a často působí jako pouhá kultivovaná reprodukce textu. O postavách a jejich vztazích se nedozvíme téměř nic, ještě méně pak o tom, proč bychom se měli právě tímto textem zabývat.
Drápelův Juan vypadá jako sebevzhlíživý mluvka, jehož dobývání žen je vlastně jen taková – pravda, cynická – zábava. Chybí mu skutečná vášeň pro milostná dobrodružství, naprostá bezohlednost a citová krutost, skoro neměnný usměvavý škleb na tváři herce nic z toho vyjádřit nestačí. Sganarel Tomáše Havlínka Juana provází na jeho cestě v roli typického sluhy, občas se mu povede vtípek, civilně zahraje závěr. Teresa Branna jako Elvíra v sošném přednesu mění jen barvu šatů, z bílé nevěsty se stává na konci černou. Venkovské scény mají obecně komický ráz, zvýrazněno je pouze „italské“ kostýmování (děje se na Sicílii).
Postavy Juanova otce a Elvířiných bratrů jsou konvenční, není jasné, jestli jsou pro ně proslovy o cti jen fráze, nebo skutečně reprezentují morální řád, který Juan porušuje. Pokud tedy tématem inscenace měla být i kritika pokrytectví, kterou si společnost sama žádá, zůstalo to jen na samotném Juanovi. Drápela je tady nejpřesvědčivější, také proto, že v druhé polovině se hraje mnohem kontaktněji než v té první. Přesto budějovický Don Juan asi může nejvíc zapůsobit jako estetický vjem, jako živě rezonující divadlo je i přes aktualizovaný překlad Vladimíra Mikeše ztracen v barokním šeru.
Jihočeské divadlo, České Budějovice – Molière: Don Juan. Překlad Vladimír Mikeš. Režie Thomas Zielinski, dramaturgie Olga Šubrtová, scéna a video Pavel Svoboda, kostýmy Jana Smetanová, hudba Ivan Acher, choreografie Sergej Škalikov. Premiéra 22. dubna 2017.
Komentáře k článku: Don Juan bez vášně
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)