Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Dopis z Curychu

    Vánoční svátky jsou za námi a s nimi doznělo i volání po více duchovnosti a méně konzumu. Novoroční předsevzetí vzala za své ve shonu prvních týdnů nového roku. S čím novým tedy přijít v dalším roce, který by podle stále všude omílaného mayského kalendáře měl 21. 12. končit koncem světa? Třeba s trochou mystiky?

    Curyšské Rietberg Museum prozíravě již na podzim minulého roku nabídlo jako první na světě obsáhlou kulturně srovnávací výstavu na toto téma: „Mystik – Die Sehnsucht nach dem Absoluten“ (Mystika – Touha po absolutnu). A návštěvníci se jen hrnuli…

    Kurátoři výstavy odvedli skvělou práci. Bylo vystaveno 153 vzácných originálních objektů ze sbírek soukromých i sbírek muzeí a archivů z celého světa, které reprezentovaly výběr mystiků a mystiček šesti nejvýznamnějších náboženství.

    Obrazy svatých, devocionálie, portréty, mystické texty, kázání, verše a modlitby čtyřiceti největších mystiků a mystiček křesťanského, islámského, židovského, buddhistického, taoistického a hinduistického náboženství od 6. století př. n. l. do 19. století našeho letopočtu doplňovalo 30 filmových, audiovizuálních a multimediálních instalací. To vše nápaditě nainstalované a dokonale uspořádané udělalo z výstavy jedinečný zážitek a dalo návštěvníkům dobrý přehled o jinak těžko uchopitelném fenoménu mystiky. Téma bylo pojato časově, kulturně i nábožensky velmi široce, ale zároveň tím zvýraznilo i to podstatné v celém kulturním kontextu – všem mystikům společnou touhu po bohaté spirituální zkušenosti, touhu po sjednocení s Absolutním, Božským, a jejich společnou snahu – dosáhnout tohoto cíle ještě během života, a nikoli až po smrti, a to ať v podobě osvícení nebo v podobě zážitku sjednocení s Bohem či s transcendentní skutečností, vesmírem nebo přírodou. Všichni mystici se snažili o to samé, ale jejich cesty k cíli byly rozličné – někteří šli cestou naprostého odříkání, přísnou askezí, sebezapřením, potlačením všech žádostí, meditací, extází, ponořením se do nicoty…

    Návštěvník objevil antický myšlenkový svět Platóna a Plótína o návratu k božské podstatě, křesťanské mystické stoupání k Bohu na příkladech sv. Antonína, sv. Františka z Assisi, Mistra Eckharta, sv. Bernharda von Clairvaux a dalších, dosažení stupňů osvícení v buddhismu podle Milarepy, filosofie mistra zenu Dogena a dalších zen-buddhistických mistrů Shiyuana a Hakuina, stoupání po zemské ose k nesmrtelnosti v taoismu např. u Lao-c’, splynutí s všeobsahující láskou v hinduistickém bhakti mystičky Mirabai, básníka Kabira, rozplynutí se v absolutní lásce k Bohu v islámské mystice súfismu Jalala Rumiho, Nuradina Jamiho, La’l Shahbaze Qualandara a dervišů, znovunalezení harmonie světa a Boha v židovské kabale mystiků Jacoba Böhma, Abrahama Abulafii, Mosese Cordovera.

    Možná, že by taková výstava byla potřebná i v Praze. Třeba by okouzlila a inspirovala i tady mnohé návštěvníky. Nebo je alespoň na nějakou dobu vytrhla z neutuchajícího shonu přítomnosti… Rozhodně by geniu loci Prahy taková výstava slušela.

    Jarmila Wunderlin-Taliánová
    básnířka

    Literární noviny číslo 5/2012
    vyšly 2. února 2012.

    www.literarky.cz
    [email protected]


    Komentáře k článku: Dopis z Curychu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,