Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Dortel – Kebab nežeru! (pro)

    Svéráznou politicko-společenskou satirou Kryštofa Pavelky Dortel aneb Jak se vaří národ pokračuje činoherní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni v uvádění nových dramatických textů na Malé scéně. Režisér Adam Skala ve hře našel dvě základní témata, která s podvratným gustem obrábí. Prvním jsou nacionalistické tendence českého národa a druhým hon za mediální sledovaností.

    Proroci zářné budoucnosti? Zleva podivín Václav (Martin Zahálka ml.) vyznávající rodinné hodnoty, hvězdný nacionalista pan Tomáš (Jan Maléř) a machistický šprýmař Martin (Vladimír Pokorný). V pozadí neonová tlama českého lva FOTO IRENA ŠTĚRBOVÁ

    V pokleslé televizní kulinářské show proti sobě soutěží pánové Václav (Martin Zahálka ml.) a Martin (Vladimír Pokorný), důsledně vykarikované prototypy českých mužů, kteří by rádi přepsali historii dle svého a uprchlíky by stříleli po stovkách. Oplzlými, machistickými a nacionalistickými hláškami (nežeru kebab) vytáčejí počitadla televizní sledovanosti do čím dál tím vyšších čísel. Ale nejsledovanější pořad večera (Doktor Martin) show předstihne až příchodem celebrity – pana Tomáše (Jan Maléř), postavy okatě odkazující ke zpěvákovi skupiny Ortel, mimochodem plzeňskému rodákovi.

    Skala výsměšně vrství typická česká klišé (nechybějí obligátní odkazy na hokej a chlebíčky) a prokládá je dobře uleželým čecháčkovským patriotismem a obecnými banalitami (hezká blondýnka = upozaďovaná asistentka moderátora). Když už se zdá, že je otřepaných frází moc, vygraduje Skalova groteska ve velkolepé finále dotažené ad absurdum: dobro, zastoupené moudrým stářím (matador hereckého souboru Pavel Pavlovský), se utká s démonickým zlem (neonacista Tomáš a jeho mužští uctívači) – a domovina je zachráněna. Další schválnost režiséra, který dobře ví, že agitace není schůdná cesta, jak se na divadle vyjadřovat k neuralgickým bodům současnosti.

    V podtextu inscenace klade otázku, jak o náročných, celospolečenských a možná i kontroverzních tématech hrát a jak se o (u) nich bavit. Skala ukázal, že absurdní groteska může být vhodný žánr, nakonec stravitelný i pro plzeňské publikum, zvyklé na mnohem konzervativnější divadelní estetiku. A když se po představení ještě uskuteční diskuse, jako tomu bylo na první repríze, získá inscenace snad i potřebnou katarzi. Třeba jednou dorazí i Ortelovi příznivci…

    Jak režisér s dramaturgem pekli Dortel (proti)

    Divadlo J. K. Tyla v Plzni – Kryštof Pavelka: Dortel – Jak se vaří národ. Režie Adam Skala, dramaturgie Zdeněk Janál, scéna Tereza Gsöllhoferová, kostýmy Eva Justichová, hudba Vojtěch Grabač (Scorn)a Kryštof Blabla, texty písní Dan Kranich. Premiéra 26. září 2020 (psáno z reprízy 6. října).


    Komentáře k článku: Dortel – Kebab nežeru! (pro)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,