Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Jakub Noha: Box 8CD

    Indies Scope, 8CD, celkový čas 580:11 min.

    Téměř deset hodin nahrávek písničkáře, který je po celý svůj život – co se týká věhlasu a popularity – v zákrytu za generací Šafránu nebo i za svým kolegou a souputníkem Oldřichem Janotou, je sousto, jímž není snadné se prokousat. Nejde o časově souslednou retrospektivu, ale naopak každé z osmi CD, vydaných ve dvou kompletech, obsahuje vždy samostatný časový i tematický koncertní blok, tu z dřevních dob raných osmdesátých let, kdy Noha začínal nahrávat doma na magnetofon právě s Janotou, tu z koncertů sólových či s vlastní skupinou v klubu na Petynce v Praze v letech 1983 a 1984, tu z Turnova, Jablonce či poetické hospůdky Balbínka v prvních letech našeho tisíciletí. Přes různé režimy a rozličná Nohova hudební uskupení nebo sólové produkce působí celá jeho kariéra kompaktně, bez velkých vychýlení na jakoukoli stylovou stranu. Při neznalosti kontextů a zdrojů bychom jen těžko poznali, ve které době vznikaly. Noha v zásadě opomíjí politické a společenské dění a hudební proudy. Je spíše básník a vypravěč. Aniž by to proklamoval, je to vlastně typický městský folkař, tak trochu bluesman, ovšem s neodvozeným, vlastním hudebním a pěveckým cítěním. Ponořen do svého světa kreslí obrazy a vize, jež jsou ukryty hluboko v něm. Někdy jde o vzpomínky z dětství či milostný vztah, jindy sleduje dívky, motýly, vlaštovky a skládá o nich své verše. To však neznamená, že by hudba jen podmalovávala jeho texty. Je pro něj důležitá pro vytváření atmosféry, rytmického odstínění, pro zdůraznění slov či udržení celku. Jednou je čistě folkový (dokonce zaznějí i vícehlasy s jeho bratrem Janem, který s ním v začátcích jeho kariéry hraje na bicí), jindy zas rockově přitvrdí, zvukově (zaskví se houslista Slávek Forman či jinde Petr Bublák-Bubák na elektrickou kytaru) a hlasově experimentuje. Ústředním, až jakýmsi umanutým tématem celé jeho tvorby je cyklus písní nazvaný Na Prahu, čítající sedmnáct písní a v úplném provedení trvající více než hodinu. V kompletu je v různých částech, obměnách a variantách zachycen dokonce na čtyřech CD.

    Kdo se zajímá o české písničkářství a folk, měl by rozhodně tento komplet vlastnit. hul

    • Autor:
    • Publikováno: 28. dubna 2020

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,