Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Václav Talich Live – Bedřich Smetana: Libuše

    CD Supraphon, vyšlo 22. května 2020.

    V pozůstalosti proslulé sopranistky Marie Podvalové se našly fólie se záznamem části představení Smetanovy Libuše v Národním divadle 29. května 1939 pod taktovkou Václava Talicha. Zachovaly se a daly zrekonstruovat fragmenty z třetího dějství opery, především však Libušino proroctví v podání právě Podvalové. Snímek není posluchačsky komfortní, zrovna proroctví se nedalo dokonale remasterovat, nicméně jde o historický objev prvního řádu nejen kvůli Podvalové, ale především je to jediné dochované operní vystoupení Václava Talicha. Z nahrávky lze vyposlouchat, že hlas Podvalové byl špičkový zejména výrazem, jemuž jistě dodala étos doba dva a půl měsíce po německé okupaci. Totéž lze říci o dalších pěveckých kreacích, zejména Viléma Zítka v roli Přemysla. Nejcennější na snímku je způsob, jakým v klidných důstojných tempech vedl výtečný orchestr Václav Talich, bez vnějšího patosu, k němuž by okolnosti sváděly, s porozuměním Smetanově hudbě a jejímu poselství. Právě vnitřním soustředěním vyjádřil pošpinění i naději české společnosti. Dochoval se i mohutný aplaus diváků a jejich společný zpěv Kde domov můj.

    Fragmenty editoři doplnili záznamem předehry k Libuši v provedení České filharmonie řízené Talichem v roce 1940. Připomeňme, že v roce 2011 Supraphon vydal historickou nahrávku Smetanovy Mé vlasti a Dvořákových Slovanských tanců z 5. června 1939 (zachovala se v norském rozhlase!). A připomeňme, že Mou vlast na pozvání Josepha Goebbelse zahrál Talich s Českou filharmonií v roce 1940 také v Drážďanech a v Berlíně. Za to ho „národ“ po válce soudil.


    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    1. Michael SOUKUP

      Avatar

      Jde zajisté
      o skutečný zvukový unikát a jediný dochovaný fragment z živého operního vystoupení Václava Talicha, a to v emocionálně vypjaté, tragické situaci. Přemysla však samozřejmě nikdy NEZPÍVAL excelentní bas Vilém Zítek / 1890 – 1956 /, jeden z největších umělců ND v jeho historii, který na záznamu vytvořil vznětlivého Chrudoše, což byla po řadu sezon v Národním divadle v Ostrčilově i následné Talichově éře jedna z jeho mistrovských kreací. Přemysla na unikátní objevené a remasterované nahrávce famozně interpretuje další z velikánů opery ND oné doby, a sice basbarytonista Stanislav Muž / 1896 – 1955 /, mimořádná umělecká a lidská persona, dnes žel opomíjená – viz jeho stále k adopci nabízený hrob na Vyšehradském hřbitově s jeho bronzovou bustou od sochaře V. Dostála.
      Šéfredaktor J. Herman by měl ve svém listě věnovat těmto vynikajícím pěvcům patřičnou pozornost.

      10.06.2020 (21.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,