Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Carl Maria von Weber: Der Freischütz

    Harmonia Mundi 2022; 2CD, 138 min.

    Opera Čarostřelec je Weberova nejhranější. Je považována za zakladatelské dílo německého operního romantismu. O jejím významu svědčí i novátorský zájem a přístup dirigenta Reného Jacobse, který se svou nahrávkou vrátil k původnímu libretu Friedricha Kinda. Weber jej při práci na své kompozici seškrtal, čímž narušil logiku (nejen) závěrečné scény. Jacobs text vrátil a podložil jej vlastní hudební variací. Stejně tak „zhudebnil“ i Kunovu romanci o tradici zkušební rány, která se běžně uvádí jen v mluvené verzi. Zde si vypomohl Schubertovou árií z málo známého singspielu Ďáblův letohrádek. Kromě těchto podstatných zásahů si dirigent dovolil nahrávku dramaticky oživit sledem ruchů a precizním činoherním vedením pěvců. Dlouhá činoherní čísla nechal zvolna přesahovat do hudby a podmaloval je virblem, čímž vytvořil životný, svěží zvuk. Všichni mluví a zpívají brilantně, především dámy Polina Pasztircsák (Agáta) a Kateryna Kasper (Anička) a stejně tak Maximilian Schmitt (Max), Yannick Debus (Kilián), Dimitry Ivashchenko (Kašpar) a v činoherní roli Samiela, ďáblova Černého myslivce, Max Urlacher. Freiburger Barockorchester hrající na historické nástroje i Zürcher Sing-Akademie znějí invenčně a vytříbeně. Vynikající počin pro propagaci netradičních pojetí operních titulů.


    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,