Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Došlo do redakce

    Plastic People of the Universe: 100 bodů, Dopis Magorovi, Inventura

    CD Guerilla Records, 78:32 minut

    Bojej se starejch pro jejich paměť / Bojej se mladejch pro jejich nevinnost / … / Bojej se divadel a filmů / … / Bojej se herců / … / Bojej se dnes a denně / … / Tak proč se bojíme my jich? Legendární studiovou nahrávkou litanického textu Františka Vaněčka 100 bodů v podání Plastic People za doprovodu sboru (v podstatě syrového voicebandu) složeného z jejich přátel (mimo jiné Pavla Zajíčka, Václava Havla či Věry Jirousové), připravenou na podzim 1977 na Hrádečku, uzavírá nakladatelství Guerilla Records desetialbovou sérii všech „studiových“ programů skupiny PPU pořízených před rokem 1989. Dalším hudebně-vokálním pásmem na tomto CD je Dopis Magorovi, pozdrav Ivanu Jirousovi, který byl tehdy vězněn na Pankráci (a vyšetřován v Ruzyni), sestavený jak z provolání členů PPU, tak opět i jejich přátel včetně těch z předchozí nahrávky a také nahraný na Hrádečku (v květnu 1978). Volnou trilogii uzavírá freejazzově hypnotická instrumentální kompozice Inventura pořízená v bytě Vratislava Brabence v Horních Počernicích na podzim 1979 a určená jako doprovod pro stejnojmenný 16mm černobílý film Tomáše Lišky, v němž mimo jiné účinkuje i Pavel Landovský a kde se záběry ze skládky odpadků střídají s obrázky z centra Prahy a bytu Václava Havla. Film vyšel v roce 2012 na DVD The Plastic People Of The Universe: 1969–1985, je ovšem dlouhý 15 minut, zatímco skladba má 31:02 minut. Kompletní tedy vychází poprvé. CD je vybavené všemi texty (a anglickými překlady), řadou dobových fotografií (od Ondřeje Němce a Bohdana Holomíčka) a na obalu má expresionistický obraz Martina Němce Před obrazovkou z roku 1977, který – stejně jako nahrávky – s mrazivou děsivostí zachycuje existenciální šílenství oné doby. Album z mnoha důvodů (dramatičnost nahrávek, účast Havla a Landovského) nezbytné (a inspirativní) i pro české divadelníky. Odtud čerpají své obrazy a vize Miroslav Bambušek či Michal Hába, kteří na ně navazují.

    • Autor:
    • Publikováno: 4. března 2024

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,