Došlo do redakce
Jan Dvořák, Nina Malíková: Karel Brožek
Nakl. Pražská scéna, 320 stran
Další díl z edice Režie snad jediného našeho nakladatelství programově se zaměřujícího na profily současných českých divadelních režisérů (toto je 15. svazek). Karel Brožek se bohužel vydání nedožil, zemřel loni na podzim. Byl jedním z absolventů tehdy nově zřízené Katedry loutkářství DAMU přelomu 50. a 60. let – společně s Jurajem Herzem, Jiřím Srncem, Janem Švankmajerem ad. Aktivně zažil pořátky Semaforu, stál u zrodu černého divadla, na vrcholu 60. let působil v Laterně magice. V počátku normalizace se uchýlil k loutkovému divadlu, zásadním způsobem přispěl k profilaci plzeňské Alfy a po listopadu 1989 kladenského Lampionu. Příspěvky mnoha autorů (mj. Klíma, Makonj, Vašíček, Středa, Pecko…) pečlivě mapují Brožkovu kariéru a divadelní aktivity od počátku jeho profesionální dráhy až po práce v zahraničí, v televizi a dokonce účast ve filmu. O ústředním zaměření publikace výmluvně vypovídá její podtitul Víra v sílu loutkového divadla. Součástí jsou soupisy inscenací Karla Brožka, výběr z bibliografie a bohatá fotodokumentace, včetně barevné přílohy o 32 stranách s fotografiemi Libora Sváčka.hul
CD Andrea Tögel Kalivodová: Moje nej Vydala Andrea Tögel Kalivodová, 2015.
Mediálně jedna z nejznámějších soudobých českých mezzosopranistek vydala live snímek z koncertu v Sále Filharmonie Hradec Králové. S hradeckými symfoniky řízenými Leošem Svárovským a s Českým chlapeckým sborem Boni Pueri na něm 14. ledna zpívala mix operních a muzikálových melodií – těch, které, jak sama říká, si kdykoli kdekoli pobrukujeme, když máme dobrou náladu, doprovázejí nás na pracovištích, při jízdě autem. Zkrátka jsou kolem nás pro potěšení. Árie ze svého stěžejního repertoáru (Bizetova Carmen, Azucena z Verdiho opery Trubadúr) doplnila o díla G. F. Händela, P. I. Čajkovského a C. Sains-Saënse. A o muzikálové hity z pera A. Lloyda Webbera (Fantom opery, Cats), C. M. Schönberga (Bídníci) a L. Bernsteina (West Side Story). Kompakt vydala nákladem vlastním za přispění řady sponzorů, věnovala ho svému manželovi Radkovi a synovi Adrianovi, jemuž v době koncertu byly pouhé dva měsíce. A pokřtila ho 24. listopadu v TOP Hotelu Praha, kmotry se stali herec Juraj Kukura, dirigent a umělecký ředitel opery Národního divadla Petr Kofroň a ředitel Národního divadla Jan Burian.her
100 let Divadla Rokoko
Městská divadla pražská, 232 stran
V pevné vazbě a v dárkové grafické úpravě na křídě vydaný sborník ke 100. výročí založení pražského Divadla Rokoko, z něhož čerpal i seriál, který jsme uveřejňovali v DN č. 17–20 na straně 16. Kolektiv autorů – Pavel Bár, Alice Dubská, Vladimír Just, Justina Kašparová, Radka Potměšilová, Zuzana Sílová, Jana Soprová, Milan Šotek, Roman Vašek a Ondřej Zajíc – v něm mapuje divadelní historii tohoto prostoru od kabaretních počátků Karla Hašlera, Vlasty Buriana, Voskovce a Wericha či Dřevěného divadla Jiřího Trnky přes téměř dvacetiletou poválečnou éru Jiřího Šaška a Darka Vostřela a následného období Pražského komorního divadla po různé etapy působení v rámci Městských divadel pražských od sedmdesátých let po dnešek. Texty jsou doprovázeny řadou – bohužel často formátem zbytečně malých – dokumentárních fotografií a reprintů plakátů. Cenný je soupis repertoáru po celou dobu existence divadla v tomto sále. Dobrý počin stávajícího vedení divadla, vhodný dárek příznivcům pražského divadla a především důležitý výchozí materiál pro budoucí detailnější zpracování historie nejen tohoto prostoru, ale pražských divadel a různých jejích osobností, souborů a období vůbec.hul
Bulisovi: Hommage á Jiří Bulis
CD vydané vlastním nákladem,
Kompilace současných zpracování Bulisových písní je poctou tomuto – dnes bohužel pozapomínanému – skladatelu předlistopadové brněnské avantgardní divadelní scény, spolupracovníku Divadla na provázku a HaDivadla. Připravila ji jeho dcera Lucie (dnes Dlabolová) spolu s Martinem E. Kyšperským, frontmanem skupiny Květy. Obsahuje 14 písní od různých – vesměs mladých, kariéru Bulise neznalých – sólistů a skupin alternativního folku a rocku, mj. Mucha, Dva, Hm…, Bratři Orffové, OTK, Cermaque, Zrní… Většina z nich ctí původní, melancholické atmosféry písní i jejich jímavě bulisovské podání s výrazným zvukem klavíru. Jsou však i výjimky. Například Bonus je převádí do neagresivního hip hopu, Audiofenky do recitativu s podkresem elektro-beatu. Závěrečné Proč ach proč upravil David Smečka do koláže rozhlasových šumů a pazvuků, do nichž vpravuje fiktivní duet autentického hlasu Jiřího Bulise s – dnes nahraným – vokálem jeho dcery Lucie. CD mohlo vyjít zásluhou portálu HitHit.hul
Bombarďák: Píp
CD, Indies Scope
Cáky cáky cáky cák / táto, vem mě na koupák /…/ Vezmeme tě, to je jasná věc / někdy v létě, jen co skončí prosinec… tak začíná druhé CD (po Písničkách kluka BomBarďáka) divadelníků Jiřího Jelínka a Michala Daleckého vzniklé v úzkém spojenectví s hudebníkem Filipem Nebřenským. Divoké songy s vtipnými, ztřeštěnými Jelínkovými texty jsou konglomerátem popu, folku, balkánské dechovky a punku, ale i country či dixielandu. Cílí na puberťáky, ale velmi dobře je mohou přijímat i mladší a ocení je i dospělí. Bombarďáci tak – spolu s podobně zaměřeným Kašpárkem v rohlíku – pokračují v tradici dětských písní Suchého a Šlitra či Vodňanského se Skounalem, v soudobě divokém, nezřízeně uvolněném, rozpustilém, programově neromantickém, „klukovském“ přístupu a provedení. Vedle původních „bombarďáků“ zní na CD i hlasy dalších divadelníků Johany Vaňousové (Drak) a Matěje Pospíšila (DNO) ve zvukově pestrých, rytmicky ostře synkopovaných aranžmá komorní hudební skupiny. Doktora zavolejte hned, / sněhulák má teplotu / nulá celá pět.hul
Komentáře k článku: Došlo do redakce
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)