Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Fjodor Michailovič Dostojevskij: Idiot

    2CD – Radioservis, 123 minut

    idiot_fmtDnes už historickou dramatickou verzi slavného románu, upravenou pro rozhlas, může pamětník do jisté míry srovnávat s divadelními verzemi téže předlohy, kupříkladu s těmi v pražském Divadle pod Palmovkou, brněnskými v HaDivadle i Huse na provázku nebo ostravskou v Divadle Petra Bezruče. Dramatizaci Jana Strejčka nastudoval v roce 1982 režisér Josef Melč a do hlavních rolí obsadil Jana Hartla (Myškin), Janu Hlaváčovou (Nastasja Filipovna) a Václava Postráneckého (Rogožin). I v menších rolích jim skvěle sekundují další mistři, mezi nimi Eduard Cupák, Rudolf Hrušínský st., Josef Somr. Ve sleevenote upozorňuje Bronislav Pražan na další Melčova rozhlasová díla vycházející z Dostojevského románů.BR

    Barbora Poláková: Barbora Poláková

    CD Supraphon, 35:58 min.

    Doslo-Polakova-CD (1)_fmtDebutové album herečky (a dnes také zpěvačky) proslavené rolí Kristýny Kočí v sarkastické politické satiře Blonďatá bestie, již svého času uvádělo A studio Rubín a vyšla i na DVD. Právě z ní pochází jeden z hitů herečky i tohoto CD – Kráva. Ještě větším hitem se pak stala píseň Nafrněná, jejíž klip měl na YouTube za pár měsíců sedm milionů zhlédnutí. Vystupuje v něm řada hereckých osobností – Ivana Chýlková, Jana Stryková, Lenka Krobotová, Martha Issová či současný hereččin partner Pavel Liška. Debutové album je neseno právě v tomto duchu – v sarkastickém, sžíravém odstupu k osobním zážitkům a pocitům i k okolnímu světu. Nevyhýbá se však ani introvertnějším, lyričtějším tónům. Vše je neseno jemnou elektronikou, na níž se autorsky a hudebně podíleli především klavírista David Hlaváč a producent Jan P. Muchow. Kvalitní pop navazující na populární hudbu dob, kdy ještě píseň měla čitelnou melodii a chytré, vtipné, inteligentní texty.hul

    Tomáš Žižka, Radoslava Schmelzová: O samostatnosti stromů

    NAMU Praha, 72 stran

    Doslo-O samostatnosti _fmtAntologie textů studentů bakalářského programu Divadelní tvorba v netradičních prostorech, který v letech 2012–2015 proběhl na KALD DAMU a dnes je (bohužel) ukončen. Jeho absolventi se dnes „rozprchli“ po světě či přestoupili do jiných oborů DAMU. Možná se koncept „umění a místa“ za pět let své existence vyčerpal, nebo naopak přišel předčasně, píše v závěrečné poznámce KNOWtilus aneb Jak dál jedna z iniciátorek programu Radoslava Schmelzová. Publikace nabízí popis a zkušenosti s performerskými projekty v otevřených přírodních či městských lokalitách studentů tohoto oboru a jejich pedagogů v jejich interpretacích a s bohatým obrazovým doprovodem. Dostanete-li se k ní, neopomeňte studii Lukáše Brychty Některé charakteristické rysy tvorby umění místa, jež asi nejvýstižněji charakterizuje formu a smysl této specifické umělecké/performativní disciplíny, jež se pohybuje na pomezí výtvarného umění, hudby, divadla a ekologického aktivismu.hul

    • Autor:
    • Publikováno: 11. dubna 2016

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,