Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Došlo do redakce

    Alena Fialová: Poučení z krizového vývoje

    Academia 2014

    B-Pouceni-z-krizoveho-_fmtČím se zabývala normalizační angažovaná próza? Jaká díla psali spisovatelé, kteří vycházeli vstříc dobovým ideologickým požadavkům a vytvářeli obraz minulosti, jenž měl legitimizovat komunistický režim? Kniha analyzuje normalizační prozaickou produkci s tématem dějin a zároveň připomíná souvislosti umělecké literatury a propagandy, filmu a televize i podoby normalizační literární kritiky. Jádrem práce je zachycení poválečných dějin a zvláště obrazu let 1945, 1948 a 1968 tak, jak je přinášela normalizační díla, a dále ideologická typologie postav a způsobů, jakými byly v této literatuře klasifikovány společenské vrstvy a třídy: dělníci, rolníci, buržoazie, inteligence či umělci. Svazek navazuje na publikaci V souřadnicích volnosti – Česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích, připravenou Ústavem pro českou literaturu AV ČR a vydanou Nakladatelstvím Academia v roce 2008. Čtenáři nabízí souhrn základních informací i sérii individuálních pohledů na básnické, prozaické a dramatické texty, které v uplynulém desetiletí zanechaly svou stopu v české literatuře. Ač je publikace zaměřena především na prózu, okrajově se dotkne i dramatu – ojedinělé hry Vojtěcha Trapla Tobě hrana zvonit nebude, která měla premiéru v roce 1973 v Divadle Vítězného února (dnes Klicperovo divadlo) v Hradci Králové, či Střílej oběma rukama Karla Štorkána a Jiřího Bednáře, jež měla premiéru v roce 1978 v Tylově (dnes Stavovském) divadle v Praze.hul

    Jaroslav Hutka: Lucerna Live / 21. ledna 1990

    3CD, Galén 2014

    CD-Hutka Live 1990_fmtKoncert Jaroslava Hutky v lednu 1990 v Lucerně se stal legendou, mnohým známou. Hned v roce 1990 jeho sestřih na 2LP vydala firma Supraphon pod názvem Návrat. Šlo o nahrávky ze zařízení štábu Hynka Žalčíka. Současné vydání je z archivu jiného zvukaře – dlouholetého archiváře českého folku Petra Benesche, který je už tehdy pořizoval digitálně. Hutka je vydal ve své „samopalné“ edici na 3CD s vlastními linoryty. Firma Galén, jež se soustředí na nahrávky z archivu členů Šafránu a předlistopadového českého folku, se rozhodla pro unikátní, dokumentačně pečlivě připravené řešení – na dvou CD vydává (téměř) úplný záznam tříhodinového koncertu i s Hutkovými promluvami (chybí pouze tři písně – pro špatnou zvukovou kvalitu; bohužel i Minulost mává nám) a na třetím CD výběr osmnácti „nejoblíbenějších“ písní bez potlesků i řečí, jako by šlo o studiové CD. Jsou tam slavné Hutkovy písně předlistopadové éry – samozřejmě i Havlíčku Havle – včetně dvou lidovek (Hádala se duše s tělem, Mračí se mračí). Jedinečná atmosféra, kdy s Hutkou zpívala vyprodaná Lucerna, i vysoká zvuková kvalita činí z alba „nezbytné“ pro všechny příznivce Jaroslava Hutky, i ty, co vlastní nahrávky Supraphonu. Pro ně se nabízí i zajímavé zvukové srovnání. V bookletu Hutka navíc podává osobní svědectví o svém návratu z emigrace i tomto koncertu, který měl poměrně pikantní závěr – obsluhující pingl jej po několika přídavcích už nepustil na jeviště, protože chtěl jít domů. Objal jej, držel a nepustil… hul

    Almanach na rok 1914

    Nakladatelství Akropolis a Univerzita Palackého v Olomouci, 2014

    B-Almanach 1914_fmtReprint almanachu české předválečné (myšleno před první světovou válkou) avantgardy vychází jako osmý svazek edice nakladatelství Akropolis Skrytá moderna. Původně vyšel v roce 1913, válečné události však způsobily, že v podstatě zapadl. Ve své době se jednalo o nejvýznamnější skupinové vystoupení předválečné avantgardy, které se dlouho připravovalo. Souběžně s přípravou byla organizována skupinová čtení doprovázená diskusemi navazujícími na velkou generační polemiku z roku 1912. Do plánovaného druhého ročníku almanachu se počítalo se spoluprací zde absentujících generačních souputníků (R. Werner, F. Langer, E. Taussig, P. Křička), avšak pokračování znemožnily události první světové války, na jejíž fronty byli někteří účastníci odvedeni (S. K. Neumann), jiní během ní podlehli nemoci (O. Theer), další padli (E. Taussig). Hlavními autory almanachu se tak stali bratři Čapkové, Otokar Fischer, S. K. Neumann či Arne Novák. Oproti artificiálnosti symbolistně-dekadentní generace a jejímu opovrhování přítomným děním se autoři almanachu pod vlivem vita­lis­mu i futurismu hlásí k životu „tady a teď“. Výš než dokonalou formu textu oceňují moderní jazyk a inovativní přístupy. Svými – nezvykle černobílými – perokresbami vyzdobil almanach Václav Špála. Současné vydání doprovází odborná studie, již vytvořil ediční kruh. Almanach je důležitým – navíc vysoce čtivým – mezníkem ve vývoji české literatury, předznamenávajícím vystoupení poválečné avantgardy.hul

    Jules Verne: Robur Dobyvatel Jules Verne: Na kometě

    CD, Radioservis / Český rozhlas 2014

    CD-Verne-na-komete_fmt CD-Verne-robur-dobyvat_fmt

    Dvě graficky (Marek Naglmüller) propojená CD nedávných (po roce 2000) nahrávek dramatizací Verneových románů z archivu Českého rozhlasu. První je z roku 2005. Překlad a dramatizaci připravil Michal Lázňovský, v titulní roli vystupuje Jan Hartl, vypravěčem je Aleš Procházka, dále slyšíme Aloise Švehlíka, Jiřího Štěpničku, Davida Novotného, Ivana Řezáče ad. Druhou dramatizaci připravil a v roce 2011 nahrál režisér obou nahrávek Dmitrij Dudík. Zde slyšíme naprostý „výkvět“ současného českého rozhlasového herectví – Viktora Preisse (kapitán Servadac), Michala Pavlatu, Josefa Somra (astronom Resette), Arnošta Gold­flama (skvělá partie kupce Izáka), Otu Jiráka a vedle nich „šachisty“ z Británie, Petra Čtvrtníčka a Josefa Poláška. Vypravěčem je Jan Rosák. Ač jde o šest let vzdálené nahrávky, různé herce a různé hudební zpracování (Michal Rataj versus. Marek Kryštof), jsou si atmosférou i zpracováním blízké. Žánr dávné sci-fi a osoba režiséra – včetně zřetelného vlivu filmaře Karla Zemana – mají na výsledné působení zásadní vliv. Vhodné pro všechny, kdo nemají na čtení ver­neovek čas a současně je jejich magický svět pro ně neustále poutavý.hul

    • Autor:
    • Publikováno: 12. prosince 2014

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,