Došlo do redakce
Vráťa Brabenec: Šaman bez kmene bez rodu bez prérie
2CD, Guerilla Records, 77:26 min. + 72:50 min.
V dubnu oslavil básník, hudebník a zpěvák Vratislav Brabenec, legenda a patriarcha českého undergroundu a pravidelný autor Divadelních novin, pětasedmdesáté narozeniny. Lounský label Guerilla Records a jeho výhradní vydavatel a producent Vladimír „Lábus“ Drápal mu k této příležitosti vydal velkoryse pojaté dvojalbum, jež zachycuje záznamy dvou Brabencových vystoupení – v duu s kytaristou Joe Karafiátem 11. října 1998 v rakovnické čajovně Špejchar a s freejazzovým sdružením Jazz Khonspiracy 4. července 2013 v čajovně U božího mlýna v Praze na Novém Městě. V prvním případě album nabízí vzájemně se prolínající hudební souhru dvou muzikantů, kteří se léta znají, slyší jeden druhého, respektují se a skvěle se doplňují. Karafiátova zvukově bohatá, perkusivní, noisově minimalistická hra se snoubí s free-jazzovým běsněním Brabence. Koncert s Jazz Khonspiracy je opět více než hodinovou smrští free-jazzu a autorem recitované, v podstatě beatnické poezie. Brabenec vedle „své“ altky hraje i na klarinet a s trojlístkem Michal Hrubý (tenorsax, klarinet, basklarinet, koncovka), Petr Tichý (kontrabas) a Jan Schneider (bicí) si skvěle rozumí. Nahrávka koncertu je proložena Brabencovým autorským čtením z letošního února v kavárně Vrchlického divadla v Lounech. Svoje texty čte – podobně jako zesnulý Ivan Magor Jirous – nezaměnitelným nakřáplým hlasem s výrazným osobním ručením, díky němuž jeho texty-básně promlouvají silou necezené autorské autenticity. Je to takový vytí zoufalýho opuštěnýho vlka, říká o nahrávkách i své recitaci Brabenec. Možná nejlepší, rozhodně hudebně i textově nejsyrovější „pozdní“ album starého dobrého hudebníka a básníka, běsného tvůrce Vratislava Brabence.hul
Petr Oslzlý a kol.: LET HUSY z Brna až do Amsterodamu a Avignonu
JAMU, divadelní fakulta v Brně, 768 stran.
Obsáhlá, pečlivě zpracovaná „definitivní“ dokumentace umělecky nejvýraznější, nejprogresivnější a tvůrčí přístup a styl souboru definující, plně profesionální etapy existence Divadla Husa na provázku, tehdy oficiálně Divadla na provázku, tedy od roku 1972 do konce sezony 1979/1980. Autorský kolektiv shromážděný dlouholetým dramaturgem a příležitostným hercem divadla Petrem Oslzlým charakterizuje publikaci termíny Dokumenty – Studie – Memoáry. A tak tomu i je, byť převažují především dokumentární informace včetně ukázek ze scénářů, reprintů titulních stran programů, fotografií z představení a úryvků dobových recenzí. Divadlo tehdy v průměru vytvořilo čtyři inscenace ročně, což v úhrnu znamená 44 inscenací, a vedle toho řadu projektů, návštěv festivalů a hostování u nás i v zahraničí či každoroční pracovní soustředění, jímž byla zahajována činnost v každé divadelní sezoně. Těm autoři věnují vždy zvláštní kapitolu. Úvodní studii napsal Petr Oslzlý, závěrečné statě z per autorů Jana Koláře, Olgy Janáčkové, Jana Dvořáka a Vladimíra Justa jsou převzaty z dobového tisku, texty dvorního hudebního skladatele Miloše Štědroně a tehdejšího řidiče Pepči Stejskala jsou z let 2002, respektive 2006. Publikace dává unikátní přehled o této etapě Divadla na provázku. Připočteme-li již dříve publikované studie Bořivoje Srby a monografie věnované některým podstatným titulům divadla, má jen málokteré divadlo (nejen u nás) takto důkladně a detailně zpracovaný archiv. Pro pamětníky je tato publikace i ty dříve vydané jedinečným artefaktem zachycujícím onu dobu a aktivity divadla, pro fanoušky a badatele jsou a budou nepostradatelným zdrojem informací.hul
Komentáře k článku: Došlo do redakce
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)