Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Taneční aktuality – Speciální vydání / Special Edition 2018

    Taneční aktuality, o. p. s., 106 stran.

    Redakce internetového portálu Taneční aktuality připravila – namísto tradiční ročenky – tištěný barevný magazín formátu A4. Je zaměřen na reflexi dění na české baletní, taneční a pantomimické scéně v minulé sezoně, dává prostor letošním jubilantům (Kodet, Zuska), výročím a dalším osobnostem (Miřenka Čechová) a jevům (Tanec Praha, Studio Alta) včetně historických ohlédnutí (rok 1918, Milča Mayerová). Všechny texty jsou publikovány dvojjazyčně, česky a anglicky, čímž má magazín šanci proniknout i na mezinárodní trh. Jistě i proto jej redaktoři na přelomu srpna a září prezentovali na tanečním veletrhu Tanzmesse v německém Düsseldorfu. Především však by si jej měla všimnout česká kulturní centra, prezentovat jej ve svých střediscích po celém světě a finančně (spolu s MK) podporovat. Jedině tak pronikne český tanec, respektive divadlo, respektive kultura, do světového kulturního i společenského povědomí. hul

    NIKA BRETTSCHNEIDER UND IHR THEATER BRETT

    Theater Brett – Compagnie Brettschneider e. V., Vídeň, 112 stran.

    Na konci června zemřela po těžké nemoci výrazná osobnost českého i rakouského divadelního života, herečka Nika Brettschneiderová (1951–2018), zakladatelka Theater Brett. Její odmítavý postoj k totalitě, který svéhlavě demonstrovala již za studií na JAMU, vyústil v podpis Charty 77. Poté byla donucena emigrovat do Rakouska, kam ji následoval i její manžel – rovněž signatář Charty – Ludvík Kavín s dvouletým synem Jakubem. I přes počáteční špatnou znalost němčiny se jim nakonec povedlo založit komorní divadlo pro 99 diváků, které se brzy úspěšně etablovalo na vídeňské scéně. A to i díky tomu, že objevovali alternativní, nonverbální formy hereckého výrazu, k čemuž ostatně přispěla také poetika her Jiřího Koláře, dvorního autora Theater Brett. Všem klíčovým momentům ze života Niky Brettschneiderové se věnuje útlá německojazyčná publikace, již jen krátce po její smrti zkompletoval Ludvík Kavín. Základ knihy tvoří vybrané, do němčiny přeložené pasáže z obsáhlé disertace Andrey Buršové Portrét divadla Theater Brett do pádu „železné opony“. Autorka u Niky Brettschneiderové studovala herectví a později s ní spolupracovala na několika projektech a díky velikému osobnímu zaujetí pro zvolené téma napsala velmi podnětnou četbu opírající se o autentické vzpomínky hlavních aktérů. Pro českého čtenáře jistě bude výhodnější přečíst si celou pětisetstránkovou disertaci, která je k dispozici v internetovém archivu JAMU a která snad vyjde i knižně. Německojazyčná publikace ovšem nabízí ještě několik vzpomínek od blízkých přátel manželů Kavínových, které vznikly bezprostředně po smrti Niky. V tomto případě jde o cituplné osobní imprese, které herečku, režisérku a pedagožku představí jako neobyčejně inspirativní osobnost. Publikace chce totiž v první řadě čtenáři zprostředkovat živou vzpomínku na výjimečnou umělkyni a to se jí daří. Zároveň mezi řádky upozorňuje na nevýhodné postavení Theater Brett v rámci vídeňské grantové politiky, a tak ji lze chápat i jako apel na rakouskou veřejnost, aby nenechala umělecký odkaz Niky Brettschneiderové zaniknout. PEZ

    • Autor:
    • Publikováno: 29. října 2018

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,