Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

    Dream Factory Ostrava se zaryje pod kůži

    Od 24. do 30. května se opět rozesní celá Ostrava, a to díky největšímu činohernímu festivalu na severní Moravě. Letošní program představí dvacítku divadelních inscenací  a oživí nejen centrum Ostravy, ale opět i Porubu.

    Vizuál 16. ročníku DF. Foto: archiv festivalu

    Festivalové stálice i neokoukané tváře, klasická činoherní představení i netradiční divácké zážitky mimo divadelní sály, a to nejen pro dospělé diváky, ale i pro rodiny s dětmi – to vše slibuje program letošního ročníku. Jeho motto zní POD KŮŽÍ. V návaznosti na loňské téma BLÍZKO OD SEBE se tentokrát dostáváme do bezprostřední blízkosti: k doteku, k zážitku bytostně tělesnému. Inscenace, které v rámci programu nabídneme, působí na to nejniternější v nás a nejrůznějších témat se dotýkají bez příkras, přibližuje ústřední dramaturgické téma letošního ročníku ředitel festivalu a šéfdramaturg Tomáš Suchanek. Sousloví POD KŮŽÍ obsahuje tajemství, napětí a možná i trochu nebezpečí. Považujeme za zásadní se neustále konfrontovat s novými či doposud utlumovanými pohledy na svět, a proto přivážíme inscenace, které reflektují fenomény či osobnosti, o nichž je načase se ve společnosti začít otevřeně bavit. Některé soubory tak činí s humorem a nadsázkou, jiné se syrovostí a nekompromisností. Všechny se vám ale dostanou pod kůži, doplňuje dramaturgyně Barbora Sedláková.

    Představí se například inscenace reflektující nejen sexualizované násilí, a nejen ženskou zkušenost. Na první pohled ze Studia Švandova divadla v režii Lucie Ferenzové, s vynikající Marií Štípkovou v hlavní roli, ukazuje na jednom konkrétním případě, jaké zásadní nedostatky má právní řád psaný muži. Istanbulská úmluva Barbary Herz z A studia Rubín, zas pojednává o dokumentu, který většina lidí nečetla, což jim však nebrání mít na něj vyhraněný názor a cítit se jím výsostně ohroženi. Brněnský soubor Kam jdeš? zas v monodramatické jevištní adaptaci slovenského bestselleru Tento pokoj se nedá sníst nabízí náhled na vztah dospívající dívky a jejího o mnoho let staršího učitele. V duchu ústředního tématu se ponese i slavnostní zahájení 16. ročníku, které se uskuteční v pátek 24. května v Domě kultury Poklad. Postará se o něj inscenace Konsent pražského Činoherního klubu, která si klade otázky, jak těžké může být nejen ve vztazích hledat hranice a nejen u soudu se dožadovat spravedlnosti.

    V sobotu se v Porubě představí dnes již neodmyslitelný festivalový host – Divadlo Na zábradlí, a to rovnou se dvěma představeními. Inscenace O Pavlovi podle knihy Dani Horákové připomíná, jak zásadní je perspektiva „manželky úspěšného spisovatele a scénáristy“ Pavla Juráčka a proč bychom o ní měli mluvit. Za roli Dani získala Anežka Kubátová Cenu divadelní kritiky i Cenu Divadelních novin. Sobotní večer bude pokračovat „na baru”, resp. site-specific představením Bar, ve kterém herci ze Zábradlí nechávají diváka nahlédnout do průběhu divadelního představení mimo prostor jeviště a odhalují, jak zásadním místem je pro ně právě divadelní bar.

    Od neděle 26. května do čtvrtka 30. května se program  z Poruby přesune do centra Ostravy a obsadí nejrůznější divadelní i nedivadelní prostory. Výjimečné herecké setkání Martina Huby a Jiřího Dvořáka nabídne nedělní představení Oheň a popel Divadla Bolka Polívky. V pondělí tyto herecké matadory vystřídají neokoukané tváře z Městských divadel pražských, které se představí v černé grotesce Martina McDonagha Pan Polštář. Režisérem této inscenace je čerstvý absolvent DAMU Tomáš Ráliš, který loni slavil úspěch na Student Factory s inscenací Perplex a letos zabodoval v Cenách divadelní kritiky jakožto Talent roku.  Po jedenácti letech na festival znovu zavítá také pražské Divadlo Ungelt s inscenací Brácha. Milostný trojúhelník v podání Veroniky Khek Kubařové, Marka Němce a Igora Orozoviče bude nepochybně návratem, který si zaslouží neminout. Dalším o poznání pravidelnějším návratilcem bude i oceňovaný dramatik a režisér Tomáš Dianiška, jehož inscenace se v programu festivalu objevují takřka rok co rok. Letos jej bude zastupovat inscenace jeho domovské scény – Divadla pod Palmovkou, Žena filmového kritika, která s nadsázkou komentuje soužití jedné obyčejné ženy a jednoho výsostného intelektuála.

    Z divadelních sálů vyvede diváky a divačky například projekt Slovenského národního divadla s názvem Čaute!, jež má podobu tzv. classroom play. Na Slovensku s ním tvůrčí tým objíždí střední školy a skrze divadelní jazyk upozorňuje na problematiku psychického zdraví (nejen) v období dospívání. Během festivalového víkendu 25. a 26. května bude moci 8×8 diváků zažít netradiční expedici k domovu, která se odehraje v karavanu, díky  divadelně-výtvarnému projektu Moetivi karavan, který je určen také rodinám s dětmi. „Kempovat” bude jak v Porubě, tak v centru města.

    Mladou generaci divadelníků a divadelnic bude letos reprezentovat trojice inscenací z Česka i ze Slovenska a chybět nebude ani Ostravská sekce. Doprovodný program nabídne diskuze po představení, besedu v Centru PANT a hudební i literární akce. Kompletní program najdete na www.dfov.cz.

    • Autor:
    • Publikováno: 5. dubna 2024

    Komentáře k článku: Dream Factory Ostrava se zaryje pod kůži

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,