Divadelní noviny > Festivaly Zprávy
Dream Factory pod kůží
Šestnáctý ročník festivalu Dream Factory Ostrava nabídne od pátku 24. května sedm dní nabitých divadlem. Na své si přijdou fanoušci i fanynky klasických činoherních inscenací, autorských počinů z nezávislé scény, fajnšmekři toužící po neobvyklých diváckých zážitcích i rodiny s dětmi.
Činoherní klasiku s vynikajícími hereckými výkony letos nabídne v DK Poklad páteční zahajovací představení Konsent z Činoherního klubu, v němž se představí mimo jiné záštita festivalu Marta Dancingerová. Divadlo Na zábradlí pak v Pokladu naváže hned dvěma představeními – site-specific jednohubkou Bar a inscenací O Pavlovi o manželství spisovatele, scénáristy a alkoholika Pavla Juráčka a novinářky a spisovatelky Dani Horákové. V dramatizaci podle knihy, kterou napsala sama Daňa Horáková, exceluje Anežka Kubátová, která za svůj herecký výkon získala Cenu divadelní kritiky i Cenu Divadelních novin. S Michalem Bednářem zpřítomňují na jevišti klaustrofobní život v malém exilovém bytě v Mnichově, v němž se střídaly erupce tvůrčí inspirace a vzájemné úcty s výbuchy vzteku, výčitek a obviňování.
Letošní motto pod kůží mimo jiné inspirovala inscenace Tento pokoj se nedá sníst, která se v sobotu odpoledne odehraje v zrcadlovém sále DK Poklad. Adaptace slovenského bestselleru, který bez příkras popisuje vztah dvanáctileté dívky a jejího učitele, vykresluje nerovný a manipulativní vztah, který trval šest let, a to i přesto, že o něm vědělo dívčino okolí. Pod kůži se dostane také inscenace Istanbulská úmluva, s níž přijede pražské A studio Rubín a režisérka Barbara Herz. V tomto ‚bingu o konci světa‘ tvůrčí tým divadelně zarámoval debaty, které se už několik let vedou v souvislosti s dokumentem potírajícím násilí nejen na ženách. Přestože málokdo ho skutečně četl, vyhraněné názory na něj mají všichni. Barbara Herz se navíc zúčastní letošní nedělní festivalové besedy v Centru PANT s názvem Co máme zaryto pod kůží, v níž se budeme věnovat například i způsobu, jakým tvoří dokumentární inscenace, přibližuje program dramaturgyně Barbora Sedláková.
V kategorii neoficiálně nazvané „pro otrlejšího či zvědavého diváka“ nabídneme inscenaci Oidipussy souboru Maso krůtí, která si bere na paškál samotného Oidipa a jeho komplex. S brutálním humorem a ironií komentuje všechny způsoby patologického trojúhelníku matka-syn-přítelkyně a nenechává nit suchou na bezpodmínečné mateřské lásce ani na zoufale bezbranném mužském pokolení, které zde v hlavní roli zastupuje Denis Šafařík. Láska bratrská je pro změnu jedním z témat inscenace Pan Polštář, kterou režíroval Tomáš Ráliš, loni oceněný v rámci Student Factory za hru Perplex. Letos přiveze inscenaci, kterou nazkoušel v Městských divadel pražských – černočernou postmoderní detektivku, v níž hledá její autor Martin McDonagh hranice snů, reality, tvůrčí svobody, manipulace a moci. V roli spisovatele Katuriana, který je vyslýchán kvůli svým povídkám plným násilí, se představí vynikající Aleš Bílík.
V rámci slavnostního zakončení se ostravskému publiku představí Marie Štípková v roli úspěšné právničky, jejíž život a víra v právní systém se zhroutí ve chvíli, kdy je sama obětí trestného činu znásilnění. Zneklidňující divadelní hru Na první pohled uvádí Švandovo divadlo v režii Lucie Ferenzové. Mimořádný herecký výkon přinesl Marii Štípkové druhé místo v Cenách divadelní kritiky.
V sobotu a v neděli se divadelně potěší také rodiny s dětmi. Tvůrčí duo Bára Ungerová a Dominika Špalková budou se svým Moetivi Karavanem parkovat nejprve v sobotu u DK Poklad, a pak v neděli na Náměstí E. Beneše. Zážitková inscenace pro pouhých osm diváků je vhodná pro dospělé i pro děti od čtyř let a odehrává se uvnitř karavanu, který je zároveň výtvarnou instalací. Na pomyslném prahu mezi divadlem a kuchyní stojí inscenace Jenovéfa Studia Damúza pro děti od šesti let. Pod rukama loutkářky Jany Nosálkové v ní ožívá skutečná zelenina a vzniká tak příběh plný vitamínů a tradičního loutkářství.
Z nastupující generace divadelníků letos představíme studenty a studentky pražské DAMU a bratislavské VŠMU. V úterý 28. května bude ve Studiu G k vidění klauzura Katedry činoherního divadla DAMU s názvem Iluze podle divadelní hry Ivana Vyrypajeva. Středeční program nabídne inscenaci Vysoká hra, která vychází ze skutečného příběhu francouzské skupiny parasurrealistů, kteří byli pro hledání hranic života, smrti, reality a podstaty ochotni obětovat všechno. Ta vznikla za spolupráce studentů a absolventů činohry DAMU a ‚dramaturgického dozoru‘ herečky a scénáristky divadelního spolku JEDL Lucie Trmíkové. Slovenští studenti pak ve čtvrtek představí svou adaptaci knihy Koniec Eddyho – portrétu dospívajícího chlapce, který je nucen se konfrontovat s neúprosnými koncepty maskulinity, které na něj klade okolí na malém městě, láká na studentská představení ředitel Tomáš Suchánek.
Součástí doprovodného programu budou jak tradiční diskuse po představeních, tak např. čtení z povídkové knihy Marty Dancingerové Nesmělí v podání herců a hereček Činoherního klubu nebo koncertní vystoupení „multi-hudebnice“ Julie Goetzové alias Zhilee.
Komentáře k článku: Dream Factory pod kůží
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)