Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy
2. pozvánka do hudebního Českého Krumlova
Již po sedmadvacáté se v Českém Krumlově uskuteční multižánrová hudební přehlídka evropského významu – Mezinárodní hudební festival. Mezi 20. červencem a 11. srpnem nabídne celkem 19 koncertů různých žánrů – operu, klasiku, muzikál, swing, folklór i crossover na různých atraktivních místech Českého Krumlova.
Druhý festivalový večer 21. července bude patřit dvěma světovým pěveckým hvězdám, které spojuje Metropolitní opera a další prestižní pódia, polskému tenoristovi Piotru Beczałovi a kanadsko-americké sopranistce s českými kořeny Sondře Radvanovsky.
…
Piotr Beczała patří mezi nejvyhledávanější lyrické tenoristy současnosti nejen pro krásný hlas, ale také pro vášeň, se kterou se dokáže vtělit do postav, jež představuje. Český Krumlov zná: Svou kariéru jsem odstartoval v Linci, který není od Krumlova daleko. Měl jsem tedy již v minulosti příležitost Český Krumlov párkrát navštívit a vždy mě fascinoval. Měl jsem možnost sledovat postupnou proměnu města, jak procházelo rozsáhlou rekonstrukcí, a musím říct, že výsledek je nádherný. Slyšel jsem i o vašem festivalu a často jsem poslouchal nadšené vyprávění svých kolegů, kteří zde již vystoupili, i přátel, kteří pravidelně tyto koncerty navštěvují.
Doménou Pitra Beczały zůstávají lyrické tenorové party, v minulé sezóně uspěl v Mnichově jako Edgardo (Lucia di Lammermoor) a v Berlínské státní opeře jako Rodolfo (Bohéma). Jeho hlas však získal na síle a současně se stal flexibilnějším, a tak se pěvec začíná orientovat na obor spinto. Ve Vídeňské státní opeře debutoval v dlouho očekávané roli Maurizia v opeře Adriana Lecouvreur s Annou Netrebko v titulní roli, a v Metropolitní opeře v New Yorku označila kritika jeho ztvárnění náročné role Rodolfa ve Verdiho Luise Millerové za triumf. Možná za pár let prý bude zpívat i Otella.
Jednou z prozatím nejnáročnějších rolí Beczały byl Lohengrin v Drážďanech opět po boku Anny Netrebko, která je jeho častou pěveckou partnerkou, a pod taktovkou Christiana Thielemanna. Myslím, že jsem k této roli rychle našel ten správný klíč a těším se, že v budoucnu budu zpívat Lohengrina častěji. Právě v těchto dnech na festivalu v Bayreuthu v roli Lohengrina na poslední chvíli nahradí Roberta Alagnu, který náhle z inscenace odstoupil. Ve volném čase Beczała rád hraje golf a také vlastní historický automobil, který mu přináší obrovskou radost, ale vyžaduje hodně pozornosti.
Sondra Radvanovsky je považována za jednu z nejlepších verdiovských interpretek současnosti a zároveň za vynikající interpretku bel canta. Odrazovým můstkem v její kariéře se stalo vítězství v pěvecké soutěži National Council Auditions pořádané Metropolitní operou v roce 1995. Bylo jí tehdy dvacet pět let a pozvali ji do vzdělávacího programu pro mladé umělce MET. Rozpětí jejího repertoáru je velmi široké, od Rusalky přes Lucrezii Borgiu, Manon Lescaut po Roxannu v Cyranovi z Bergeracu. Na úvod minulé sezóny v Metropolitní opeře uvedla v novém nastudování vrchol belcantového repertoáru, Belliniho Normu. Jak sama říká, dosáhla tím operního Mount Everestu. Na této inscenaci se opět setkala se sirem Davidem McVicarem, pod jehož vedením před dvěma lety provedla Donizettiho „tři královny”, hlavní sopránové role v jeho tudorovských dramatech (Anna Bolena, Maria Stuarda a královna Alžběta v opeře Roberto Devereux), což žádná jiná pěvkyně v historii Metropolitní opery dosud nedokázala. Role tří královen vyzdvihly její mimořádné dramatické nadání a hlasové umění ve velmi rozdílných rolích. Kritika označila výkon pěvkyně za milník v její kariéře.
Radvanovsky má české kořeny: Z českého repertoáru jsem zpívala Rusalku. Zatím sice jen jednou, ale byla jsem nadšená z toho, že jsem mohla zpívat v rodném jazyce mého otce! Když jsem vyrůstala, slýchávala jsem doma češtinu. Celá rodina mého otce totiž mluvila česky, takže jsem se s vaším jazykem setkávala velice často. Používat češtinu není ale snadné. Oblíbenou skladbou mého otce byla Smetanova Vltava a dodnes, když ji slyším, vyhrknou mi slzy do očí. Tatínek před více než třiceti lety zemřel a tato skladba mi ho vždy připomene. Naopak Beczała zpívá český repertoár často: Prince v Rusalce zpívám velmi rád, role mi hlasově dokonale sedí, říká tenorista. Zpívat v češtině není úplně jednoduché, ale jako rodák z Polska jsem se s touto výzvou dokázal poprat. Rád jsem také zpíval Jeníka v Prodané nevěstě a Števu v Její pastorkyni. Do mého repertoáru patří i Dvořákovy písně. Společně zpívali jen v Maškarním plese v Metropolitní opeře. V příští sezóně se znovu setkají v Barceloně ve Verdiho Luise Millerové.
V Pivovarské zahradě s výhledem na známou siluetu krumlovského zámku zazní v podání obou pěvců a za doprovodu PKF – Prague Philharmonia pod vedením Leoše Svárovského repertoár, se kterým oba sklízí úspěchy po celém světě. Se Sondrou jsme pro operní gala sestavili velmi krásný a ambiciózní program a publikum v Českém Krumlově, stejně jako my, zajisté prožije nádherný večer. Velmi se těším na to, že budu znovu v Českém Krumlově, a tentokrát ne jako turista, říká Piotr Beczała. První polovina koncertu bude ve znamení děl Pucciniho a Verdiho, v druhé části zazní například francouzská opera a árie z Dvořákovy Rusalky, a celý večer vygraduje známými melodiemi z pera Franze Lehára.
///
Více na i-DN:
1. pozvánka do hudebního Českého Krumlova
Komentáře k článku: 2. pozvánka do hudebního Českého Krumlova
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)