Dva osudy, jedno století
V roce 2016 vydal Supraphon soubor tří CD se záznamem rozhovoru s herečkou Lídou Baarovou a v roce 2018 navázal dalším souborem tří CD, tentokrát se vzpomínkami herečky Adiny Mandlové. Spojovatelem nahrávek je autor rozhovorů Josef Škvorecký, ale také současný majitel zvukových originálů Ondřej Suchý, který je dostal od Škvoreckého darem a poskytl je Supraphonu k vydání.
První supraphonský komplet vznikl ze záznamu trvajícího v původní délce zhruba osmnáct hodin. Škvorecký jej pořídil v roce 1982 ve španělském Alicante, kam Lídu Baarovou „vylákal“ a přemluvil k rozhovoru. O rok později vydal ve svém torontském nakladatelství Sixty-Eight Publishers na základě těchto rozhovorů biografii Lída Baarová – Útěky, přičemž v českém vydání se kniha objevila až v roce 2009. Sama Baarová Škvoreckého knihu později nepovažovala za odpovídající a tvrdila, že se v ní dělala hezkou, a to nejen vlivem alkoholu. Větší váhu přikládala své následující biografii Života sladké hořkosti, na níž s ní spolupracoval František Kožík a která vyšla v ostravském nakladatelství Sfinga v roce 1991.
Producentka Naďa Dvorská vybrala z celého Škvoreckého záznamu tři zhruba hodinové bloky a názvy kapitol převzala z jeho knihy. V doprovodném textu v bookletu alba se posluchač dozví nejen historii, kterak Ondřej Suchý k záznamům přišel, ale i důležité ediční vysvětlení, proč je toho na CD kompletu – díky nízké kvalitě záznamu – relativně málo či proč vzpomínky na CD končí už rokem 1947, tedy v čase útěku Baarové do Rakouska, když ve Škvoreckého knize vyprávění pokračuje ještě v několika – velmi poutavých – kapitolách.
Vezmeme-li v úvahu, že záznam rozhovoru vznikl pouze pro potřebu Škvoreckého, který Suchému přiznal, že jej bral po technické stránce na lehkou váhu, je dnes více než jisté, že i přes veškeré zvukové nedostatky nabízí supraphonský komplet (nehledě na zatím nevydané části) mnoho historicky cenných a především autentických informací o herečce, která během svého turbulentního a složitého života mnoho vlastních tvrzení často popřela.
Asi nejhledanějším tématem nejen knihy, ale i zvukového záznamu bude pro posluchače Baarové pohled na vztah k nacistickému ministru propagandy Josephu Goebbelsovi. Najdeme jej na druhém CD, kde zabírá více než čtyřicet minut. Hned v počátku se Baarová jemně ohrazuje, že by některé vzpomínky v knize nerada viděla a raději o nich vůbec nemluvila. Přesto nakonec podlehla Škvoreckého mefistofelskému ujištění: Podívejte, řekněte všechno a pak – stejně vám dám konečnou verzi – na tom se dohodnem, co se tam změní… Škvorecký pak většinu jejího vzpomínání do své knihy využil, nicméně i tak je srovnání s nahrávkou zajímavé. Přinejmenším ji slyšíme, jak sama ony události, svou účast v nich a interpretace svých pocitů a činů popisuje.
Druhý komplet s Adinou Mandlovou je záznamem ještě mnohem starším. Její setkání a vzpomínání se Škvoreckým na Maltě předcházelo tomu s Baarovou o osm let a autor teprve získával ostruhy, jak co nejužitečněji těžit z přímého kontaktu s filmovou hvězdou. Materiál využil pro knihu Dneska už se tomu směju vydanou v Sixty-Eight Publishers v roce 1977. I v tomto případě bylo těžké držet se v původním jedenáctihodinovém záznamu nějaké chronologie. Mandlová, stejně jako Baarová, přeskakuje ve svých vzpomínkách a pro Škvoreckého bylo těžkým úkolem zasadit události do mozaiky nejen hereččina života, ale činilo mu velké problémy se i rychle zorientovat v meziválečné české kinematografii. Mandlová se suverénní noblesou poodhaluje i intimní a citlivá témata svého života a svých kolegů. I když by se zprvu mohlo zdát, že historie českého filmového skandálu v rovině politické je výsadou Baarové, tento supraphonský komplet představuje Mandlovou mnohdy bojovnější, dětinsky umíněnou a současně ve svých postojích a jednáních vytrvalou. Na Škvoreckého čtverácké a přímé otázky odpovídá hbitě, bez velkého uvažování a často nekompromisně. Například vzpomínka na Jana Pivce – jeho první žena říkala, že byl tak strašně lakomej, že všechno (doma) zavíral a že jí odměřoval i hrách do hrnka – je snad dokonce i za hranou vkusu. Ale nebyla by to právě ona, aby neodpověděla tak, jak to myslí a jak si senzacechtivé ucho přeje slyšet.
Oba komplety jsou velmi dobře zvukově orámovány výběrem hudebních předělů a podkresů. Jedná se vždy o úryvky z filmů dané herečky. U Baarové to jsou písňové hity z filmů Dokud máš maminku, Ohnivé léto a Dívka v modrém, u Mandlové je to slavná Stelibského píseň z filmu Holka nebo kluk. Vkusně připravené booklety v obou kompletech pak v nezbytné stručnosti seznamují posluchače, kdo byl kým v hereččiných životech – to pro snadnější orientaci –, a uvádějí i překlady cizojazyčných vět, které Baarová s Mandlovou hojně používají ve svých vzpomínáních.
Vydané nahrávky jsou – jak již bylo řečeno v úvodu – pracně „vykřesány“ z mnohahodinových, vesměs velmi špatně slyšitelných pásků. Editorkou Naďou Dvorskou jsou citlivě poskládány a vydány nejen díky dnešním technickým možnostem, ale především díky laskavosti majitele původních záznamů a píle kolektivu Supraphonu. Na CD je to znát.
Pro každého zájemce o meziválečnou českou divadelní a filmovou, potažmo uměleckou komunitu či – jak ji nazval nedávný seriál ČT – bohému, jde o jedinečný zážitek autentického setkání a současně i zdroj informací.
Lída Baarová, Josef Škvorecký: Případ Lída Baarová. Pravdivá zpověď herečky v rozhovorech s Josefem Škvoreckým v roce 1982. Audiokniha. Tři CD ve formátu mp3, celková stopáž 3:12:46 hod. Výběr z nahrávek Naďa Dvorská. Vydal Supraphon 2016.
Adina Mandlová, Josef Škvorecký: Adina Mandlová vzpomíná. Autentické rozhovory herečky s Josefem Škvoreckým v roce 1974. Audiokniha. Tři CD ve formátu mp3, celková stopáž: 3:31:23 hod. Na záznamu hovoří Josef Škvorecký a Adina Mandlová, výběr z nahrávek Naďa Dvorská. Vydal Supraphon 2018.
Komentáře k článku: Dva osudy, jedno století
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)