Dvakrát Verdi
aneb Když dva dělají totéž…
Operní divadlo bez kašírovaných kulis a hereckých klišé. Soustředěné, intenzivní vyjádření citů a pocitů. O to usiloval Róbert Alföldi v plzeňském Rigolettovi i Karla Štaubertová v ústeckém Trubadúrovi. Na první pohled jdou oba stejnou cestou: v nepopisném, oproštěném, barevně nasvěcovaném prostoru vedou interprety ke stylizovanému jednání. A přeci vznikla podle mě jen jedna skutečně moderní operní inscenace.
Scénograf Karel Glogr sevřel plzeňské jeviště ze tří stran bílými stěnami. Do centra dění lze vstoupit zezadu centrálně umístěnými vraty či po úzkých schodištích – ze dveří umístěných vysoko nad podlahou. Anebo jen tak nahlédnout ze soklu, prolezete-li úzkým otvorem. Za jedny dveře si Vévoda vodí dívky – ženy. Oběti? Monteroneho dcera odtud vybíhá v kombiné, pocuchaná, vystrašená. Hraběnka Ceprano s Vévodou vchází dobrovolně a vychází klidná. A Gildu za dveře sice odtáhnou násilím, ale ani ona se pak nechová nikterak zlomeně či utrápeně: vypráví Rigolettovi, co se stalo, a přitom si věcně obléká šaty, natahuje podkolenky. Však svého svůdce miluje a věří, že on ji též! Rigoletto ji před tím držel v ohrádce s růžemi. Přišel Vévoda a růže jednu po druhé zničil: vysvobodil tak Šípkovou Růženku, nebo tenhle sebevědomý cápek v bílém obleku prostě pošlape vše krásné, na co narazí? Zdrcený Rigoletto, kterému unesli dceru, pak zhrouceně sedí v podupané růžové zahradě…
Róbert Alföldi vede interprety k divadelně stylizovanému, přitom psychologicky věrohodnému, pochopitelnému jednání. Rigoletto se vysmívá Monteronemu, přičemž se proplétá mezi Vévodovými dvořany, vykukuje za nimi: jako pes, který se bojí a štěká, jen když je za plotem. Když unesou jeho dceru, pokleká před dvořany, ti ale všichni odcházejí a zanechávají ho na jevišti samotného: a tak se Rigoletto obrací se svou úpěnlivou prosbou na publikum. Apelativní divadlo. Zároveň ale i zábavné, to když Vévoda dětinsky vztekle odkopává své boty, nebo když dvořané předvedou jakési kabaretní číslo: pár tanečních kroků, unisono třesení buřinkami. Alföldi dokáže v pravou chvíli situaci odlehčit, vše má přitom jakoby odposloucháno z temporytmu, z charakteru hudby. V kontrastu s drobnými komickými gagy o to intenzivněji pak vyzní vážné, tragické momenty: třeba závěr, v němž Rigoletto objímá zkrvavené tělo, zabalené v igelitovém pytli, a Gilda – bílý anděl nad ním smutně stojí a loučí se s ním.
Inscenace je součástí projektu Armel Opera Competition and Festival, podzimní představení, která se odehrají v Györu, budou přenášet televize Mezzo a Duna. Předpokládám, že Rigoletta i v Györu bude zpívat Ivan Kusnjer, který si na premiéře dokázal se svou životní rolí parádně pohrát: byl zábavný i odzbrojující, prostě hluboká, složitá lidská bytost. Premiérové obsazení bylo celkově výborné – v dalších velkých rolích mladí interpreti vládnoucí krásnými hlasy: Gabrijela Ubavič (Gilda), David Szendiuch (Sparafucile) a zvláště Richard Samek (Vévoda). A dirigentu Ivanu Paříkovi patrně sedí Verdi lépe nežli česká klasika – interprety tentokráte příliš netrápil nelogickými tempy či frázováním.
Karle Štaubertové, zdá se, chybí Alföldiho divadelní cit, múzičnost i nadhled a hravost. Ján Zavarský pro ni (i pro další režiséry) již delší dobu vytváří inspirativní prostory, tentokráte bílou arénu, ohraničenou stěnou složenou z jednotlivých, různě vysokých desek. Karla Štaubertová se ale ani tentokráte leckde neoprostila od popisného jednání a ilustrace (například promítané plameny). A vedle toho vytváří okázale artistní obrazy, jejichž význam těžko odhadovat. Proč si sbor na počátku přinese židličky, při Ferrandově vyprávění příběhu o dítěti hozeném do ohně je položí na zem a na povalené židličky se posadí / položí? Jevištním řešením chybí bezprostřední emotivní působivost, jsou to hádanky, vyznávající často násilně. Jako když vedle sebe při závěrečném duetu uléhají Leonora a Manrico na zem.
Ne že by v ústecké inscenaci nebyly jednotlivé působivé momenty, v nichž se setkává andělská Leonora (Valeria Vaygant), razantní Manrico (WeiLong Tao), zlostný Hrabě Luna (Nikolaj Někrasov) a aristokraticky vystupující cikánka Azucena (Věra Páchová). Velmi dobří interpreti navíc leccos z emocí vyzpívají a hudební nastudování Norberta Baxy je nejen pečlivé, ale hlavně temperamentní, dynamické. Nicméně vyznění večera podle mě zásadně ovlivňuje, že příliš mnoho obrazů a gest působí vnitřně nevěrohodně, narežírovaně, někdy až směšně. A není nakonec i závěr jen prázdně efektní? Manrico odloží sukni (proč vlastně nosí sukni?) a nahý se zavěsí na mříže, nad ním hoří plamínky…
V plzeňském Rigolettovi jistě také najdeme nedůslednosti, někde i tady působí herecké akce trochu mechanicky, za sporné považuji škrty ve 3. jednání, zvláště výstupu Monteroneho. Nicméně celkově je podle mě setkání s pozoruhodným maďarským režisérem, ředitelem Národního divadla v Budapešti, inspirativním impulsem pro české operní divadlo. Výrazně oponuje tradičnímu opernímu divadlu, přitom nabízí cestu, která by měla být přijatelná i pro konzervativnější publikum. Jenže: ústecká inscenace Trubadúra ukazuje, že pouhá nápodoba jevištních principů, které vyznává Róbert Alföldi, nemůže vést k vytvoření výmluvné, emotivní inscenace. K tomu je třeba, aby přišla skutečná režisérská osobnost, která netvoří jen racionální konstrukce, ale prokáže divadelní intuici a múzičnost.
Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem – Giuseppe Verdi:
Il Trovatore. Dirigent Norbert Baxa, režie Karla Štaubertová, scéna Ján Zavarský, kostýmy Petr Beneš, sbormistr Milan Kaňák, pohybová spolupráce Lucie Holánková. Premiéra 1. dubna 2011.
Divadlo J. K. Tyla Plzeň – Giuseppe Verdi: Rigoletto. Dirigent Ivan Pařík, režie Róbert Alföldi, scéna Karel Glogr, kostýmy Anni Füzér, sbormistr Zdeněk Vimr. Premiéra 2. dubna 2011 ve Velkém divadle.
Komentáře k článku: Dvakrát Verdi
aneb Když dva dělají totéž…
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)