Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí
Edinburské ochutnávky 2013 (No. 2)
Zájem o dramaterapii mě zavedl na taneční vystoupení In Two Minds hongkongsko-britského uskupení Dancing Souls/Theatre SOMA.
Pětice aktérek komunikuje tok tělesných pocitů a duševních stavů prostřednictvím psychedelického tance, doteku a syrového básnického přednesu ilustrovaného filmovými dotáčkami. Jimi prokládá sekvence inspirované hereckou průpravou, jež jsou zaměřené na průzkum herecké interakce na základě zrcadlení výrazu, zvuku, intonace a jejich subtilních proměn.
Třebaže se letos na Fringi urodilo hned několik produkcí zabývajících se tématy psychických poruch, In Two Minds (název se ani tolik neodkazuje na motiv patologického rozštěpení osobnosti, jako na pohyb významu napříč individuálním nastavením) přibližuje spíš techniku kreativní práce s pacienty než jejich vnitřní svět.
Nezdařený pokus o divadlo krutosti
Ne vždy je úmysl přiblížit danou metodu naplněn. V případě představení Artaud: A Trilogy anglické divadelní skupiny The Lincoln Company ustrne lákavý příslib evokace divadla krutosti na prvoplánové pornografické provokaci, která dnes spíš obtěžuje než šokuje.
Reprodukovaná tibetská hudba podtržená pachem orientálních vonných esencí a doporučení uvaděček vyzout si obuv před vstupem do sálu (pro plnější senzuální zážitek) nenachází v celkovém kontextu opodstanění (vyjma rozehraného olizování nohou diváků).
Musím přiznat, že začátek probudil ve mně zvědavé očekávání: projekce surrealisticko-expesionistických záběrů v černobílém provedení po vzoru němých filmů z třicátých let, kostýmní reminiscence dekadentního římského vojáka i obscénního kněze s vyobrazeným křížem na spodním prádle, odvážné ataky obecenstva, to vše připravovalo půdu pro zvrhlou černou mši. Otravně repetetivní orgie bohužel ale neposkládají prologem nashromážděný materiál do silného obrazu. Je zbytečné dodávat, že v době neomezeného přístupu k sexuálnímu obsahu na internetu a obecného uvolnění mravů na úkor církevních dogmat ztrácí takovéto „čtení“ Artauda svou naléhavost. Pokud ovšem nejde o ironickou parafrázi, žert mladého ansámblu, který si z ikony francouzského divadelnictví půjčuje, co je mu generačně nejbližší.
První den mé účasti na festivalu se nachýlil a nezbývá než se těšit na setkání s českými tanečními soubory, které letos přijely na Fringe poprvé: VerTeDance, Spitfire Company & DAMÚZA, Tanterhorse/Miřenka Čechová. Držme jim palce.
Komentáře k článku: Edinburské ochutnávky 2013 (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)