Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    EVEN ODD je metaforou evropské společnosti 

    Národní galerie Praha 10. listopadu otevře ve Veletržním paláci v Malé dvoraně reprízu výstavního projektu Mileny Dopitové EVEN ODD, který měl svou premiéru v bruselském BOZAR  v roce 2022 v rámci českého předsednictví v Radě Evropské unie. Tuto výstavu se silným morálním přesahem tvoří soubor objektů, které reagují na téma sounáležitosti evropské společnosti. Projekt s mimořádně aktuálním tématem, které rezonuje ve všech sférách společnosti, tak symbolicky zakončí sérii výstavních projektů, které v roce 2023 Národní galerie Praha pro své návštěvníky připravila.

    Milena Dopitová. Foto: archiv NG

    Intermediální umělkyně Milena Dopitová vstoupila na českou výtvarnou scénu začátkem 90. let 20. století, která po roce 1989 otevřela nová témata a možnosti tvorby ve výtvarném umění. Hlavním těžištěm jejích děl se stal zájem o člověka a jeho intimní prožívání každodennosti. Dopitová pracuje s identitami v jednoduchých, až metaforických objektech, a přetavuje tak mnohdy všední účel objektů do hlubšího sdělení. V současné tvorbě Mileny Dopitové rezonuje téma kolektivních sportů a provázání společnosti skrze spolupráci a souhru. Dopitová je představitelka silné generace umělkyň a umělců devadesátých let, její přístup je však velmi vnímavý.

    Ten zvolila i pro projekt, který vznikl pro prezentaci českého umění v rámci předsednictví České republiky v Radě Evropské unie a byl prezentován ov prostorách bruselské galerie Bozar. Výstava akcentuje sounáležitost navzdory rozdílnostem v evropské společnosti. Dopitová představuje společnost jako majestátní stavbu. Vazby, jež nás váží dohromady, zajišťují stabilitu celé konstrukce. Zároveň jsou pohyblivé natolik, aby celek mohl být v neustálém pohybu. Ve svých objektech Dopitová poukazuje na rozdílnost, která společnost v širokém slova smyslu charakterizuje. Malá dvorana Veletržního paláce se tak mění nejen na výstavní prostor, ale transformuje se v místo setkávání a vzájemné výměny názorů i prožitků.

    Výstava zdůrazňuje, že právě odlišnost jednotlivých prvků i segmentů společnosti ji posiluje a vytváří vzájemnou harmonii. Ve světě, jehož napětí stále graduje, je podle Dopitové rovnováha privilegiem a empatie spolu s citlivostí jsou hodnotami, které je třeba kultivovat.

    • Autor:
    • Publikováno: 10. listopadu 2023

    Komentáře k článku: EVEN ODD je metaforou evropské společnosti 

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,