Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Evropské fórum hereckých asociací

    Wrocław (26.–28. srpna 2016)

    Olgierd Łukaszewicz (mj. hvězda filmu Sexmise), prezident polské herecké asociace (ZASP), pozval šéfy obdobných platforem ze Švédska (Anna Carlson – Teaterförbundet), Německa (Jörg Löwer – GDBA), Rakouska (Franz Becke – Die Daseinsgewerkschaft), Maďarska (Raksi Katlin – SDS) a České republiky (Jiří Hromada – HA) na setkání, s prioritou otevřeně informovat o problematice (nebo úspěších) v rámci působení těchto oborových (a odborových) organizací ve prospěch výkonných umělců a herecké profese. Základní poznatek je, že EU nechává kulturu (a oblast divadla) plně v gesci jednotlivých členských států, které rozhodují interně o jejím financování a působnosti. EU (podle přítomného zástupce Evropské komise) dává pouze doporučení ke změnám – nesmí vstupovat do kulturní politiky svých členů.

    Naprosto výrazný byl aktuální rozdíl ve společenském, politickém a legislativním klimatu západních zemí od postsocialistických. Zatímco v dlouhodobých demokraciích mají herci zákonem zabezpečené postavení s adekvátním platem (či honoráři), je situace na východ od nich nestabilní – trh likviduje tvorbu. Jejich pospolitost herců, kteří si dlouhodobými diskusními (ale i stávkovými) aktivitami svou pozici vynutili, je zatím marným úsilím u nás. Přesto se pokusíme tuto úspěšnou praxi vtělit i do praxe naší (např. být zaměstnancem se všemi důsledky – třeba i na dvě hodiny dabingu, mít ze zákona povinnost nevzdávat se reprízného, mít svůj speciální penzijní fond, kolektivní smlouvy vyššího stupně, mít jistotu, že soukromé školy neřízeně nerozmnoží počet herců v zemi na neúnosnou míru, která umožní podhodnocovat herecké odměny za jevištní i mediální tvorbu, a konečně, že povinné členství zastaví rozpad repertoárového divadla na stagiony).

    Velká obava byla leitmotivem diskuse na téma Jak čelit novým technologiím?, které vyženou herce z jeviště a nahradí ho představením – nasnímaným v 3D. Komerční směřování divadel je cestou do pekla. Věřme, že dobré divadlo zůstane produktem občanské společnosti a živého umění.

    Zúčastnil jsem se s velkou zvědavostí tohoto setkání, podrobně přítomné seznámil se situací v naší zemi a po svém (velmi informovaném) poznání věřím, že naše odhodlání – dále se setkávat a společně hledat řešení – vyzní nakonec ve prospěch herecké profese i u nás.

    To byl společný cíl tohoto fóra vyjádřený v apelativní výzvě Evropské unii a orgánům státní samosprávy jejích členských států.

    Jiří Hromada

    www.hereckaasociace.cz

     


    Komentáře k článku: Evropské fórum hereckých asociací

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,