Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí Zprávy

    Exekuce, autenticita i autocenzura

    Kdyby občané naší země, kteří jsou v exekucích, obývali samostatný kraj, byl by to šestý největší kraj České republiky. Náš exekuční řád vstoupil v platnost před dvaceti lety. Nabízí se tak otázky, zda máme důvod k oslavám, jestli pomohl věřitelům dostat se ke svým penězům, či nastavil hodnotu půjčky a peněz, a hlavně hodnotu vztahů mezi lidmi v rámci jedné společnosti. Nad těmito otázkami se v inscenaci Hrubý domácí produkt zamýšlí režisér Jiří Honzírek. Premiérově ji uvede jedenáctý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla AKCENT, který v listopadu pokračuje v pražském Divadle Archa. Ve čtyřech výjimečných inscenacích představí divadelníky domácí i světové scény, jejichž tvorba pramení z hlubokých osobních pohnutek a dotýká se významných událostí současného světa.

    Zahraniční umělce a autory v listopadu na Akcentu reprezentuje inscenace History of Korean Western Theatre. Jihokorejský divadelník a hudební skladatel Jaha Koo si v něm klade otázky, proč asijské divadlo tak tvrdošíjně kopíruje evropskou scénu včetně odkazů na Shakespeara a hledá odpovědi na to, z jakého důvodu Korejci zapomínají na svoje vlastní kořeny a jsou tolik hrdí na západní interpretaci světa, popisuje umělecká ředitelka festivalu, režisérka Jana Svobodová, která v rámci festivalu uvede vlastní divadelní inscenaci Ti, kdo mluví sami za sebe. Diváci se v ní setkají s příběhy 12 žen, které jsou inscenovány v otevřeném prostoru Archy tak, že si budou připadat jako v galerii. Sami si pak zvolí kdy, z kterého úhlu a jak dlouho budou danou scénu pozorovat. Režisérka sleduje v autentických výpovědích mladých žen linku touhy svobodně rozhodovat o svém vlastním osudu.

    Další událostí festivalu Akcent bude originální gamingová performance Virtual ritual, jež diváky přivede do paralelního světa online videoher, do kterých se každý den po celém světě logují miliony lidí. Je průzkumem digitálních měst, jejich obyvatel, zákonitostí a rituálu, které formují zdánlivě beztížný svět, ve kterém je možné téměř cokoliv.

    Inscenace Hrubý domácí produkt. Foto: archiv festivalu

    Inscenace, které festival AKCENT uvede, vznikaly v různých částech světa a v rozdílných kulturách. Nezávisle na sebe otevírají obecné téma konfliktu svobody jedince a společensky zaběhaných norem. Jsme na letošní program hrdí. Chceme milovníkům divadla ukázat, že dokumentární divadlo není nuda. Na druhou stranu si myslíme, že když je v dnešní době divadlo jen „hezké“, tak to prostě nestačí, uzavírá Svobodová.

    • Autor:
    • Publikováno: 11. listopadu 2021

    Komentáře k článku: Exekuce, autenticita i autocenzura

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,