Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Fatální feminní festival již po osmé

    Pražské divadlo Venuše ve Švehlovce pořádá 27.4.-1.5. 2023 osmý ročník festivalu Venušiny dny. Přehlídka s podtitulem fatální feminní festival se soustředí na ženské autorské umění.

    Venušiny dny Divadlo Nude. Foto: Michaela Škvrňáková

    Festival, který se snaží bourat představy o „ženském umění“, v letošním roce inicioval vznik několika nových divadelních a performativních projektů, včetně jednoho mezinárodního. Představí se tak ženské autorky i nebinární autorstvo či smíšené kolektivy z České republiky, Velké Británie, Francie, Portugalska a Slovenska.

    Venušiny dny v roce 2023 nabídnou nejspíše nejvíce premiér za celých osm let, co je pořádáme. Premiéra proběhne každý večer, ať už se týká úplných novinek, nebo má přízvisko česká či pražská, přibližuje ředitelka přehlídky Barbora Šupová. Letos jsme se mimo jiné zaměřili také na témata stárnutí. Hned první večer se představí soubor, který tvoří profesionální herečky ve „zlatých letech, své zastoupení na přehlídce bude mít ale i generace Z, slibuje Šupová.

    Úvodní večer patří novince z produkce Venuše ve Švehlovce, činoherní inscenace Myši Natálie Mooshabrové (dle předlohy Ladislava Fuchse) láká na hororovou futuretro grotesku ze života staré paní. V premiéře se objeví i samotný soubor Tetrabiblos, pod vedením Jiřího Ratajíka (Depresivní děti touží po penězích) a Marie Novákové (Tygr v tísni).

    Celý festival čerstvá novinka i uzavře. Mezinárodní premiéra projektu To město nikdy neuvidíte: Elegie vznikla v produkci Venuše ve Švehlovce pod hlavičkou souboru Beautiful Confusion Collective, který se zaměřuje na inovativní syntézy pohybu a činohry. Becka McFadden a Sílvia Almeida zvou na multismyslovou, osobní a poetickou cestu za způsoby, jakými naše těla hromadí a vyjadřují paměť prostoru.

    Druhá festivalová noc (28.4.) patří hostkám ze Slovenska. Divadlo NUDE přiveze nový díl komediální inscenace Cukrová vata. S podtitulem Party Is Over dvojice hereček a scénáristek (Lýdia Ondrušová a Heidi Šinková) hledá způsob, jak dospívat i po třicítce s co největší grácií a nejmenšími ztrátami.

    Odkaz, který v předpremiéře 29.4. představí Spielraum Kollektiv, je dokumentární divadelní dialog s vlastní babičkou, věnující se dědictví, které zanecháváme pro příští generace. Linda Straub zinscenuje pohřeb přímo sama pro sebe.

    29. a 30. 4. mají diváci možnost navštívit Do Alto portugalské umělkyně Silvie Almeidy. Performance do Česka zavítá po uvedení v Lisabonu, Londýně a Benátkách. Multimediální cesta pro jednoho diváka nás provede proměnami místa i ženy. Performance bude uvedena v 15 minutových odpoledních blocích.

    Nedělní večer (30.4.) nabídne v pražské premiéře odbočku do Brna prostřednictvím dvou projektů, které navazují na český surrealismus. Sólo tanečnice Daniely Hanelové s názvem Cadavre Exquis křísí vize transgender umělce Toyen. Petr Kubes a Tomáš Soldán oslaví básně Jindřicha Heislera, spolupracovníka a přítele Toyen a Jindřicha Štýrského, ve scénickém čtení pod názvem Z kasemat spánku.

    Doprovodný program zajistí studentky generace Z. Aicha Roubíčková a Linda Bělohlávková (Mamemamy) po tři večery vtrhnou do foyer divadla se svou energickou performance s výtrysky rapu Padá penis, něco si přej.

    • Autor:
    • Publikováno: 13. dubna 2023

    Komentáře k článku: Fatální feminní festival již po osmé

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,