FESTIVAL: Dítě v Dlouhé s Čáslavskou i s loupežníkovou dcerou – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Festivaly

FESTIVAL: Dítě v Dlouhé s Čáslavskou i s loupežníkovou dcerou

Zítra začne v pražském Divadle v Dlouhé 27. ročník festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé. Jeho program tvoří výběr z nových inscenací nejlepších českých a moravských divadel hrajících pro děti. Festival zahájí inscenace plzeňského Divadla Alfa Čáslavská – Tokio – 1964, která vznikla v koprodukci s japonským Divadlem PUK a v níž společně účinkují čeští i japonští herci.

Následující rodinný víkend bude patřit dětem už od batolecího věku a vedle čtyř představení nabídne i doprovodný program, půjde i divadelní jarmark a výtvarnou dílu s ilustrátorkou Adélou Beznoskovou. Program každého ročníku festivalu Dítě v Dlouhé vychází především z nabídky inscenací, které od uzávěrky ročníku minulého vznikly na mimopražských profesionálních scénách hrajících pro děti. Některé roky lze vysledovat jednotící téma, které se pak propíše i do festivalového programu, jindy je témat více.

Inscenaci Ronja, dcera loupežníka přiveze brněnské Divadlo Radost.    Foto Divadlo Radost

To je i případ letošního ročníku, v němž se prolíná několik témat. Programová dramaturgyně festivalu Karola Štěpánová upřesňuje: „Především je to téma času. Jeho nezadržitelné plynutí i rozdílné vnímání u dětí a dospělých explicitně tematizuje inscenace Teď!. Prolínání a vzájemné ovlivňování minulosti, současnosti ba i budoucnosti je zřetelným tématem Golema a nelze je přehlédnout ani v inscenaci Čáslavská – Tokio – 1964. Čas však hraje nemalou roli také u Sedmera krkavců a Ronji, kde život hrdinek zásadním způsobem ovlivňuje to, co se stalo ještě před jejich narozením. Jde tu zároveň o určitou osudovost či předurčenost, s níž se často setkáváme v pohádkách, a o to, zda a jak je možné ji zlomit či překonat.“

Další téma festivalu, a tím jsou různé podoby rodičovství a obecně nepominutelný vliv rodičů na život jejich dětí. Máme tu rodičovství jako bezpečný přístav (Eyjú), bezvýhradnou podporu bez předsudků (Princ a princ), ale i rodiče chybující a ve svých chybách zaslepeně setrvávající (Sedmero krkavcůRonja). Tím, co do třetice propojuje několik festivalových inscenací, je důraz na aktivní ženské či dívčí hrdinky. Bohdanka, Ronja, Věra ani Královna z Prince a prince nejsou žádné upejpavé panenky sedávající v koutě a čekající, až najdou je. Naopak, své osudy berou do vlastních rukou a za svými rozhodnutími si stojí za všech okolností.“

PROGRAM FESTIVALU

Podvečerní představení ve všední den

čt 3. 4. 18:00 velký sál Čáslavská – Tokio – 1964 / Divadlo Alfa, Plzeň

po 7. 4. 18:00 velký sál Ronja, dcera loupežníka / Divadlo Radost, Brno

út 8. 4. 18:00 velký sál Golem / Divadlo v Dlouhé

Víkendový program pro celou rodinu

so 5. 4. 10:00 foyer GaGa / Jihočeské divadlo, České Budějovice

so 5. 4. 17:00 velký sál Teď! / Naivní divadlo Liberec

ne 6. 4. 10:00 foyer Eyjú / Studio Damúza

ne 6. 4. 17:00 velký sál Sedmero krkavců / Divadlo Drak, Hradec Králové

Zadaná představení pro školy a KMD

pá 4. 4. 10:00 a 15.00 velký sál Čáslavská – Tokio – 1964 / Divadlo Alfa, Plzeň

po 7. 4. 10:00 foyer Princ & princ / Divadlo Polárka, Brno

út 8. 4. 10:00 velký sál Ronja, dcera loupežníka / Divadlo Radost, Brno

  • Autor:
  • Publikováno: 2. dubna 2025

Komentáře k článku: FESTIVAL: Dítě v Dlouhé s Čáslavskou i s loupežníkovou dcerou

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,