Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    DIVADLO 2013: Hledání evropských identit

    Praha / Plzeň, 9. července – Přední divadelní soubory z Ruska, Polska, Maďarska, Lotyšska a Slovenska, výběr těch nejzajímavějších domácích inscenací za uplynulou sezónu i bohatý alternativní a doprovodný program připravil 21. ročník mezinárodního festivalu DIVADLO, který se bude konat od 11. do 18. září v Plzni.

    Divadlo_Banner

    Hlavním zahraničním lákadlem je inscenace Slečna Julie moskevského Divadla národů v režii uměleckého ředitele berlínské Schaubühne Thomase Ostermeiera. Slavný příběh je přenesen do dnešního Ruska: ona je dcera oligarchy, on je její řidič. Výborným hereckým výkonům dominují hvězdy ruského divadla a filmu Čulpan Chamatovová a Jevgenij Mironov, zdůrazňuje vedoucí dramaturgické rady festivalu Kamila Černá. Inscenace předního ruského souboru, který spolupracuje s evropskými režiséry velkých jmen, byla nominována na prestižní ocenění Zlatá maska.

    Z Polska do Plzně zavítá jeden z nejvýraznějších divadelních souborů posledních let, Teatr Polski z Wroclawi (o souboru a jeho inscenacích se dočtete v DN 12/2013 a v letním seriálu na i-DN v reportážích Jana Grulicha Nechutné historie Polska – pozn. red.) s inscenací O Matce a Vlasti (autorka: Bozena Keff) v režii Jana Klaty. Inscenace zpochybňuje vžité pojetí dějin polského národa, jeho hrdinství i vztah k vlasti. Příběh židovky, jež přežila holocaust, a její dcery zde slouží jako východisko k podobenství o závislosti, duchovním otroctví a hledání svobody, přibližuje Kamila Černá. Těžká témata odlehčuje Klatův smysl pro humor i uhrančivé taneční a hudební výstupy chóru. Výtvarně působivá inscenace objela doslova celý svět.

    Černé mléko

    V inscenaci Černé mléko hledá Hermanis ztracenou lotyšskou identitu. FOTO archiv festivalu

    Diváci v Plzni budou mít letos vzácnou příležitost vidět další z děl slavného lotyšského režiséra Alvise Hermanise. Jeho Nové rižské divadlo tentokrát přiveze menší, neokázalou, ale výpovědí silnou inscenaci Černé mléko. Hermanis zde hledá ztracenou lotyšskou identitu. Nachází ji na venkově, kde doposud přetrvává tradiční způsob života, doplňuje jeho charakteristiku členka dramaturgické rady Jitka Sloupová. Základem scénáře jsou skutečné vesnické příběhy, pravé Lotyšsko tu představují nejen vesničané, ale i jejich zvířata. Proto je Hermanisova inscenace taky o kravách.

    Autorskou komedii s výmluvným názvem 42. týden o gynekoložce, která se věnuje pouze své kariéře a kašle na lásku a přátelské vztahy – až do chvíle, kdy se zamiluje do umělce, uvede v Plzni budapešťské Divadlo Bély Pintéra. Jak už to u Pintérových inscenací bývá, určující složkou představení je hudba a maďarský temperament. A také velmi svérázný groteskní humor, dodává k inscenaci další členka festivalové dramaturgické rady Dora Viceníková.

    Slovenští sousedé se v Plzni představí inscenací Holokaust autora Viliama Klimáčka v režii Rastislava Balleka v podání bratislavského Divadla Aréna. Hrdinka hry se v devadesátých letech vrací do vlasti a chce restituovat majetek, ale zjistí, že ho její rodina ve skutečnosti arizovala. První část hry se odehrává za války v kavárně a druhá kdesi mezi nebem a zemí, v době, kdy jsou hrůzy spojené s holocaustem slovenských Židů téměř zapomenuté. Příběh, na který by Slovensko nejraději zapomnělo, zní podtitul hry.

    Letošní domácí program nabízí o něco více menších inscenací netradičního divadla než v letech předchozích. Sleduje trend českého divadla, v němž se často to zajímavé odehrává „na okraji“. Kabarety, autorské projekty, objevné dramatizace, nový cirkus, loutky… , říká člen dramaturgické rady a donedávna člen redakce Divadelních novin Jan Kerbr. Z Prahy do Plzně přijedou Divadlo Ungelt (Keith Huff: Deštivé dny; režie Janusz Klimsza), Divadlo v Dlouhé (Henrik Ibsen: Eyolfek; režie Jan Nebeský), o.s. Omnimusa (Miloš Orsoň Štědroň: Divadlo Gočár; režie Jan Nebeský), představení Pohyblivé obrázky Hany Voříškové a Heleny a Jiřího Vedralových, Studio Damúza (Kabaret Shakespeare; scénář Lucie Trmíková na základě sonetů W. Shakespeara; režie Jan Nebeský), Studio hrdinů (Vladimír Sorokin: Den opričníka; režie Kamila Polívková) a Masopust, o. p. s. (Calderón de la Barca: Vytrvalý princ (El príncipe constante); režie Štěpán Pácl).

    Z brněnských souborů pak Divadlo u stolu (Magor; scénář a režie Ivo Krobot), Divadlo Husa na provázku (Dášeňka aneb Psí kusy – Haf!; koncepce a režie: Jiří Jelínek a Anežka Kubátová) a Divadlo Na zábradlí / Divadlo Reduta, NDB (Jan Mikulášek – Dora Viceníková: Buržoazie; režie Jan Mikulášek).

    Z Ostravy se představí Komorní scéna Aréna (Tomáš Vůjtek: S nadějí i bez ní; režie Ivan Krejčí), z Liberce Naivní divadlo (Vít Peřina: Loutky hledají talent; režie Tomáš Dvořák), z Hradce Králové Klicperovo divadlo (Václav Havel: Žebrácká opera; režie Daniel Špinar) a představí se též domácí Divadlo J. K. Tyla (Jiří Křižan: Je třeba zabít Sekala; režie Natália Deáková).

    Na hlavní část festivalu naváže tradiční Epilog, který tentokrát nabídne představení pražského Divadla pod Palmovkou (David Seidler: Králova řeč; režie Petr Kracik) a Činoherního klubu (Gerhart Hauptmann: Před západem slunce; režie Ladislav Smoček).

    Program festivalu doplní také taneční, pohybová a multižánrová představení připravená občanským sdružením Johan, workshopy, výstavy i projekce filmů.

    Vstupenky na celý festival budou v prodeji od 19. srpna v síti http://www.plzenskavstupenka.cz

    Více informací o celém programu na http://www.festivaldivadlo.cz

     


    Komentáře k článku: DIVADLO 2013: Hledání evropských identit

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,