Divadelní noviny Aktuální vydání 14/2024

14/2024

3. 9. 2024

Divadelní noviny > Zprávy

Mezinárodní festival Divadlo v Plzni odtajnil program

Čtyřicet představení divadelních souborů z Francie, Maďarska, Německa, Polska, Slovenska a České republiky nabídne 32. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo, který proběhne od 11. do 19. září 2024 v Plzni.

Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlín a Si vous pouviez lécher mon coeur, Lille – Extinction. Foto: Simon Gosselin

Letošní ročník zahájí nejstarší a nejprestižnější francouzský soubor Comédie-Française s nejnovější inscenací Hekuba, ne Hekuba v režii portugalského dramatika, režiséra a ředitele Avignonského festivalu Tiaga Rodriguese. Hostování tohoto souboru, jehož historie sahá až do Molièrových dob, je o to unikátnější, že v rámci velkého evropského turné po světové premiéře právě na Avignonském festivalu půjde o první uvedení ne v plenéru, ale v klasické divadelní budově. „Pro svou první režii v Comédie-Française zvolil Tiago Rodrigues příběh Hekuby, vdovy po králi Priamovi, jež při pádu Tróji přišla o manžela, trůn i děti. Ten se prolíná s příběhem herečky, jež v našich časech Eurípidovu Hekubu ztvárňuje. Do probíhajících zkoušek inscenace zasahuje soudní vyšetřování, v němž herečka sama usiluje o zadostiučinění pro svého autistického syna, který se stal obětí zneužívání,” přibližuje člen dramaturgické rady Michal Zahálka.

K nejvýraznějším titulům programu letošního ročníku patří též rozsáhlý, téměř pětihodinový projekt Extinction, v němž spojili síly němečtí a francouzští herci ze souborů Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz z Berlína a Si vous pouviez lécher mon coeur z Lille. Francouzský režisér Julien Gosselin v něm zkombinoval taneční koncert, zklidněný monolog i výpravné live cinema. „V inscenaci vycházející z her a novel Arthura Schnitzlera a z Bernhardova románu Vyhlazení pohlíží Gosselin na bující umělecký a intelektuální život Vídně počátku 20. století jako na příslovečnou ´veselou apokalypsu´ v ovzduší blížícího se rozpadu monarchie a nástupu první světové války,” říká Dora Štědroňová, členka dramaturgické rady festivalu. Inscenace slavila mimořádný úspěch na řadě festivalů včetně Vídně a Avignonu.

Slovenské národní divadlo, Bratislava – Pes na cestě. Foto: Robert Tappert

Inscenací Pes na cestě, která je strhující adaptací neúprosné, ale i humorné novely Pavla Vilikovského, vstoupil režisér Dušan D. Pařízek poprvé na slovenskou divadelní scénu, konkrétně ji nastudoval ve Slovenském národním divadle. „Mistrně v ní rozvinul koncepci narativního divadla, opřenou o koncentrovaný herecký projev,” vysvětluje členka dramaturgické rady Kamila Černá. Hrají Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Robert Roth a Richard Stanke.

Komorní inscenaci slavné hry Stavitel Solness Henrika Ibsena v režii Ildikó Gáspárové přiveze do Plzně Örkény Színház, jedno z předních budapešťských divadel, jež v Plzni sklízelo úspěch před dvěma lety s titulem Shaxpearova myčka na ulici Kertész. Příběh hlavního hrdiny hry se zde prolíná s osobním příběhem jeho představitele, proslulého maďarského herce Pála Mácsaie. „Sny a ideály mládí se zde hravě i jímavě konfrontují se skepsí stárnoucího architekta/umělce, který ví, že může být mladými překonán,” dodává Jitka Sloupová, členka dramaturgické rady.

Teatr Łaźnia Nowa z Krakova a Teatr Żeromskiego z Kielců – Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji. Foto: Klaudyna Schubert

O slavnostní zakončení hlavního programu festivalu se postarají spojené polské soubory Teatr Łaźnia Nowa z Krakova a Teatr Żeromskiego z Kielců. Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji v režii Mateusze Pakuły získala Grand Prix za nejlepší inscenaci současné polské hry a je vítězem prestižního festivalu Božská komedie. „Pakuła, jeden z nejoriginálnějších polských spisovatelů a režisérů, napsal po smrti svého otce knihu o bezmoci a vzteku na stát, zdravotnictví i církev, které místo pomoci jen stupňují utrpení nemocných. Pro jeviště rozepsal její text do rolí pro pět výjimečných herců, kteří mu dali nový, nečekaný rozměr. Příběh je podán s humorem, jenž odlehčuje i ty nejdrastičtější momenty,” líčí člen dramaturgické rady Jan Kerbr.

Domácí výběr

Český program nabídne tradičně výběr za uplynulou sezonu. Prahu budou reprezentovat Švandovo divadlo s dynamickým soudním dramatem Na první pohled (r. Lucie Ferenzová) s Marii Štípkovou v sólové roli, spolek Masopust se scénickým čtením Deklarace závislostí (r. Anna Klimešová) a Divadlo Na zábradlí s inscenací Veřejní nepřátelé (r. Jan Mikulášek), dialogem Michela Houellebecqa a Bernarda-Henriho Lévyho v uhrančivém podání Miloslava Königa a Václava Vašáka. Brněnské Divadlo Husa na provázku představí Ságu rodu Marxů (r. Jan Mikulášek) spojující text španělského autora Juana Goytisola s vlastním viděním a přístupem k fenoménu Marx. HaDivadlo pak inscenaci Jenom konec světa (r. Ivan Buraj) o komplikovaném vztahu mezi městským liberálním intelektuálem a jeho venkovskou rodinou.

Činoherní studio Ústí nad Labem – Peer Gynt. Foto: Martin Špelda

Ústecké Činoherní studio přiveze Peera Gynta (r. Michal Hába) s mimořádným výkonem Kryštofa Bartoše v titulní roli i živou hudbou Jindřicha Čížka, liberecké Naivní divadlo poetickou inscenaci Červený balónek (r. Michaela Homolová), inspirovanou stejnojmenným francouzským filmem Alberta Lamorisse o malém chlapci a jeho balónku. Slovácké divadlo z Uherského Hradiště uvede E. F. Burianovu jevištní montáž z lidové poezie  Láska, vzdor a smrt (r. Lukáš Brutovský), pojatou jako napínavý příběh o lásce a věčném dialogu, který lidstvo vede se svědomím, osudem i smrtí. Inscenace hry Střípky ženy (r. Jan Holec) od spolupracovnice maďarského režiséra Kornela Mundruczóa Katy Wéber v podání ostravského Divadla Petra Bezruče vykresluje tísnivou atmosféru jedné rodinné sešlosti, při níž postupně vycházejí najevo toxické vztahy mezi matkou a dvěma dcerami.

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla zařadilo do programu festivalu operu na motivy života Boženy Němcové Jsem kněžna bláznů (r. Martin Otava) a Divadlo Alfa evropskou premiéru koprodukční česko-japonské inscenace Čáslavská – Tokio – 1964 (r. Jakub Vašíček).

Epilog přinese plzeňským divákům dvě pražské inscenace – Milostné dopisy (r. Darina Abrahámová) Studia DVA, romanci v dopisech nominovanou na Pulitzerovu cenu s Emílií Vášáryovou a Milanem Kňažkem, a grotesku Dejvického divadla Ztratili jsme Stalina (r. Michal Vajdička) se známými herci v rolích nebezpečných kremelských aparátčíků.

Moving Station, Plzeň a Tygr v tísni, Praha – Krajina se sklady. Foto: Alžběta Huclová

Programová sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station přinese spolupráci této scény a souboru Tygr v tísni v inscenaci nové hry Marie Novákové Krajina se sklady (r. Ivo Kristián Kubák), scénické provedení oratoria Jephte (r. Krzysztof Garbaczewski) špičkového polského souboru staré hudby Capella Cracoviensis, taneční představení Lonesome cowboy a workshop Hledání performativního napětí Tomáše Janypky, participativní divadelní instalaci Vzpomínání (r. Anna Datiashvili) pro 6 diváků a 0 herců, instalaci Radiomaton kanadských tvůrkyň Marie Béland a Simon Laroche, absolventskou imerzivní site specific inscenaci Šestý smysl města (r. Ivana Sobková a Roman Černík) tvůrčího týmu z pražské DAMU a kabaretní performanci Kafka has left the building (r. Emil Rothermel) česko-německého uskupení To téma / Das Thema.

Zdarma v ulicích Plzně uvidí diváci dvě open-air představení: loutkovou pohádku Superkluk (r. Jiří Jelínek) pražského Studia Damúza a podobenství Mezi světy – první krok o hledání místa v životě v produkci V.O.S.A. Theatre.

• Publikováno: 18. července 2024

Komentáře k článku: Mezinárodní festival Divadlo v Plzni odtajnil program