Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Festival hudebního divadla Opera se stále rozrůstá

    16. ročník Festivalu hudebního divadla OPERA 2025 se uskuteční od 29. ledna do 19. dubna 2025. Bude s odstupem nejrozsáhlejším v historii festivalu, představí sedmadvacet divadelních projektů. Své nejlepší inscenace v Praze nabídnou operní soubory z celé České republiky i ze Slovenska, představení zřizovaných operních domů i tentokráte zásadně doplní produkce vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. Představení se tak odehrají nejen na scénách Národního divadla, festival expanduje i do dalších inspirativních divadelních i nedivadelních prostor po celé Praze.

    JIHOČESKÉ DIVADLO, ČESKÉ BUDĚJOVICE. Jan Jirásek: KOMENSKÝ. Foto: archiv festivalu

    Festival hudebního divadla Opera vznikl v roce 1993 s cílem nabídnout souborům i divákům srovnání a připomenout, že si operní divadlo zaslouží pozornost a podporu. S cílem ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají jak ve velkých centrech, tak v menších regionálních divadlech. Dnes o tom již není pochyb – a festival Opera se stal očekávanou inventurou toho nejlepšího, co se aktuálně v oblasti operního divadla u nás děje, místem poznávání, setkávání, uvažování o současném operním divadle, o inscenačních trendech, o nové operní tvorbě.

    Základem přehlídky jsou od počátku představení operních souborů z českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi. Je to především jejich festival, a proto i rozhodnutí, jakou inscenací se prezentují, je od prvního ročníku zcela na vedení divadel: je na nich, aby se pochlubili tím, co je pro ně typické, co považují ze své nedávné tvorby za nejzajímavější, ať už dramaturgicky či inscenačně.

    V roce 2015 se festivalu poprvé zúčastnily operní soubory ze Slovenska. Festival tak připomíná, že operní soubory z České i Slovenské republiky i po rozdělení Československa patří do jednoho společného divadelního kontextu a že mezi českým a slovenským divadlem stále existují významné vazby. V roce 2025 přiváží košické divadlo, které nedávno získalo statut divadla národního, ambiciózní projekt – inscenaci Szymanowského Krále Rogera. Vhodný je pro diváky od 15 let. V programu festivalu se tentokráte sešlo více titulů, které nejsou vhodné pro děti. Ale na druhou stranu nabízíme tituly právě pro ně: druhý slovenský soubor, banskobystrická Štátna opera, tak přiváží Malého prince podle knihy Antoine de Saint-Exupéryho. Kromě toho uvidíme, jak Hurvínek prodává nevěstu a na festival se po letech vrací i Dětská opera Praha, a to s Křičkovou operou Tlustý pradědeček a loupežníci.

    Cílem Jednoty hudebního divadla, pořadatele festivalu, je nabídnout co možná nejširší obrázek českého operního divadla, festival tak zahrnuje také projekty vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. A protože jich vzniká čím dál více, rozrůstá se i tato část festivalového programu. V roce 2025 tak zahrnuje rekordních sedmadvacet (!) divadelních projektů, k tomu chystáme další doprovodné akce. A tak se opět představí již etablované soubory, jakými jsou Ensemble Opera Diversa (Druhé město je ambiciózním autorským projektem Ondřeje Kyase), Ensemble Damian (Tomáš Hanzlík opět zapátral v archivech a nabízí novodobou premiéru smuteční skladby z konce 18. století a české zpěvohry z Třebechovic pod Orebem) či Opera studio Praha (chystá další projekt propojující zpěv a pantomimu). Slovinský režisér Rocc, jehož originální projekty jsou již dlouho pevnou součástí festivalového programu, zakládá nový experimentální soubor Operativa. A v rámci festivalu se představí i další pozoruhodní umělci, kteří zkoumají možnostmi současného hudebního divadla. „Alternativní“ část festivalového programu je tentokráte opravdu rozmanitá – na jedné straně Prodaná nevěsta souboru Opera lidem, která cílí na tradiční operní publikum, na druhé straně site-specific performance, kterou v Jízdárně Savarin proměněné na hřbitov uspořádá Lieder Society. Zveme diváky na opravdovou zabijačkovou hostinu do VZLETu, na komorní experimentální večer do Winternitzovy vily, do kostela na světovou premiéru nové verze Viklického díla Oráč z Čech i na náměstí, kde budou znít saxofony a jezdit sopranistky na koloběžkách.

    16. ročník festivalu tak má pro každého něco – a dává možnost rozšířit si obzory. Zahrnuje operní klasiku, málo známé tituly i novinky. Nabízí operní díla od Mozarta až po současnost. Zahajujeme 29. ledna 2025 Janáčkovou Káťou Kabanovou v titulní roli s Terezou Kaveckou. Plzeňské divadlo zahraje operu La clemenza di Tito, kterou W. A. Mozart složil u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem a která měla v roce 1791 premiéru právě ve Stavovském divadle. Oratorium Adam a Eva Mozartova současníka Josefa Myslivečka je u nás k vidění vůbec poprvé! Další českou premiérou, kterou festival nabízí, je Florentský slaměný klobouk Nino Roty, skladatele proslulého především hudbou k filmům Federica Felliniho nebo k filmové trilogii Kmotr. Jihočeské divadlo objednalo novou operu u skladatele Jana Jiráska: připomíná životní příběh Jana Ámose Komenského, vypráví o hledání ráje srdce na pozadí třicetileté války, morových ran, náboženské netolerance. Pražské Národní divadlo přispěje do programu dvěma slavnými romantickými operními příběhy z druhé poloviny 19. století – Pucciniho Manon Lescaut a Gounodovým Faustem. Klasické tituly (v originálním pojetí) přiváží i Moravské divadlo Olomouc: Sedláka kavalíra a Komedianty. K vrcholům festivalu pak bude bezesporu patřit Straussova Salome – Janáčkova opera Národního divadla Brno se v posledních letech vypracovala na mezinárodně uznávaný operní soubor, nominovaný na prestižní ceny, zapojený do koprodukcí s těmi nejvýznamnějšími evropskými operními domy.

    Nabídka je pestrá nejen z dramaturgického hlediska, festival nabídne i různé náhledy na to, jak dnes inscenovat operu. A je také prezentací jednotlivých souborů a jejich „hvězd“. Výjimečné festivalové výkony budou opět oceněny tzv. Libuškami – čestnými cenami festivalu. Odborníci (porota kritiků) i diváci (prostřednictvím ankety) vyberou inscenaci, která je nejvíc oslovila, a ocení mimořádné pěvecko-herecké výkony. Jednu cenu opět udělí ředitelka festivalu.

    ///

    Program a další podrobnosti naleznete zde.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. října 2024

    Komentáře k článku: Festival hudebního divadla Opera se stále rozrůstá

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,