Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

    Festival Janáček Brno: Rok české hudby

    Jako lidé si hranic stavíme nespočetně, ale cesta do říše fantazie je otevřena všem a hudba, ta žádné hranice nezná.

    Výjimečnost festivalu Janáček Brno 2024 podtrhuje jeho vizuální podoba, kterou na základě motta Bez hranic! připravil přímo pro festival Petr Sís. Foto: Petr Sís

    Festivalový program se v ročníku 2024 dotkne hvězdných výšin. Pomyslnou laťku kvality se během krátké doby podařilo zvednout na úroveň, která splňuje parametry prvořadé evropské kulturní události. Jsem velmi rád, že význam festivalu ocení i Ministerstvo kultury ČR, se kterým uzavřeme Memorandum o spolupráci, které nám zajistí předvídatelné financování. Jedině tak bude možno dosaženou úroveň udržet i do budoucna, vyjádřil se k festivalu Martin Glaser, ředitel NdB.

    Motto 9. ročníku festivalu Bez hranic!… inspirovala právě Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se s hlavním hrdinou vydáme na Měsíc i cestu časem do 15. století. Právě s ní bude festival slavnostně zahájen v režii Roberta Carsena, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich dramatické uchopení, poetiku, humor a výtvarnou vytříbenost, a pod taktovkou Marko Ivanoviće. Na festival se po strhujícím provedení Zápisníku zmizelého na minulém ročníku vrací britský tenorista Nicky Spence, tentokrát v roli Matěje Broučka. Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real a Staatsoper Berlin, pro festival je to další významný krok k šíření Janáčkova díla na světových jevištích s předními interprety, dodává Jiří Heřman, umělecký šéf opery NdB.

    Operní řada nabídne průřez Janáčkovou tvorbou od jeho prvního operního úspěchu po dvě vrcholná díla. Její pastorkyňa, verze 1904, se představí v interpretaci čistě ženského inscenačního týmu pod vedením progresivní režisérky Veroniky Kos Loulové a v hudebním nastudování Anny Novotné Peškové v koprodukci opery Moravského divadla Olomouc a Janáčkovy opery NdB. Vzácným hostem festivalu bude vynikající soubor Staatsoper Berlin, který přiveze skvělou inscenaci Věci Makropulos v režii Clause Gutha oceněného v rámci Opera Award 2023 jako Režiséra roku a pod taktovkou Roberta Jindry. Příhody lišky Bystroušky oslaví 6. listopadu 100. výročí své světové premiéry.

    Na festivalu se představí nová produkce Národního divadla moravskoslezského v režii izraelského choreografa Itzika Galiliho a v hudebním nastudování Marka Šedivého. Liščí narozeninové blahopřání si připravil i brněnský soubor inscenací Jiřího Heřmana a Marko Ivanoviće s mimořádnými hosty Kateřinou Kněžíkovou jako Bystrouškou a Adamem Plachetkou v roli Revírníka. Jeden z festivalových večerů bude patřit Davidu Radokovi a jeho interpretaci jedné z nejoblíbenějších českých oper – Dvořákovy Rusalky.

    Jako vyvrcholení Roku české hudby festival přinese i zřídka uváděná díla. Takovým je i opera Šarlatán brněnského skladatele Pavla Haase, která měla v roce 1938 v Mahenově divadle světovou premiéru. Festivaloví diváci ji uvidí v režii Ondřeje Havelky a v podání ostravského operního souboru. Jako již tradičně budou součástí festivalu i nová díla studentů JAMU a komponovaný pořad brněnské Konzervatoře věnovaný skladatelce Vítězslavě Kaprálové.

    Rovněž dramaturgie koncertní řady je cele zaměřena na oblast české hudby a reflektuje stoleté výročí prvního Roku české hudby, vyhlášeného v roce 1924. Vedle důrazu na tvorbu Leoše Janáčka tak přinese na koncertech symfonických, komorních i recitálech nejenom díla českých skladatelů, jejichž životní data končí v české hudbě až mýtickou čtyřkou (Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Josef Suk), ale představí i další autory, např. Janáčkova oblíbeného žáka Pavla Haase, či skladatelé mladších generací jako Miloslava Ištvana, Luboše Fišera ad.

    Na festival se vrací i Jakub Hrůša, tentokrát se svým tělesem Bamberger Symphoniker, aby se
    představili s ryze českým programem, Janáčkovým Tarasem Bulbou, Sukovým Zráním a Dvořákovým Klavírním koncertem v provedení jedinečného klavíristy Daniila Trifonova. Jedná se o program úvodního koncertu Roku české hudby, který se konal v lednu 1924, tehdy v provedení orchestru brněnského Národního divadla, brněnské konzervatoře a členy orchestru německého divadla, uvádí dramaturg koncertní řady Jiří Zahrádka.

    Soubor Janáčkovy opery NdB pod taktovkou Roberta Kružíka a s houslistou Janem Mráčkem představí program z děl skladatelů spojených s Brnem. Mimořádným hostem bude Staatskapelle Berlin, který se představí i na samostatném koncertu se svým novým šéfdirigentem Christianem Thielemannem. Komorní koncerty opět rozezní prostory slavných brněnských vil Tugendhat, Löw-Beer a Stiassni a divadel s předními interprety, jako jsou Josef Špaček, Pavel Haas Quartet, Simona Šaturová, britský Navarra String Quartet a další. Na programu nebudou chybět ani sborové a folklórní koncerty, například Martinů Voices Lukáše Vasilka.

    Výjimečnost festivalu Janáček Brno 2024 podtrhuje jeho vizuální podoba, kterou na základě motta Bez hranic! připravil přímo pro festival Petr Sís: Měl jsem pocit, že jak se vítr točil nad Valašskem a Lašskem, uchvátil mladého Leoše Janáčka, aby ho nesl životem. Na hudebním nebi byl obláčkem lyrické svébytnosti a jeho krajina pocitů je možná svým způsobem nesdělitelná... Umělec je také autorem festivalové grafiky věnované 100. výročí opery Příhody lišky Bystroušky.

    • Autor:
    • Publikováno: 6. listopadu 2023

    Komentáře k článku: Festival Janáček Brno: Rok české hudby

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,