Festival Janáček Brno účtuje
Festival ve čtyřiadvaceti dnech od 1. do 24. listopadu nabídl 50 produkcí a mnoho doprovodných aktivit, besed a setkání.
Festivalové akce navštívilo rekordních 16 603 diváků, což je o 52‚2 % více než na předchozím ročníku v roce 2022. Kapacita divadel tak byla naplněna z neuvěřitelných 91 %.
Tržby vzrostly oproti minulému ročníku dokonce o 92‚6 %.
Zahajovací premiéru Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy v režii Roberta Carsena nastudovala Janáčkova opera v koprodukci se špičkovými světovými operními domy, Státní operou Pod lipami v Berlíně a Teatro Real v Madridu, reprízu 4. prosince streamovalo divadlo na známou platformu Opera Vision, kde bude záznam půl roku uložen k volnému zhlédnutí. V této souvislosti je také třeba zmínit dvě představení Janáčkovy opery Věc Makropulos v režii Clause Gutha v produkci Státní opery Pod lipami z Berlína, asi prozatím nejreprezentativnější hostování světového operního souboru.
Zaznamenání si zaslouží i krátké rekapitulace tvůrců festivalu:
Martin Glaser, ředitel NdB: Není pochyb, že díky rozvíjení odkazu Leoše Janáčka je Brno nepřehlédnutelnou evropskou kulturní metropolí. A festival je vlajkovou lodí těchto aktivit. Exkluzivní festivalový program s výjimečnými hosty svědčí o tom, jak kvalitní a rozsáhlou akci dokáže Národní divadlo Brno naprosto profesionálně zorganizovat. Jsem hrdý, že ve špičkovém evropském kontextu naše produkce bez váhání obstojí.
Festival byl slavnostně zahájen novou inscenací souboru Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy v režii Roberta Carsena.
Jiří Heřman, umělecký ředitel festivalu Janáček Brno: Festival splnil své cíle, nabídl různorodý pohled na Janáčkovo operní dílo v mezinárodním kontextu. Koprodukční projekt se Státní operou Berlín a Teatro Real Madrid otevřel úspěšnou cestu Janáčkovu méně známému opernímu dílu do světa. Uvedení inscenací předních světových tvůrců Roberta Carsena a Clause Gutha považuji za zcela mimořádnou událost na domácí scéně stejně jako hostování souboru Staatsoper Berlin s inscenací Věci Makropulos. Česká operní scéna nabídla i kontroverzní inscenační pohled na Janáčkovo dílo s novou produkcí Jenůfy Moravského divadla Olomouc.
Patricie Částková, dramaturgyně operní řady festivalu: Festival v kontextu oslav Roku české hudby také připomněl díla dalších českých skladatelů. Do Mahenova divadla se vrátila po téměř 90 letech opera Šarlatán Janáčkova žáka Pavla Haase a program nabídl i představení mladé umělecké generace, ať v podobě komponovaného pořadu Konzervatoře Brno, nebo trojice světových premiér oper studentů JAMU. Slavnostním závěrem jsme připomněli i stoleté výročí Janáčkových Příhod lišky Bystroušky.
Jiří Zahrádka, dramaturg koncertní řady festivalu: Na třicet koncertů, jejichž společným jmenovatelem byla v letošním Roce české hudby právě hudba českých autorů, a to v různých souvislostech od 19. století až po skladby současných skladatelů, bylo posluchači i kritikou velmi nadšeně přijato. K vrcholům orchestrální řady patřil koncert Bamberger Symphoniker a Staatskapele Berlin s Jakubem Hrůšou. Z komorních koncertů mělo obrovský ohlas například vystoupení tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady Valešové a Navarra String Quartet s písňovými cykly Pavla Haase. Vyprodané Mahenovo divadlo ocenilo Večerní písně v podání Adama Plachetky a klavíristy Davida Švece či houslový recitál Jana Špačka za doprovodu Miroslava Sekery.
Komentáře k článku: Festival Janáček Brno účtuje
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)