Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Kontext Zprávy

    Tip: Das Filmfest 2017

    12. ročník Festivalu německy mluvených filmů Das Filmfest začíná ve středu 18. října v pražských kinech Lucerna a Atlas. Přehlídka aktuální německé, rakouské a švýcarské kinematografie potrvá v Praze do neděle 22. října. V Brně se uskuteční v Sále Břetislava Bakaly od 30. října do 2. listopadu. Většina filmů bude v Česku k vidění vůbec poprvé.

     

    Tematickou sekci (BEZ)MOC / DIE (OHN)MACHT v Praze otevře snímek Mladý Karl Marx (Der junge Karl Marx) – portrét dvou bouřlivých mladých mužů, kteří chtějí od základů změnit svět, film haitského režiséra a politického aktivisty Raoula Pecka o zrodu socialistického hnutí a vzniku komunistického manifestu.

    Mladý Karl Marx © Kris Dewitte, Neue Visionen Filmverlei

    Historická témata a politické mezníky filmaře v německy mluvících zemích zjevně stále inspirují. Festival dále nabízí například film o švýcarském hlasovacím právu pro ženy a jeho opožděném uzákonění v roce 1971 (!) Boží pořádek (Die göttliche Ordnung) – film je vysílán jako švýcarský kandidát do boje o Oscara roku 2018. Mnoha cenami ověnčený dánsko-německý koprodukční film V písku – Příslib svobody (Unter dem Sand – Das Versprechen der Freiheit) se vrací do období na konci 2. světové války: několik mladých vojáků – válečných zajatců je přiděleno do Komanda smrti, musí vyčistit dánské pláže od 45.000 nášlapných min, které zde zanechali Němci. Bez potřebných znalostí i nezbytných technických pomůcek musí prohledat pláže centimetr po centimetru…

    V písku – příslib svobody, © nordisk film production

    Součástí sekce (BEZ)MOC jsou samozřejmě též filmy reflektující současný svět a jeho problémy. Diane Kruger získala na festivalu v Cannes Palmu pro nejlepší herečku za roli Katji ve filmu Odnikud (Aus dem Nichts): život Katji se otřese v základech, když jsou při bombovém útoku zabiti její kurdský manžel Nuri a syn Rocco. A když oficiální vyšetřování nevede k úspěchu, pustí se Katja do hledání útočníků na vlastní pěst – ve jménu spravedlnosti i pomsty. Oscarový režisér Stefan Ruzowitzky ve snímku Peklo – Inferno (Die Hölle – Inferno) zinscenoval drsný městský thriller: Özge, Rakušanka tureckého původu, pracuje jako taxikářka ve Vídni, navštěvuje večerní školu a ještě trénuje thajský box. Jednoho dne se stane svědkem mimořádně brutální vraždy. Zdá se, že pachatelem je šílený sériový vrah, jenž se inspiruje islámem – a ví, že ho Özge viděla…

    Odnikud, © 2017 bombero int, Warner Bros, Gordon Timpen

    V hlavní sekci DAS FILMFEST SPECIAL opět budou k vidění ty nejzajímavější, kritikou ceněné i divácky úspěšné snímky aktuální rakouské, německé a švýcarské kinematografie. Dramaturgie vybrala například snímek o spisovateli Stefanu Zweigovi Před ranními červánky (Vor der Morgenröte) nebo tak trochu jinou lovestory Střed mého světa (Die Mitte der Welt). Mladá německo-kurdská režisérka Soleen Yusef ve svém režijním debutu Dům beze střechy (Haus ohne Dach) zachycuje nebezpečnou cestu tří sourozenců Kurdistánem: sourozenci Liya, Jan a Alan se narodili v kurdské části Iráku, ale vyrůstali v Německu. Nyní žijí své vlastní životy, ale smrt matky je opět svede dohromady. Chtějí splnit její poslední přání: být pohřbena v rodné vesnici vedle svého manžela, zabitého ve válce. Přes rezolutní odpor své širší kurdské rodiny se nesourodá trojice sourozenců vydává na cestu, během níž jsou konfrontováni se strašným rodinným tajemstvím i se svými vlastními démony…

    Dům beze střechy, © mitosfilm

    Das Filmfest potvrzuje, že kinematografie v německy mluvících zemích se stále vypořádává s nedávnou minulostí a intenzivně se zabývá problémy současného světa, ovšem ve filmech různých žánrů. A tak v hlavním programu nechybí komedie – ve filmu Zvědové míru (Kundschafter des Friedens) požádá Spolková zpravodajská služba BND bývalé špióny DDR o pomoc – a tak se několik východoněmeckých agentů 007 v důchodovém věku vydává na misi do Kačikistánu… Ve filmu V čase ubývajícího světla (In Zeiten des abnehmenden Lichts) slaví Wilhelm Powileit (Bruno Ganz) 90té narozeniny. Je podzim 1989 – a zatímco Wilhelm, kterému na oslavě zpívají pionýři a věší na něj řády, tvrdohlavě odmítá vidět, že jeho ideál lepšího světa je jen chimérou, opouští mladá generace svou zemi. I v jeho bezprostředním okolí vznikají trhliny, které už nelze zacelit…  A ještě jeden film na superaktuální téma – komedie, u které člověku není pořád jen do smíchu: skvěle obsazený film Vítejte u Hartmannů (Wilkommen bei den Hartmanns) patří k nejnavštěvovanějším v Německu. Angelika se po návštěvě uprchlického domova rozhodne „adoptovat“ žadatele o azyl Dialla, k velké nevůli svého manžela. Příchod „hosta“ do domu s sebou přirozeně přinese i řadu turbulencí a nedorozumění…

    Vítejte u Hartmannů, © Picturetree International

    Pod názvem sekce FUTUR PERFEKT se skrývá přehlídka snímků žánru sci-fi – ze starších filmů nabídne mj. myšlenkově provokativní východoněmeckou koprodukční sci-fi Eolomea z roku 1972 o existenciální krizi dobyvatelů vesmíru, idealismu vědců a zrádnosti snů, k nimž se lidé upínají – mix stylových postupů sedmdesátkových sci-fi východního bloku a evropského artového filmu. Vrcholem této sekce je jeden z klíčových snímků světové kinematografie, legendární Metropolis Fritze Langa. V roce 2027 propukají ve městě budoucnosti nepokoje mezi nespokojenými dělníky a bohatou honorací žijící si na výsluní. Freder, syn vládce města, na vlastní kůži poznává nelidské podmínky, na kterých město jeho otce stojí, a propadá lásce k Marii, kázající dělníkům o lepším světě. Zanikne město jako bájná babylonská věž, nebo dojde ke smíru? Původní filmová verze jednoho z vrcholných děl německého expresionismu byla 80 let považována za ztracenou, projekci zrekonstruované verze v Praze i v Brně živě doprovodí hudební skupina Forma.

    Metropolis, © Verleih Murnau Stiftung

    Neradostné, ba děsivé vize budoucího světa nabízejí i nejnovější německy mluvené sci-fi filmy: rakouský Life Guidance premiérovaný na letošním festivalu v Benátkách a německo-rakousko-švýcarský thriller Skryté rezervy (Stille Reserven). Vídeň v roce 2033: korporace jsou u moci a obyvatelstvo musí splácet dluhy – a to i po smrti. Těla těch, kteří si nemohou dovolit „pojištění smrti“, jsou uměle udržována při životě a vykořisťována. Společnost se dělí na ty, kteří si pojištění dovolit můžou, a všechny ostatní.

    Ani letos nebude chybět sekce dokumentárních filmů – DIE DOKU a dva bloky krátkých filmů Shorts I a Shorts II, které představí nejzajímavější krátkometrážní snímky německých, rakouských a švýcarských tvůrců. Letošní ročník nabídne rekordní počet diskusí a setkání s filmovými tvůrci. Slavnostního zahájení se osobně zúčastní představitel Friedricha Engelse Stefan Konarske. Své snímky osobně představí například režiséři Adrian Goiginger (Nejlepší ze všech světů/Die beste aller Welten), Johannes Naber (Chladné srdce/ Kaltes Herz), Simon Verhoeven (Vítejte u Hartmannů/Willkommen bei den Hartmanns), Tim Fehlbaum (Výheň/Hell ), Valentin Hitz (Skryté rezervy /Stille Reserven) a režisérka Luise Brinkmann (Beat Beat Heart).

    Další informace na www.dasfilmfest.cz.

    /Na základě materiálů festivalu zpracovala šal/

    • Autor:
    • Publikováno: 16. října 2017

    Komentáře k článku: Tip: Das Filmfest 2017

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,