Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly

    Festival pod závojem deště

    Festivalovému městu Hradec Králové  se deště a vichřice vyhýbaly během celého jara. Svatý Petr mu to vynahradil v době festivalu Divadlo evropských regionů, který se konal od 22. – 29. června. Došlo tak i ke změně některých programů, zejména koncertů v rámci Open Air. Pořadatelé – Klicperovo divadlo a loutkové Divadlo Drak – přesto vynahradili divákům kvalitními inscenacemi to, oč je počasí ochudilo.

    Letošní  festival, už čtyřiadvacátý, byl rozhodně úspěšný. Bylo zřejmé, že nastupuje mladá generace, která podporuje tzv. „režisérismus“ a nebojí se  modernizovat klasiku. Někdy je to ovšem i „přes hranici“, kterou přestoupil i zkušený režisér Jan Nebeský v performanci Médea, kde byl pozměněn závěr této antické tragédie. Vyvážilo to ovšem herecké umění Davida Prachaře a Lucie Trmíkové. Platilo to i o inscenaci Bratrů Karamazových uváděných Klicperovým divadlem v režii dua SKUTR, kde byla na minimum omezena postava Smerďakova. Jeho sebevražda, v románu silně motivovaná, tak zcela ztratila svou logiku. Přesto tato inscenace patřila k nejúspěšnějším: citlivě zachytila – zejména v první části – atmosféru rozpadající se rodiny a vyznačovala se mimořádnými hereckými výkony, především Jiřího Zapletala v roli starého Karamazova a Jana Sklenáře v roli jeho syna Dimitrije.

    Hranici přílišné modernizace přestoupil i zkušený režisér Jan Nebeský v performanci Médea (na snímku Lucie Trmíková v titulní roli). FOTO DER

    Z hostujících souborů zabodovalo výrazně Národní divadlo Brno s inscenací hry irské dramatičky Mariny Carr U kočičí bažiny v režii Martina Františáka, drastický příběh lidské jinakosti s vynikajícím výkonem hlavní hrdinky Terezy Groszmannové. A další inscenace téhož divadla Strach jíst duši Rainera Wernera Fassbindera v režii hostujícího Jana Friče, která líčí dnes aktuální negativní vztah našich současníků k cizincům, gastarbeiterům. I v ní podala skvělý výkon představitelka hlavní role. Tentokrát Ivana Hloušková jako stárnoucí uklízečka, která se bez ohledu na předsudky nebojí otevřít své srdce cizinci.

    Úspěch měl Deník zloděje podle deníku Jeana Geneta v režii Jana Nebeského s Miroslavem Konigem v hlavní roli. FOTO DER

    Po loňském úspěchu Jiráskovy Lucerny v provedení Divadla v Dlouhé zaujal letošní festivalové diváky i Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾. Úspěch měl také Deník zloděje podle deníku Jeana Geneta v režii Jana Nebeského s Miroslavem Konigem v hlavní roli, s nímž do Hradce přijelo divadlo Masopust. O aktuálním významu dramatiky Václava Havla znovu přesvědčila inscenace Havlova Vyrozumění v podání Komorní scény Aréna v režii Vojtěcha Štěpánka. K vrcholným inscenacím festivalu lze přičíst i Dynastii (Lehman Brothers), polodokumentární hru o vzestupu a pádu jedné známé americké banky a jejích majitelů v režii Michala Dočekala a podání brněnského Divadla Husa na provázku. Přes tři hodiny dokázala vypjatým herectvím všech aktérů upoutat pozornost hradeckých diváků.

    Monika Potokárová v roli Marty Kubišové. FOTO JOZEF BARINKA

    Ze zahraničních vystoupení patřil bezesporu k vrcholným zážitkům festivalu Kabaret Normalizácia alebo Modlitba pre Martu Slovenského národného divadla v režii mladého Matúša Bachynce. Inscenace je  věnovaná osobnosti Marty Kubišové. Zaujala zejména díky pěveckému umění představitelky hlavní hrdinky Moniky Potokárové. Naopak rozpaky vyvolala inscenace lipského Schauspielu Princezna Hamlet finské autorky E. L. Karhu, ve které hrají všechny mužské role herečky. Inscenace má totiž přehnaně silné feministické zaměření.

    Princezna Hamlet / Prinzessin Hamlet. FOTO ROLF ARNOLD

    Mezi loutkářskými inscenacemi, které se mi podařilo zhlédnout, bezkonkurenčně vynikl  Faust Divadla Drak v režii Jakuba Vašíčka vytvořený na základě textu Matěje Kopeckého. Spontánní divadelností vyvolal nadšení  nejen mladých diváků, kteří zcela zaplnili šapitó Divadla Drak.

    A nesmím zapomenout na vystoupení nového cirkusu Rosti Nováka jr., který se skupinou artistů z Rwandy  a svou La Putykou předvedl v inscenaci  Hit, Tell the Difference divákům výkony, nad nimiž se tajil dech.

    ///

    Více na i-DN:

    Letem světem Hradcem (No. 1)

    Letem světem Hradcem (No. 2)


    Komentáře k článku: Festival pod závojem deště

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,