Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kontext Zprávy

    Festival WILD! nabízí to nejlepší z queer divadla

    WILD! festival 2023, třetí ročník přehlídky divadelního umění, která se jako jediná v České republice soustředí na queer & LGBT+ témata, začíná 30. května v okouzlujícím rondokubistickém sále pražského divadla Venuše ve Švehlovce. V šesti večerech představí výrazné počiny z oblasti queer umění jak z domova, tak ze zahraničí, a to včetně premiér vytvořených přímo pro tento festival. Spolu s divadelními představeními nebude chybět ani fotografická výstava či prezentace workshopu, který se zaměřuje na intimitu a sexualitu v performativním umění.

    WILD! festival 2023, třetí ročník přehlídky divadelního umění, která se jako jediná v České republice soustředí na queer & LGBT+ témata, začíná 30. května v okouzlujícím rondokubistickém sále pražského divadla Venuše ve Švehlovce. Foto: archiv festivalu

    WILD! festival 2023, třetí ročník přehlídky divadelního umění, která se jako jediná v České republice soustředí na queer & LGBT+ témata, začíná 30. května v okouzlujícím rondokubistickém sále pražského divadla Venuše ve Švehlovce. Poslání festivalu WILD! vidím především v syntéze společenské angažovanosti s vysokými uměleckými nároky. Konkrétně v letošním ročníku se nám dramaturgicky mísí silné historické téma, např. uvedeme renesanční hru s otevřenou gay postavou, dále vznikne pocta mimořádné osobnosti světové literatury George Sand a nebo propojení barokních kantát s osobním příběhem interpreta, přibližuje ředitel festivalu a umělecký šéf Venuše ve Švehlovce Jakub Čermák.

    Speciálně pro festival vznikly dvě inscenace, které tak budou uvedeny ve světové premiéře, jedna z nich festival dne 30.5. otevře. Mladá, ale již ceněná režisérka Eliška Říhová připravuje inscenaci George. Jméno George znamená „farmář“ nebo „zemědělec“ – který přeorává, sází, tvoří – projekt se zaměřuje na proces sebeobjevování a budování osobní identity, ilustrovaný prostřednictvím obrazů ze života George Sand.

    Druhou inscenací, kterou se zároveň 16.6. s festivalem rozloučíme, je premiéra hry Edvard II. Jedná se o mimořádný dramturgický počin, renesanční drama Christophera Marlowa se na české jeviště vrací po 101 let. Příběh skutečného britského krále Edvarda, jenž zápasí mezi vášní pro svého pohledného milence, povinností vůči královské choti a touhou po moci zpracovává také téma pomsty a klade si otázku, zde lze teror ospravedlnit láskou. Hru režíruje Jakub Čermák, pro nové uvedení vznikl zbrusu nový překlad Filipa Krajníka. V ústřední milenecké dvojici se představí Českým lvem dekorovaný Michal Kern a Denis Šafařík.

    Kromě Edvarda II. ještě s Depresivními dětmi chystáme pro diváky 2.6. otevřenou prezentaci kontinuálního workshopu Playroom is dark, který se věnuje intimitě a sexualitě v performativním umění. Diváky čeká vhled, jak témata, která jsou na českých jevištích spíše neviditelná či opomíjená, zpracovávají mladí čeští profesionálové a nadšenci. Vytvořili jsme umělecký safe space, abychom mohli podnikat nebezpečné věci, láká Čermák.

    Zahraniční hosté i pop-up výstava

    Ich habe genug / Už stačí se snaží přispět k diskusi o rovnosti a toleranci mezi lidmi. Inscenace slovenského operního pěvce, ale také konceptuálního umělce a architekta Petra Mazalána spojuje Bachovu kantátu s texty Hermanna Hesseho a zaměřuje se na prožívání homosexuálně orientovaných lidí na Slovensku. Je Bachova hudba jen skrýší pro překrytí pochybností a nedůvěry vůči LGBT lidem, nebo dokáže divákovi otevřít pochopení lidské odlišnosti a touhy po lepším bytí? Autor Peter Mazalán byl za koncept a režii inscenace nominován na Ceny DOSKY 2022 v kategorii Mimořádný počin v hudebním divadle. V české premiéře se představí 31.5.

    Sandra na krásno je první série fotografií z cyklu Persona T, v té fotografka Natalie A. Rollko zachycuje své transgender přátelé v běžném životě . Více než dvacet neretušovaných černobílých snímků Sandry v kombinaci s hlasovým doprovodem připomínají, že téma queer se týká také seniorů. Pop-up výstavu mohou diváci navštívit 1.6.

    V Admiring La Stupenda britský tanečník Daniel Somerville spojuje butó pohyby s láskou k opeře a queer identitou. V české premiéře se představí 3.6. Inscenace je poctou butó představení Kazuo Ohno Admiring L’Argentina, sleduje Somervillovu vášeň k zesnulé sopranistce Dame Joan Sutherlandové a vzpomínky na jeho matku, která trpí demencí. Představení slibuje tragikomický, chvílemi camp, občas temný zážitek. Somerville se obléká do improvizovaných operních šatů a cestuje s diváky od noclehárny v Londýně až na parkoviště v Sydney.

    ///

    WILD! festival 2023

    • 30.5. George (Eliška Říhová) světová premiéra
    • 31.5. Ich habe genug / Už stačí (Peter Mazalán, SK) česká premiéra
    • 1.6. Sandra na Krásno (Natalie A. Rollko) pop-up výstava
    • 2.6. Playroom is dark (Depresivní děti touží po penězích) otevřená zkouška
    • 3.6. Admiring La Stupenda (Daniel Somerville, UK) česká premiéra
    • 16.6. Edvard II. (Depresivní děti touží po penězích) premiéra
    • Autor:
    • Publikováno: 9. května 2023

    Komentáře k článku: Festival WILD! nabízí to nejlepší z queer divadla

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,