Divadelní noviny > Názory – Glosy
Fidlovačka až na dřeň
Divadlo Na Fidlovačce v pražských Nuslích dostalo v nové sezoně tvůrčí injekci v podobě režiséra Tomáše Svobody, který se stal společně s dramaturgyní Kateřinou Jonášovou členem uměleckého vedení divadla. Režiséra Tomáše Svobodu si z jeho předchozích angažmá a hostování nikdo nebude spojovat s lidovou zábavností Divadla Na Fidlovačce, a je tedy jasné, že lze očekávat dravější, peprnější divadelní jídelníček. Na tiskové konferenci právě na jiný výklad pojmu fidlovačka Svoboda poukázal ve spojení s novou koncepcí a novým logem divadla. „Fidlovačka je nůž, kterým se opracovávala koňská kůže, z níž se snímal tuk. Kůže se vydělávaly na náměstí před dnešním divadlem. Proto se to zde jmenuje Na Fidlovačce – podle ostrosti toho nože. A já bych do budoucna chtěl, aby ta naše dramaturgie byla stejně ostrá… Až dosud se pojem Fidlovačka spojoval se stejnojmennou obrozeneckou Tylovou hrou a repertoár divadla se ubíral spíše tímto směrem. Já si ovšem myslím, že původní podoba té věci je jiná. Proto jsme se rozhodli dát si na logo ten nůž, který má ovšem místo rukojeti ženské tělo. Takže tím signalizujeme propojení drsnosti a jemnosti v našem budoucím repertoáru. Vizuál je tedy výsledkem našeho uvažování o divadle, které jsme životem nasbírali…“ Nový repertoár se bude vydávat několika směry. Ten hlavní bude, podobně jako za doby působení Svobody v kladenském divadle, zaměřen na autorské texty všeho druhu. Svoboda připomněl inscenace typu Jaromír Jágr, Kladeňák, který vznikl ve spolupráci s Petrem Kolečkem, stejně jako Pornohvězdy či Blonďatá bestie. To všechno byla představení, která v nějaké podobě reflektovala svět, který nás obklopuje. A podobným způsobem chceme pracovat i Na Fidlovačce.
Vzorek získali diváci hned první inscenací Výjimečný stav, reflektující současný svět médií. Hru napsal Milan Tesař, zkušený kulturní redaktor Reflexu a zároveň spolutvůrce politického komiksu Zelený Raul. Ve světě divadla je ovšem debutantem, text vznikl z původního nerealizovaného scénáře určeného pro televizi. Hru, v níž se prolíná v nadsázce velký svět válečných konfliktů se světem soukromým, režíroval sám Svoboda a do hlavní role obsadil Josefa Poláška. V této troleji během tří let vznikne inscenace, o které už dlouho sním. Námět mám už dlouho v šuplíku. Bude to o bratrech Pospíšilových, kteří byli pětadvacetkrát mistři světa v kolové, tedy sportu, který tehdy hrálo asi dvanáct párů. Komunistický režim z nich tehdy vytvořil celebrity a jejich osudy nějakým způsobem zobrazují těch čtyřicet let totality a přechod do dnešní doby. Na tomto základě bych chtěl reflektovat svět, který nás obklopuje, vznik České republiky, předtím Československé federativní republiky, převrat. Ale měla by to být legrace, nastínil Svoboda své plány. Do konce sezony bude inscenovat ještě svoji autorskou hru, tragikomedii Srnky, o dirigentovi, který při havárii ztratil oční víčka, dostal dřevěné protézy a kvůli jejich klapání ztratil místo.
Umělecké vedení ovšem nechce rezignovat na hudební, výpravné divadlo, které vždy bylo základem dramaturgie Fidlovačky. V gesci mladých spolupracovníků divadla, režiséra Adama Skaly a dramaturgyně Kamily Krbcové, bude tato linie repertoáru směřovat k intelektuálnější podobě hudebního divadla. Letos Skala s Krbcovou připraví legendární muzikál Šakalí léta, akcentující konfrontaci mezi generacemi. Dále se připravuje Spamalot od Monty Pythonů, ale časem by pro divadlo měly vzniknout i původní projekty. Mezi oslovenými tvůrci je Šimon Caban a také Ondřej Ládek, známý jako Xindl X.
Proměna Fidlovačky bude pozvolná, ale jasně viditelná, shrnuje Svoboda. Nerezignujeme na velké a výpravné inscenace, nerezignujeme ani na lidi, kteří jsou s tímto divadlem svázáni. Ale zároveň přicházejí noví lidé, noví tvůrci. Sázíme i na generační výpověď. Přichází nová generace, která se chce vzepřít.
Komentáře k článku: Fidlovačka až na dřeň
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vlastislav Koutný
Toto není fidlovačka,
ale nahřívací ambus. Fidlovačka je celá ze dřeva.
10.09.2021 (11.12), Trvalý odkaz komentáře,
,