Čajovna hodinový rozhovor s režisérem Jiřím Havelkou. Stalo se tak nedlouho poté, co Havelka nastudoval v Dejvickém divadle inscenaci Wanted Welzl; režisér mluvil o impulsech ke vzniku inscenace, o záměrech a inspiračních zdrojích tvůrců, zmínil se též o oceňované poetice Dejvického divadla. ">
Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Fragmenty rozhlasu: Rozhovor s vedoucím katedry

    29. dubna uvedl Český rozhlas 3 – Vltava v rámci pravidelného pořadu Čajovna hodinový rozhovor s režisérem Jiřím Havelkou. Stalo se tak nedlouho poté, co Havelka nastudoval v Dejvickém divadle inscenaci Wanted Welzl (její recenzi naleznete též v těchto DN), a zpovídající Kateřina Rathouská této práci pochopitelně věnovala nejvíce prostoru; režisér mluvil o impulsech ke vzniku inscenace, o záměrech a inspiračních zdrojích tvůrců, zmínil se též o oceňované poetice Dejvického divadla. Nešlo ale jen o Wanted Welzl, rozhovor představil i Havelkovy další aktivity: hudební „projekt“ 2Singles, který má s Petrem Markem (ukázky v pořadu také zazněly), Ubu se baví, úspěšnou inscenaci v Divadle Na zábradlí (režisér při té příležitosti pohovořil o svém režírování prostřednictvím improvizace ze stavu nula), tvorbu v Ypsilonce, ve Vosto5 (zde Havelka opět zmínil improvizační práci, potřebu chtít si hrát, pracovat s tekoucí přítomností) i na „kamenných“ Vinohradech (Fidlovačka); v závěru pak Havelka uvedl, že nastupuje do funkce vedoucího katedry KALD DAMU.

    Úspěšný a rozumně hovořící pán Jiří Havelka
    FOTO PETR HRUBEŠ

    Kateřina Rathouská se pokusila představit Havelkovu tvorbu v její celistvosti, po jednotlivých tématech, ale spíš jen brouzdala (a čím víc ji čas tlačil, tím bylo přeskakování z tématu na téma rychlejší); jistým minus také bylo patrné sympatizující souznění zpovídající se zpovídaným, rozhovor byl veden bez užitečného odstupu a bez kladení i nepříjemných otázek.

    A přesto šlo o zajímavý rozhovor. Havelka mluvil k věci a sympaticky zdrženlivě, dokázal dobře postihnout charakter vlastní tvorby; sdělení, že se stává vedoucím katedry KALD DAMU, tak vlastně bylo logickou pointou celého rozhovoru: ano, tento úspěšný a rozumně hovořící pán může být v dotyčné funkci mužem na svém místě.

    Rozhovor tím, zdá se mi, zároveň vydal ještě jednu důležitou zprávu o dění v českém divadle: do „vedoucích funkcí“ nastupují představitelé nové generace. Tvůrci umělecky vyrostlí již po listopadu ’89, nad jejichž tvorbou se však vznáší jeden palčivý otazník: ve svých pracích dobře vědí jak, méně ale již co. A dotyčný rozhovor tuto skutečnost též zpřítomnil. Nejen v téměř explicitní podobě hudebními ukázkami 2Singles, až nepochopitelné infantilní „prče“ – parodii janečkovského popu osmdesátých let, ale i tím, jak režisér velice dobře (a správně) dával posluchačům „návod“ ke čtení vlastní tvorby – byť je přitom sporné, zdali tato tvorba také tak kvalitně funguje.


    Komentáře k článku: Fragmenty rozhlasu: Rozhovor s vedoucím katedry

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,