Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Gaudeamus Theatrum

    V termínu od 6.-12. 3. 2023 Divadlo Drak přivítá třicet studentů vysokých uměleckých škol z České republiky, Polska a Bulharka v rámci mezinárodního setkání Gaudeamus Theatrum. Stěžejní součástí programu bude týdenní workshop pod vedením dvou výrazných osobností současného evropského loutkového a objektového divadla, izraelského loutkoherce, režiséra, performera a lektora Ariela Dorona a francouzského režiséra, herce a zakladatelem souboru Cie Bakelite Oliviera Rannou. Ti jsou hradeckému publiku dobře známi z předchozích ročníků Mezinárodního divadelního festivalu Regiony. Jejich týdenní společná práce vyvrcholí výstupem pro širokou veřejnost, který proběhne 11. 3. od 18.00 ve Studiu Divadla Drak.

    Součástí programu dále bude ve čtvrtek 9.3 od 9.30 do 12.30 veřejná konference Loutkové divadlo – věc veřejná?, v rámci které si položíme otázky, jak loutkové divadlo přispívá v současnosti k celospolečenské diskuzi, případně jaký by tento příspěvek měl nebo mohl být? Na konferenci budou své zkušenosti sdílet hosté Pavla Dombrovská z brněnského Divadla Líšeň, izraelský loutkář a lektor letošního workshopu Ariel Doron, dramaturg a ředitel Divadla Drak Tomáš Jarkovský, herec, pedagog a umělecký šéf Divadla Alfréd ve dvoře Tomáš Procházka a umělecký šéf Divadla Continuo Pavel Štourač.

    Mezinárodní setkání studentů vysokých uměleckých škol Gaudeamus Theatrum je tradiční akcí Divadla Drak a MIFD o.p.s., která se koná již od roku 2012. Setkání realizované formou týdenní rezidence má za cíl vytvořit unikátní kreativní a otevřený prostor pro mezinárodní setkávání studentů, pedagogů a umělců z různých uměleckých oblastí (divadelníků, hudebníků, vizuálních umělců apod.), společnou tvorbu a vzájemné sdílení a předávání zkušeností.

    Každý rok se snažíme nacházet a přivážet ty nejlepší a nejinspirativnější umělecké osobnosti evropské divadelní scény a současně seznamovat nejmladší divadelní generaci tvůrců s žánrem či formátem divadla, který není v české divadelní praxi rozvinut, nebo je mu věnován v rámci studia pouze omezený prostor. V rámci intenzivního týdenního workshopu se mohou studenti do daného tématu ponořit a na základě této zkušenosti ho do budoucna ve své profesionální praxi rozvíjet. Letošní téma a výběr lektorů nás obzvlášť těší, jelikož má blízko k loutkovému divadlu, a tedy i samotné tvorbě Divadla Drak. I proto jsme se rozhodli v letošním roce zapojit i dva členy ze souboru Divadla Drak Johanu Vavřínovou a Dominika Linku, kteří budou po celou dobu workshopu účastni v roli asistentů zahraničních lektorů, přiblížila koncepci letošního ročníku vedoucí produkce Divadla Drak Barbora Kalinová.

    Mezinárodního rezidenčního pobytu v Draku se tento rok zúčastní třicet studentů ze tří evropských divadelních škol. Jsou jimi Akademie múzických umění v Praze, KALD DAMU, polská Akademia Sztuk Teatralnych ve Wroclavi a bulharská National Academy of Theatre and Film Arts „Kr. Sarafov ”.

    Na workshopu si studenti vyzkouší, jaké jsou možnosti přístupu k objektovému divadlu od animace objektů přes dramaturgicko-režijní práci až po výpravu.

    Ariel Doron je izraelský loutkoherec, režisér, performer a lektor. Vystudoval filmová studia na univerzitě v Tel Avivu, studoval loutkářské kurzy na School of Visual Theatre v Jeruzalémě, The Train Theatre Greenhouse Project, Puppetry School Holon a Tel Aviv a zúčastnil se několika kurzů v Institute International de la Marionnette v Charleville-Mezieres.
    V současné době žije v Německu a spolupracuje s např. s Maxim Gorki Theater Berlin, Theater Junge Generation Dresden, Schauburg Theater München, Staatsschauspiel Dresden, FITZ! Figurentheater Zentrum Stuttgart, Hanut 31 Gallery-Theater Tel Aviv a dalšími.
    Ariel Doron je zkušený lektor, pravidelně vede mnoho různých workshopů pro divadelní instituce i univerzity, své přednášky a kurzy vedl např. v Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart, UQAM Universite de Quebec a Montreal, Central School of Speech & Drama v Londýně a další.

    Ve své divadelní tvorbě používá velmi málo textu a hodně hravosti, často proto, aby se vypořádal s tvrdými společenskými a politickými tématy. Jeho sólové inscenace, jako jsou ‚Boxed’, ‚Pinhas’ a ‚Plastic Heroes’, byly uvedeny ve více než 35 zemích světa, získaly několik ocenění za nejlepší loutkovou/objektovou animaci, nejlepší inscenaci i ceny diváků.

    Olivier Rannou je francouzský loutkoherec, režisér, performer a lektor. Olivier Rannou je umělecký ředitel souboru Cie Bakélite, který založil v roce 2005 v Rennes. Vytváří nezapomenutelné inscenace pro rodinné publikum, v nichž kombinuje prvky krutě komické s přímočarým bláznovstvím. Jeho tvorba se vyznačuje pečlivostí a precizností, kombinující divokou představivost s praktickou vynalézavostí. Pohrává si se symboly a sugestivní silou obyčejných předmětů a dokáže vykouzlit armádu pomocí tří figurek, složit celá města do kufru a proměnit prasátko ve skutečnou finanční instituci.

    Vizitkou Oliviera Rannou a Cie Bakélitee je preciznost, s jakou jsou jejich inscenace strukturovány a poskládány, a důsledný přístup k dramatické prezentaci záběr po záběru inspirovaný filmem… o to lépe se daří tyto vizuální kódy podvracet v představeních jako L’Affaire Poucet, Stick-Up, The Galley, The Caravan of Horror, Invaders a Hostile.
    Vedle vlastní tvorby je soubor Cie Bakélitee pořadatelem festivalové přehlídky objektového divadla Panique au Parc, který je součástí mezinárodního festivalu v Charleville-Meziéres.

    • Autor:
    • Publikováno: 3. března 2023

    Komentáře k článku: Gaudeamus Theatrum

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,