Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Glaser potvrzen ve funkci ředitele ND Brno

    Radní Brna podpořili setrvání ve funkci čtyř ředitelů kulturních organizací oznámil v úterý 26. června primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno). Týká se to ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera, filharmonie Marie Kučerové, Městského divadla Brno Stanislava Moši a Domu umění Terezie Petiškové. Posouzení jejich pětiletého působení a potvrzení ve funkci bylo předmětem sporů v koalici, rada v minulosti odmítla body projednat.

    Zzprava Matěj Hollan (Žít Brno), Petr Vokřál (ANO), Klára Liptáková (KDU-ČSL) a šéfka zelených Jana Drábková při podpisu koaliční smlouvu Magistrátu Brna v listopadu 2014. FOTO ANNA VAVRÍKOVÁ

    Ředitelé mají smlouvu na dobu neurčitou, po pěti letech se však hodnotí jejich práce. Rada je může ve funkci potvrdit, nebo vyhlásit na jejich místo výběrové řízení. Hollan jako náměstek pro kulturu body, které rada v první půli června navzdory programu neprojednala, znovu do rady předložil. Uvedl, že je nutné rozhodnout o tom, zda budou ředitelé pokračovat, nebo město vyhlásí na jejich pozice výběrové řízení.

    Primátor Petr Vokřál (ANO) už dříve řekl, že není potřeba před volbami řešit personální záležitosti, aby se ředitelé nestali politickým tématem. Glaser byl totiž terčem kritiky některých politiků i části veřejnosti kvůli uvedení kontroverzní inscenace Naše násilí a vaše násilí na festivalu Divadelní svět Brno. Jsem rád, že hnutí ANO ustoupilo z politizování tématu a odsouvání rozhodnutí o dalším působení ředitelů někam za volby a že se přistoupilo k hlasování a jasnému rozhodnutí rady a nyní všichni vědí, na čem jsou. To je zásadní zpráva pro stabilitu všech čtyř organizací, řekl Hollan.

    Inscenace Naše násilí a vaše násilí hostující v květnu na festivalu Divadelní svět Brno vyvolala vášnivé reakce nejen mimo divadlo, ale i v průběhu představení. FOTO Facebook

    Práce ředitelů příspěvkových organizací se obvykle hodnotí po pěti letech. Výjimku v tomto výčtu představoval Martin Glaser, z jehož vlastního popudu jsme hodnocení provedli už po čtyřech letech, a to kvůli nasmlouvání nového uměleckého managementu a přípravě umělecké sezóny 2019/2020. Všichni tři ředitelé významných brněnských kulturních stánků si ve své funkci stojí dobře. Daří se jim do hlediště přivádět nové diváky, kterým zároveň nabízí kvalitní umělecký program, shrnul jednání náměstek pro kulturu Matěj Hollan.

    Rada města Brna dnes vzala na vědomí zhodnocení funkčních období všech čtyř – ředitelky Filharmonie Brno Marie Kučerové, ředitele Městského divadla Brno Stanislava Moši, ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera a ředitelky Domu umění města Brna Terezie Petiškové – a zároveň u všech potvrdila setrvání ve funkci.

    Hodnocení jednotlivých ředitelů

    MgA. Martin Glaser. FOTO archiv

    MgA. Martin Glaser byl do funkce ředitele Národního divadla Brno jmenován na základě výsledků výběrového řízení. Na tuto pozici nastoupil na podzim 2013, tedy v době, kdy divadlo procházelo dlouhým obdobím nestability. Martin Glaser přivedl do NdB nové umělecké šéfy (Mário Radačovský se ujal baletu, Martin Františák činohry a Jiří Heřman opery), zrušil samostatné umělecké vedení Divadla Reduta a znovu zařadil jeho produkci pod soubor Mahenovy činohry. Radikální změnu představovalo zavedení tzv. blokového hraní (v opeře a baletu), které výrazně zvyšuje kvalitu repríz, ale klade mnohem vyšší nároky na propagaci a prodej. To vedlo k transformaci marketingu Ndb, k výrazné změně obchodní strategie a cenotvorby. Výsledkem všech těchto kroků jsou vyšší návštěvnost i tržby za celé hodnocené období (ze sledovaných let skončil ztrátou jen rok 2017, což jde na vrub rekonstrukci Janáčkova divadla). O produkci NdB je zájem na festivalech v ČR i v zahraničí, divadlo aktivně pořádá festival Divadelní svět a Janáček Brno. Umělci Národního divadla i sám Martin Glaser během tohoto období obdrželi za svou činnost řadu ocenění.

    Vedení Národního divadla Brno obstálo také v náročném úkolu zachovat rozsah svých kulturních služeb i přesto, že muselo kvůli rekonstrukci opustit Janáčkovo divadlo. Našlo náhradní prostory na výstavišti nebo v lužáneckém šapitó, zefektivnilo provoz v ostatních budovách tak, aby se v nich mohlo odehrát více baletních a operních představení, ale muselo se vyrovnat i s technickými záležitostmi jako kde zkoušet nebo kde skladovat věci, připomněl Hollan.

    MgA. Stanislav Moša. FOTO ATTILA RACEK

    MgA. Stanislav Moša stojí v čele Městského divadla Brno (tehdy ještě Divadla bratří Mrštíků) od roku 1992. Pod jeho vedením se MdB vyprofilovalo na úspěšnou scénu, která klade důraz na uvádění nových inscenací. Důležitou součástí novinek jsou hry psané přímo pro MdB. O představení je mezi veřejností velký zájem, mnohá z nich jsou vyprodaná dlouho dopředu. Svými zájezdy do zahraničí divadlo skvěle reprezentuje brněnské divadelní umění tím, že je schopno připravit mimořádně náročné inscenace a odehrát je na vysoké profesionální úrovni. Hospodaření MdB skončilo ve sledovaném období každý rok s kladným hospodářským výsledkem. Soběstačnost MdB je výrazně vyšší, než je u repertoárových divadel zřizovaných místními samosprávami zvykem.

    Stanislav Moša zároveň zastává funkci předsedy výboru Asociace profesionálních divadel ČR. Zastupuje asociaci při jednání s orgány státní správy, spolupracuje s partnerskými organizacemi v zahraničí apod.

    PhDr. Marie Kučerová. FOTO JIŘÍ JELÍNEK

    PhDr. Marie Kučerová zvítězila v roce 2013 ve výběrovém řízení a stala se ředitelkou Filharmonie Brno. Během jejího dosavadního působení se Filharmonie Brno posunula do pozice lídra na poli orchestrálního umění. Promyšlenou a objevnou dramaturgii koncertních sezon i festivalů oceňuje odborná i mediální veřejnost, a to nejen v ČR, ale i v zahraničí.

    Marie Kučerová se nebála zapojit do programu více děl z 20. a 21. století a proměnit komunikaci s publikem, využít k ní sociální sítě. Výsledkem je příchod nových posluchačů a výrazné omlazení publika, které o produkci Filharmonie jeví nebývalý zájem. Navzdory nekomfortní situaci s neexistencí vhodných sálů je v současnosti téměř celá sezóna vyprodaná. V souvislosti s připravovanou výstavbou Janáčkova kulturního centra a s následným přesunem orchestru do nové budovy navíc považuji za vhodné zachovat ve vedení organizace kontinuitu, doplnil Hollan.

    Mgr. Terezie Petišková. FOTO archiv Domu umění

    Dům umění města Brna vede od roku 2013 Mgr. Terezie Petišková. Během uplynulých pěti let se jí podařilo realizovat několik koncepčních změn. Pro veřejnost nejviditelnější je zpřístupnění výstav šest dní v týdnu. Dále vznikl projekt Artists in Residence, který umožnil od září 2016 do dubna 2018 tvůrčí pobyt v Brně devíti rezidentům z ČR i zahraničí, nebo projekt Ateliér úspěšného absolventa, jehož cílem je podpořit absolventy výtvarných škol a motivovat je k setrvání v Brně. Pokračuje také úspěšný Brněnský architektonický manuál, který vstoupil do druhé výzkumné etapy a orientuje se na druhou polovinu 20. století (1945–1989). Uskutečnily se významné výstavy, např. fotografa K. O. Hrubého nebo výtvarníka Dalibora Chatrného. Každý druhý rok se pořádá festival Brno Art Open, nejvýznamnější akce svého druhu v ČR, během níž se v ulicích Brna prezentuje současná vizuální kultura s bezprostředním vztahem k historii a charakteru místa.

    Dne 23. října 2018 se otevře v Domě umění studijní a prezentační video archiv Woodyho Vašulky, tzv. Vašulka Kitchen Brno. Zahájení proběhne ve spolupráci se ZKM (Centrum pro umění a media) v Karlsruhe v Německu, kde W. Vašulka dlouho působil. Součástí otevření Vašulka Kitchen v Brně bude videoprojekce světově významného video artisty Michaela Bieleckého.

    Terezii Petiškové se podařilo uskutečnit velkolepé výstavy umělcům žijícím v Brně a tím je pomohla etablovat na české i zahraniční scéně. Díky rezidenčnímu programu podporuje vytváření sítě kontaktů se zahraničními umělci a institucemi. Z hlediska nabídky jsou služby Domu umění na vysoké úrovni, v dalších letech je třeba zaměřit se na větší zviditelnění v rámci kulturních organizací působících v Brně, na zvyšování návštěvnosti a na růst ekonomické soběstačnosti, předestřel Matěj Hollan.

    Webové stránky Brněnského architektonického manuálu. Repro archiv

    Podle krajského manažera hnutí ANO Davida Aleše setrvání ředitelů ve funkci potvrdili všichni radní za hnutí ANO, protože nechtěli komplikovat práci úspěšným ředitelům. Podle něj ANO podpořilo všechny ředitele na rozdíl od Hollana, jehož záměrem bylo v Domě umění na ředitelské místo vypsat výběrové řízení. Hollan uvedl, že u Petiškové bylo z důvodu nedostatečného PR a komunikace s veřejností navrženo variantní usnesení na vyhlášení výběrového řízení. Vyhlášení výběrového řízení by neznamenalo, že by nemohla svou funkci obhajovat. Nakonec se ale hlasovalo o všech ředitelích najednou pouze s variantou prodloužení, dodal Hollan.

    /Z webových stránek Brno.cz a Divadlo.cz převzal a zpracoval hul/

    ///

    Více na i-DN:

    Dnes to tedy bylo na radě staženo…

    • Autor:
    • Publikováno: 29. června 2018

    Komentáře k článku: Glaser potvrzen ve funkci ředitele ND Brno

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,