Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    GLOSA: Klíč svatého Petra

    Na prahu letošní pohádkové žně jsem se intenzivně snažil krotit svá očekávání, leč tajně jsem držel palce. Režisér Karel Janák se sice během posledních dvou dekád vyprofiloval jako pohádkový dominátor, obvykle ale zaujme spíš železnou pravidelností, s níž okupuje obrazovky než kvalitou svých děl. Pokud se ale jeho projekty nějakým způsobem dotýkají vody, dost často bývá úspěch na cestě. Zapomenout nelze na duo teenagerovských komedií Snowboarďáci a Rafťáci, které světu poprvé ozřejmilo jedinečnou párovou chemii Jiřího Mádla a Vojtěcha Kotka či epochální Školu ve mlejně, jež je v této rubrice připomínána snad každý rok. Scenárista filmu Petr Hudský se zase nedávno popasoval s Urbanovým Hastrmanem a představitel jedné z důležitých rolí Lukáš Příkazký má s daným živlem bohaté zkušenosti z výtečné divočiny Jana Prušinovského, Aloise Ditricha a Petra Kolečka: Kdyby byly ryby. Jak se jim vedlo tentokrát?

    Foto: Česká televize

    Janák nikterak nehodlá zapírat svůj naturel zručného eklektika, jemuž do karet hraje evidentní žánrová orientace, znalost pravidel hry i schopnost posouvat její hranice a v neposlední řadě i poměrně štědrý rozpočet. Česko-slovensko-německá koprodukce si sice vybírá jistou daň na dílčích hereckých nesourodostech, a především nepříliš ladících postsynchronech. Oku lahodící nadčasové kostýmy Michaely Hořejší Horáčkové ladně propojují prvky různorodých epoch i módních stylů, dynamická kamera Martina Šáchy jasně dávají na srozuměnou, že sledujeme dobrodružný film z roku 2023. Spíše než klasická pohádka tentokrát z rukou režiséra a jeho pravidelného tvůrčího týmu vzešla svižná rošťácká týmovka, jejíž svěží esprit nese překvapivě mnoho rysů příbuzných s nedávným fantasy snímkem Dungeons & Dragons: Čest zlodějů, které jsou však šikovně adaptovány na naše mytické podloží a lehce líznuty laškovným mrknutím směrem ke Strachovým Andělům páně, ovšem bez jejich káravého moralismu.

    Foto: Česká televize

    Film předkládá svět, v němž podvodní stvoření v klidu koexistují se světci i lidmi, vládnoucí otcovské autority propadly stařecké demenci (nebo jen prostě vyklidily pole) a moc si chamtivě uzurpuje prohnaná střední generace. Ivan Romančík v úloze titulního strážce brány až na obligátní aureolu vyhlíží i hraje spíš jako zasloužilý veterán Souboje titánů než postava spadlá z křesťanského nebe. Stereotypní obsazení Petra Nárožného do postavy tatíčka krále vyvolává otázky nad věkem, v němž úspěšně zchvátil princezninu matku. Zelený panáček Lukáše Příkazkého sice vzhledem připomíná bytost zrozenou z polyamorické triády Klause Kinského, víly Amálky a Alzáka, pod slizkým povrchem však skrývá ryzí tragikomické srdce, jemuž navíc patří jedna z nejdojemnějších závěrečných scén v dějinách českých pohádek vůbec. Scenáristicky poněkud rutinní zlo v podobě zákeřné dvojice vládcových podržtašků (už zase!) je parádně dopováno výživnou hereckou spoluprací Sabiny Remundové a Davida Novotného i jejich groteskním zjevem, jenž nepochybně inspirovaly klasické Disneyho animáky.

    Foto: Česká televize

    V zásadě přímočarý příběh o jednom kouzelném univerzálu a několikanásobném lidském napravení se pro Karla Janáka stal překvapivým návratem k tomu, v čem je mistrem – k vynikajícímu aranžmá postupně eskalujících romantických vztahů. Plynule rostoucí přitažlivost dvojice párů je přímo hmatatelná, a navíc vzájemně kontrastní. Něžnou variantu výtečně definují Sára Korbelová coby komplexně vzdělaná a náležitě emancipovaná (konečně!) princezna Viola, jež ale projeví i svoje slabé stránky; především urážlivost a philipovsky švarný, postupně v muže dospívající busker (cha!) Tobiáš Filipa Březiny. O poznání živelnější (v jádru však podobně uvěřitelná) vazba vzniká mezi zpočátku nepříliš citově vyhraněným zlodějem Vilémem (Mark Kristián Hochman), jenž v úvodu svatého Petra laškovně láká na svůj „preclík“ a průběžně napravovanou, zjevně o něco starší podvodnicí Emílií (Berenika Kohoutová).

    To, po čem toužil jsem, se dostavilo. Výtečný vánoční dar, k němuž rád se budu vracet. Děkuji všem zúčastněným za něj!

    ///

    Klíč svatého Petra, 2023, uvedeno v premiéře 24. 12. 2023 na ČT1. Režie: Karel Janák, scénář: Petr Hudský, kamera: Martin Šácha, hudba: David Solař, hrají: Filip Březina, Berenika Kohoutová, Mark Kristián Hochman, Sára Korbelová, Sabina Remundová, David Novotný, Lukáš Příkazký, Petr Nárožný, Ivan Romančík st. a další.


    Komentáře k článku: GLOSA: Klíč svatého Petra

    1. Alena Bosáková

      Avatar

      Veľmi krásna rozprávka ❤️

      11.01.2024 (20.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,