Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    HA za kulatým stolem v Senátu

    Senátní výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice připravil na základě podnětu svého místopředsedy J. Šestáka (mj. herce a bývalého ředitele Jihočeského divadla) diskusi u kulatého stolu (12. ledna) na aktuální téma „Stav kultury v ČR – živé umění“. Účast diskutujících byla významná: náměstkyně ministra kultury K. Kalistová (s dalšími spolupracovníky), představitelé uměleckého školství (J. Hančil – rektor AMU, D. Svobodová – děkanka DAMU, M. Bek – rektor MU Brno), J. Burian (ředitel ND Praha) a S. Moša (předseda Asociace profesionálních divadel), D. Sobotka (ředitel FOK), M. Kučerová (ředitelka Filharmonie Brno) a zástupci uměleckých odborů (Herecká asociace, Unie orchestrálních hudebníků, Unie OS profesionálních zpěváků ČR a Odborový svaz pracovníků kultury a ochrany přírody), vedené předsedou ČMKOS – J. Středulou.

    B. Nekolný (Divadelní ústav) nemilosrdně a přesně analyzoval uplynulých 25 let jako bezútěšných. Opětovná úsilí občanské společnosti legislativně a prakticky podpořit význam kultury, který jí náleží, politické reprezentace průběžně mařily. J. Středula zareagoval s tím, že nekonečná, bezúspěšná vyjednávání je nezbytné nahradit důraznou aktivitou (v průmyslu se tomu říká stávka). J. Herman, šéfredaktor DN, podpořil jeho výzvu s tím, že to je zásadní úkol uměleckých odborů, který je dosud naplňován nedostatečně.

    Ve svém příspěvku jsem připomněl, že odbory výkonných umělců pomohly uchránit v loňském roce čtyři divadelní soubory od rozpuštění. Tendence zastupitelů zřizovat stagiony narůstá – prosaďme rychle zákon o divadle (nebo o kultuře) tak, aby nebyl deklarativní, ale praktický, aby zpřehlednil vstup státu do kooperačního (vícezdrojového) financování divadel (za součinnosti obcí, měst a krajů). Konec levné tvorby započne zavržením rigidní regulace objemu mzdových prostředků. Neviditelná ruka trhu ničí tvorbu, což se odráží ve všech disciplínách herecké profese (jeviště, film, rozhlas, televize, dabing). Ne TVORBA, ale VÝNOS je zaklínadlem výrobců umění.

    Pro budoucí generace je v těchto kontextech nezbytné prosadit na mi­nis­ter­stvu školství koncepční regulaci uměleckých škol. (Celkem 29 uměleckých škol – většinou soukromých – chrlí nikoli talenty, ale absolventy bez schopnosti uplatnění, kteří mají pro tyto školy význam pouze v podobě solventních rodičů.)

    Závěr vyzněl jako výzva: Vzpamatujme se a bezodkladně konejme! Herecká asociace je připravena být při tom.

    Jiří Hromada

    www. hereckaasociace.cz


    Komentáře k článku: HA za kulatým stolem v Senátu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,